Auto rollen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Auto rollen

Post by Wolfman »

Omdat mijn Thunderbird door de vorige eigenaar slecht is gespoten ziet hij er totaal niet meer uit.
Ik zou natuurlijk het liefst de auto helemaal netjes willen laten spuiten maar daar heb ik het geld nu niet voor en waarschijnlijk komt dat moment ook nooit... :oops: Ik heb namelijk nog andere dure hobby's (mijn vrouw is de duurste :? )

Maar mede omdat ik net mijn Ford een grote beurt heb laten geven en ik te horen heb gekregen dat het een hele goede harde auto is (heb hem nog niet zo lang) wil ik toch proberen om hem er wat beter uit te laten zien.
Ik heb flink gegoogled en heel veel verschillende reacties gelezen over het rollen van je auto.
Mat rollen dat gaat nog het beste. Wanneer je goed en nauwkeurig te werk gaat is het resultaat heel behoorlijk. Maar ik weet nog niet of ik mijn Thunderbird wel mat wil hebben. Ik kan mij moeilijk een voorstelling maken hoe het er uit gaat zien zon grote auto in een matte kleur.
Wat ook meespeelt is dat alle chroom stukken er nog heel goed uit zien, en ik deze na de paintjob weer terug wil plaatsen, en een matte auto met chroom vind ik geen mooie combinatie. Maar ik vind het ook zonde, als het al goed mogelijk is, om al het chroom ook te verven.

Wat ik altijd een hele mooie combinatie vind is mat oranje met mat zwart. maar of dat ook mooi is voor een grote Tbird weet ik niet. Wel opvallend en anders. 8)

Ik heb een site gevonden waar iemand zijn Corvair heeft gerold. Gewoon hoogglans wit. Ziet er prachtig uit. Dit heeft mij eigenlijk de drive gegeven om het toch maar te gaan proberen. Eerst een klein stukje en als het resultaat er naar is de rest ook.

Nu moet ik alleen nog verzinnen welke kleur ik de Tbird wil geven.
Matzwart, mat grijs, mat oranje..... twijfel twijfel... :eek:

Ik heb wel eens in andere fora's mensen gezien die in een fotebewerkings programma heel makkeljik een auto een andere kleur kunnen geven. Zijn er hier van die wizzards aanwezig die dat eventueel leuk vinden om wat te proberen voor me?
Of die het mij kunnen leren zodat ik het zelf kan?

Evetueel tips voor wat kleur betreft hou ik mij ook aanbevolen ik ben zelf niet zo artestiek.
Mocht ik gaan beginnen dan houd ik jullie wel op de hoogte wat de vorderingen betreft.

Hier is de link waar ik het over had: http://www.rickwrench.com/index79master ... paint.html
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Auto rollen

Post by Wolfman »

Sorry dubbel post :oops:
Last edited by Wolfman on Thu Feb 17, 2011 5:01 pm, edited 1 time in total.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Auto rollen

Post by Wolfman »

Ok na weer wat googlen wat uitleg gevonden hoe in Gimp de kleur aan te passen.

Hier wat resultaat van mijn eerste oefeningen.

Matgrijs
Image

Matzwart
Image

Mat oranje lukt nog niet echt...
Image
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Auto rollen

Post by Robin_Chevelle »

Je kunt hem ook rollen met zijdeglans verf.
Met goeie voorbewerking (schuren, alles stof vrij maken, ontvetten), goede kwaliteit verf, mooi weer (min. 15graden) en een goeie roller natuurlijk dan kan je best een net resultaat krijgen.
harry_clamshell
Posts: 1521
Joined: Sun Feb 18, 2007 11:37 pm

Re: Auto rollen

Post by harry_clamshell »

Hier nog een avondje leesvoer over dat onderwer;

http://www.stationwagonforums.com/forum ... .php?t=711
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Auto rollen

Post by Thompson »

http://www.rickwrench.com/index79master ... paint.html

Kijk deze ook eens even :) Zeker de moeite waard om te lezen! Ook een erg mooi resultaat. Zoals je daar kunt zien hoeft rollen dus niet perse mat ;)
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Auto rollen

Post by johnny »

als je toch van plan bent om het zo netjes mogelijk te doen en er dus toch een hoop werk en vrije tijd in zult gaan steken, waarom probeer je dan niet zelf te spuiten......haal een zooi folie en plak alles af en probeer dan deel voor deel, bijv. paar deuren en de rest van de auto onder de folie gedekt houden of de motorkap en de kofferbak....lukt het niet netjes dan begin je te schuren als het is uitgehard en doe je een tweede poging.... als je met de roller aan de gang gaat zul je toch ook afplaktape en verf e.d. moeten gaan kopen, kun je net zo goed een fatsoenlijk verfpistool kopen en met echte autolak aan de gang gaan....zo'n pistool is nooit weg, als je het na gebruik schoonmaakt leg je het in de kast en je kunt het over 30 jaar nog gewoon gebruiken.....je kunt dan met Gamma-verf ook gewoon gaan spuiten maar daar krijg je spijt van.....paar centjes meer en je hebt goede autolak....al bij al zul je toch veel minder kwijt zijn als hem te laten spuiten....
morpheus
Posts: 2321
Joined: Fri Feb 01, 2008 7:12 pm

Re: Auto rollen

Post by morpheus »

Rollen gaat prima, heb al redelijk wat auto,s gerolt, gewoon glans kan ook maar dan zie je meer in je lak, met mat zie je minder, dus met glans meer je best doen, wil je meer weten hoor ik het wel

Gr Morpheus


Image

http://www.amerikaanseautosite.nl
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: Auto rollen

Post by 64Redneck »

Gewoon rollen, en het liefst in meerdere dunne lagen. Zorg in ieder geval voor een goede dekking van de verf. Daarna met waterproof schuurpapier de boel polijsten. Begin met de op 2 na fijnste, daarna de op 1 na fijnste. Neem op het laatst de allerfijnste korrel waterproof. Hou de auto goed nat tijdens het schuren, het best doe je dat met in de ene hand een spons en in de andere het natte schuurpapier. Spoel de spons en het schuurpapier regelmating schoon.
Als je alles gedaan hebt ziet de lak er vaag glimmend uit, en voelt superglad aan.

Pak daarna wat polijstmiddel en doe daar de hele auto mee. je zal zien dat het resultaat er wezen mag.
Als je het goed doet is er geen verschil met een spuitklus.
Als je gaat spuiten moet je de auto toch nog nalopen met waterproof voor een echt goed resultaat.
duff
Posts: 306
Joined: Sat Apr 07, 2007 1:01 pm

Re: Auto rollen

Post by duff »

ik zou ook voor zelf spuiten gaan.ik spoot mijn caddy met 2k industrielak,flink verdunnen en je krijgt dat mooi strak gespoten.bij projecten staat er een topic over,caddy topchop '67...
Cadillacfreak
Posts: 200
Joined: Thu Oct 07, 2010 11:50 am

Re: Auto rollen

Post by Cadillacfreak »

Je kunt dit alleen goed doen met 2K lak. Anders kun je net als je raamkozijnen om de 5-6 jaar het hele zakkje weer opnieuw schilderen. Ik zou gaan spuiten als ik jou was.
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Auto rollen

Post by johnny »

Cadillacfreak wrote:Je kunt dit alleen goed doen met 2K lak. Anders kun je net als je raamkozijnen om de 5-6 jaar het hele zakkje weer opnieuw schilderen.

klopt....paar keer in de brandende zon, paar keer in de vrieskou en je kunt al minuscule haarscheurtjes beginnen te zien in de motorkap en bovenop de spatborden enz., die worden steeds ietsje groter en na verloop van enige tijd zijn het allemaal schubben....ziet er niet uit en je kunt ze voelen ook....je plaatwerk heeft dan ook geen enkele bescherming meer dus begint stilletjes aan te roesten....kun je hem weer helemaal kaal gaan schuren en opnieuw beginnen....

een andere mogelijkheid die je nog zou kunnen overwegen is om aan de gang te gaan met spuitbussen Rustoleum Hard-Hat Industrielak, is hier ooit eens een Topic over geweest en iemand heeft toen een hele reeks foto's geplaats met verschillende auto's die hij ermee gedaan had....op de foto's zag het er piekfijn uit, weet niet meer wie dat was maar misschien kun je iets met de zoekfunctie vinden...i.i.g geen Motip spuitbusjes gebruiken da's brol.....
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: Auto rollen

Post by 64Redneck »

Ik gebruik Rustoleum Ral 3010 Lak en grondlak in 1 Ik heb de Blazer aan de linkerkant al voorzien van die lak. Zelfs zonder polijsten ziet het er al goed uit.

Binnenkort verder rollen.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Auto rollen

Post by Pavement Pounder »

Ik heb het rollen van een auto altijd het laatste stadium gevonden van een auto....
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Auto rollen

Post by johnny »

Pavement Pounder wrote:Ik heb het rollen van een auto altijd het laatste stadium gevonden van een auto....

hoeft niet persee, heb m'n Buick 15 of 16 jaar geleden gerold....paar jaar later, 13 jaar geleden om precies te zijn ( weet ik zo precies omdat m'n puppy toen net geboren was ) opnieuw kaal gemaakt en laten spuiten....rij er nog steeds mee

was hard nodig om die spuitbeurt te laten geven want ik ging er toen in die tijd 2 keer per jaar mee naar Zuid-Frankrijk op vakantie, stond dan daar iedere keer zo'n week 3 in de zon op een camping, kreeg eerst haarscheurtjes in de lak, toen schubben en daarna begon-ie er met de dag beroerder uit te zien, was erg zonde om dat te zien gebeuren, was m'n eerste yank, heb er nog twee maar was / ben er toch aan gehecht....
Post Reply