Mijn Thunderbird wordt te warm.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.

Post by johnny »

Wolfman wrote:Het nadeel hiervan is dat ik dan de orinele los moet koppelen. Ik zou deze graag willen vergelijken.

nee, hoeft niet, heb in m'n daily Buick ook zo gedaan....had geen warmte van m'n kachel en twijfelde - zelfs na vervanging van m'n thermostaat - of de motor wel goed op bedrijfstemperatuur kwam....heb zo'n dingetje gehaald en erbij aangesloten, kon toen mooi vergelijken wat-ie deed en wat m'n originele meter deed....is al een jaar of 5 geleden, heb het er daarna gewoon in laten zitten ( heb uiteindelijk m'n kachelradiatortje vernieuwd om weer een warme auto te krijgen )...
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.

Post by Wolfman »

Ik kan hem dus gewoon op de zelfde sensor aansluiten die er nu in zit en de bestaande ook gewoon aangesloten houden?
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.

Post by johnny »

Wolfman wrote:Ik kan hem dus gewoon op de zelfde sensor aansluiten die er nu in zit en de bestaande ook gewoon aangesloten houden?

denk niet dat dat gaat werken, twee metertjes op dezelfde sensor, weet ook niet meer precies hoe ik het heb aangesloten, 't alweer een paar jaar geleden, volgens mij zitten er T-stukjes bij het setje geleverd die je erindraait op de plaats waar de originele sensor zit zodat je op dat T-stukje alletwee de sensors kunt zetten ( kan niet even onder de motorkap gaan kijken want m'n schatje is weg met de Buick )...
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.

Post by Nick_nl »

Zitten de koelkanalen IN je blok niet dicht ?
Dan komt je motor de warmte ook niet kwijt.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.

Post by Pavement Pounder »

Er zijn meer plekken in de kop of intake voor een temp sensor.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.

Post by thunderbuick »

Een losse infrarood thermometer is dat niets?
Zelf geen ervaring mee maar ik zit er wel eens aan te denken omdat ik dan koudere plekken in een radiateur kan opsporen of bv het verschil in temp van de bovenste en onderste radiateur slangen op kan meten enz.
Lijkt me een handig ding voor zulke doeleinden, iemand ervaring mee?
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.

Post by Wolfman »

Nick_nl wrote:Zitten de koelkanalen IN je blok niet dicht ?
Dan komt je motor de warmte ook niet kwijt.
Geen idee. Ik zou niet weten hoe je dat moet checken.

Maar ik wil eerst weten of hij echt te warm wordt of dat alleen de meter zegt dat hij te warm wordt.

Dit is wat ik voor antwoord kreeg in een ander forum over Thunderbirds:
as far as the temp mine rides in the red too, and my gas hand is too high and my oil pressure readings are high too. there is a voltage regulator on the dash cluster out on mine so the readings in yours may be off due to that as well.

Vandaar dat ik eerst wil weten of hij echt te heet wordt.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.

Post by Wolfman »

Eindelijk een stapje verder.
Gisteren samen met een maat die er meer verstand van heeft dan ik gekeken.
Het bleek dat er toch te weinig koelvloeistof in zat en er zat nog aardig wat lucht in.

Volgens de boeken en het gele stickertje naast de radiateur moet je de radiateur vullen to ongeveer 5 cm onder de dop.
Maar zodra je de wagen start zakt het weg tot ongeveer twee derde van de radiateur.
Op aanraden van mijn maat nu bijgevuld tot aan de rand van de dop en met draaiende motor.

Hij zij alles wat er teveel in zit gooit hij eruit via het expansie vaatje.
Na controle bleek deze ook helemaal droog te staan. Maar dit is heel lastig om te zien want het is van een dikke witte vrijwel ondoorzichtig plastic.

Daarna een stuk snelweg gereden en hij werdt niet warmer dan 98 graden. Nog vrij warm dus de zelfde procedure herhaalt.
Het expansie vat bleek weer droog te staan. Dus weer met draaiende motor alles aangevult en er voor gezorgt dat er ook koelvloeistof in het vaatje zit.
Een lange tijd stationair laten draaien en de temp meter zakte terug naar 80 graden.

S'avonds moest ik weer 40 km snelweg rijden en de temp meter kwam niet verder dan 90 graden.
Op de terugweg een tijdje tussen de 120 en 130 gereden en de meter ging toen wel richting de 100 graden.
Na weer afgezakt te zijn tot 100km/u liep hij weer terug tot 2 a 93 graden.
Het was donker toen ik thuis kwam en heb dus niet meer het niveau kunnen meten maar het lijkt nu in orde.

Ik moet nog wel een nieuwe termostaat plaatsen en dan ga ik gelijk ook weer de koelvloeistof verversen.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.

Post by Wolfman »

De koelvloeistof blijft op niveau nu.
Maar toch blijft hij soms aan de warme kant en moet ik terug naar 80 - 90 km/h om de zaak weer een beetje af te koelen.

Het valt mij wel op dat de koelvloeistof er meer uiziet als roestwater dan koelvloeistof.
Volgens mij was het bij de laatste beurt vervangen maar ik zal de rekening er nog even op nakijken.

Maar ik ga in iedergeval de vloeistof maar zelf (weer) vervangen.
Kan iemand mij vertellen hoeveel koelvloeistof erin gaat ongeveer.
En maakt het nog uit wat voor een koelvloeistof?
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.

Post by Wolfman »

Zondag ruim 100km gereden. Maar al na 30 km op de snelweg ging de temp weer richting 100 graden. Nu het buiten weer een stuk warmer is heb ik mijn probleem dus weer terug.
Op de terugweg helemaal binnendoor gereden over dijkjes en kleine weggetjes. De Ford blijft dan tussen de 90 en 100 graden.
Pas toen ik op een druk punt kwam veel auto's en fietsers en dus bijna geen snelheid liep de temperatuur op tot 100 graden.
Ik besloot toch maar een stukje door te rijden en ben pas gestopt tot de meter 110 graden aanwees.

Heb de motorkap geopend maar het leek er niet op dat de boel aan de kook was. Als het koelvloeistof echt 110 graden is moet het toch gaan koken?
Is het ook niet zo dat wanneer je koelvloeistof echt te heet is hij dan het expansievaatje vol gooit?
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.

Post by thunderbuick »

Quote van 21 maart:
Wolfman wrote:Ik zal eerst eens een termometer kopen die boven de 100 graden kan meten en kijken hoe heet het koelwater is en dan vergelijken met de meter in de auto.
Zou ik toch echt eens doen want zo is het een gebed zonder eind en kun je geen goede diagnose stellen.
En ja, als alles goed werkt en hij word heet genoeg dan hoort het naar het expansievat te gaan.
Trouwens, als je door rijd tot 110 graden en je doet hem uit zal hij daarna nog even heter worden.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.

Post by stef »

Staat je ontsteking wel goed?
Werkt je centrifugaalvervroeging? (anders staat ie te laat en wordt ie te heet)
Bij koude motor dop van je radiator er af, en kijken of je (snel) water ziet stromen=thermostaat defect of verkeerd model.
Even alle koelvloeistof er uit, en water met azijn er doorheen, stukje rijden, spoelen, herhalen, spoelen, en dan koelvloeistof er in.
Thermostaat controleren. (juiste model en temperatuur?)

Dan nog eens proberen.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.

Post by Wolfman »

Termometer besteld bij Conrad.
Zodra deze binnen is kan ik meten.

Ik heb een electronische onsteking, die doet het of hij doet het niet. Daar valt toch niets aan te stellen?
Ik zal van het weekend de koelvloeistof vervangen maar eerst spoelen zoals jullie aangeven.

Ik heb nu eindelijk tijd om me echt hier op te focusen.
Moest eerst mijn andere project af hebben. Mijn 2CV is vandaag goedgekeurd dus dat is een zorg minder... :D
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.

Post by stef »

hangt af van het type electronische ontsteking.
Puntjes hoef je dan niet meer te stellen en vervangen nee, maar de vervroeging is doorgaans nog steeds mechanisch, tenzij je een "MSD ready-to-run pro billet" hebt, waarvan ik vermoed dat dat niet het geval is.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.

Post by Wolfman »

Ok staat ook op mijn todo lijstje.


.....als ik hem vinden kan..... :lol:


Mocht alles toch in orde zijn en de koelproblemen blijven dan denk ik dat ik hier voor ga.
Dan gelijk met de instelbare thermostaat.

electriche fan
Post Reply