Alternatief Saginaw stuurpomp

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Alternatief Saginaw stuurpomp

Post by Funk »

Ik wil graag m'n motorruimte nog wat verder cleanen, en ben aan het kijken naar een alternatief op de vrij grote Saginaw stuurbekrachtingspomp.
Het is lastig om een lijst met diverse pompen en hun specs te vinden, dus wellicht lukt het hier.
Ik wil bij voorkeur een EU product gebruiken zoals Volvo, BMW, VW etc.
Ik heb een aantal Volvo pompen liggen, deze zijn mooi compact en hebben een extern reservoir.
Echter is de druk die ze leveren relatief hoog (1350+ PSI) terwijl een Saginaw max zo'n 1200 kan leveren - ik ben bang dat het sturen dan nog lichter wordt. De flow is wel weer minder, tot zo'n 5L/min terwijl een Saginaw tot 5 gallon/min kan leveren.

Het gaat om een 454 in een '74 Impala, maar eigenlijk is dat nauwelijks relevant.
Wie heeft er een goede tip?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Alternatief Saginaw stuurpomp

Post by Pavement Pounder »

Al eens electrische stuurpomp overwogen ?
Er zijn ombouw kits op de markt
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Alternatief Saginaw stuurpomp

Post by mercury1970 »

Ik heb mijn Cougar omgebouwd naar manual en de stuurkolom voorzien van een electrische stuurbekrachtiging van een Opel Corsa B (worden veel gebruikt bij kitcars), dan heb je de cleanste motorruimte en nooit geen olielekkages meer.... :D
Je kunt dan via ebay een stukje electronica kopen die de aansturing verzorgt en dan kun je door een potmeter de ondersteuning regelen of door een drukknop, die geeft je 1 minuut de volle bekrachtiging, speciaal voor inparkeren erg handig.
Komplete sets kosten al snel €1200, de stuurunit op de sloop, rond de €200......
Tis geen walk in the park, maar voor iemand met twee rechterhanden te doen.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Alternatief Saginaw stuurpomp

Post by Corp »

Krc sweet of gm type2 pomp. Gangbaar vanaf jaren 90. Extern vaatje.. super klein en van aluminium. Weet je zeker dat je voldoende volume hebt en geen ellendige pump catch bij stationair of lage toeren en snel sturen.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Alternatief Saginaw stuurpomp

Post by Funk »

Heb gelukkig nooit lekkages en gejank uit de pomp gehad, maar die GM 2 is wel de beste optie denk ik.
Elektronisch is wel heel clean inderdaad en zeker te doen, maar geen pré.
Worship79
Posts: 545
Joined: Sat Sep 30, 2006 1:01 am

Re: Alternatief Saginaw stuurpomp

Post by Worship79 »

Corp wrote: Wed Sep 19, 2018 12:44 pm Krc sweet of gm type2 pomp. Gangbaar vanaf jaren 90. Extern vaatje.. super klein en van aluminium. Weet je zeker dat je voldoende volume hebt en geen ellendige pump catch bij stationair of lage toeren en snel sturen.
Is dit dat ie even lijkt te 'haken' tijdens het sturen?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Alternatief Saginaw stuurpomp

Post by Corp »

Juist
Post Reply