schorsen en apk datum

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
gert
Posts: 3738
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

schorsen en apk datum

Post by gert »

ik wil mijn apk datum verplaatsen van januari naar de mei, is het dan voldoende om hem 3 maanden te schorsen?
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by Ranch73 »

of 2x keuren,maar neem aan dat voertuig in stalling staat?anders idd schorsen en weer aanmelden,
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: schorsen en apk datum

Post by sjak_brak »

Als je keuring intussen verlopen is:

Schorsen, dan naar de keuring rijden, en terug naar stalling, en schorsing ongedaan maken.

Met geschorst voertuig mag je naar de keuring rijden en terug. Als je eerst schorsing ongedaan maakt, krijg je mogelijk geouwehoer ivm niet gekeurd voertuig enz.
country squire
Posts: 506
Joined: Mon Sep 15, 2008 9:44 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by country squire »

Wat Sjak zegt, schorsen en dan naar de keuring in Mei of what ever, met een geschorst kenteken mag je naar de keuring rijden,
na de keuring de schorsing ongedaan maken.
Maak je de schorsing ongedaan, voor de keuring, doen ze moeilijk met een grote M!
Bullywagon
Posts: 231
Joined: Thu Apr 15, 2010 8:36 am

Re: schorsen en apk datum

Post by Bullywagon »

sjak_brak wrote:Als je keuring intussen verlopen is:

Schorsen, dan naar de keuring rijden, en terug naar stalling, en schorsing ongedaan maken.

Met geschorst voertuig mag je naar de keuring rijden en terug. Als je eerst schorsing ongedaan maakt, krijg je mogelijk geouwehoer ivm niet gekeurd voertuig enz.

Klopt, er is echter een maar. Dit ritje naar de APK-keuring moet je vantevoren wel aanmelden.
Stukje van de RDW :

Schorsen en APK
U kunt als kentekenhouder de geldigheid van een voertuig laten schorsen. Tijdens de schorsing heeft u een vrijstelling van de voertuiggebonden verplichtingen.

Een daarvan is de APK-keuringsplicht.

Zodra de schorsing afloopt moet u weer aan alle verplichtingen voldoen, dus ook aan de APK-plicht. Zorg er daarom voor dat uw voertuig aan het einde van de schorsingsperiode weer APK-goedgekeurd is. U kunt uw voertuig laten keuren vlak voordat de schorsing afloopt.

Tijdens de schorsing van uw voertuig kunt u een vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting van één dag aanvragen om de APK te laten uitvoeren. U mag dan met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruik maken om naar de plaats van de keuring te gaan. U moet deze vrijstelling schriftelijk aanvragen bij de Belastingdienst, Centrale Administratie, Autoheffingen.

Zorg er wel voor dat u de vrijstelling tijdig aanvraagt en dat het voertuig op de bewuste dag WA-verzekerd is.

Ook moet u de afspraakbevestiging voor de APK-keuring meenemen. De afspraaktijd moet overeenkomen met het tijdstip dat u van de openbare weg gebruik maakt.
gert
Posts: 3738
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by gert »

bedankt mensen,
het is me duidelijk.
de auto was al geschorst na apk afkeur, en ik laat het zo tot mei.

ik dacht dat er mischien een bepaalde minimum schorsingperiode bestond om een andere apk datum te krijgen.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: schorsen en apk datum

Post by kn@pestaart »

Een belletje is genoeg en je moet de kortste route naar de garage nemen... ;)

Je kan minimaal 1 kwartaal schorsen, korter dan dat en je betaalt evengoed belasting over die periode. ;)
gert
Posts: 3738
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by gert »

dat maakt niet uit, de auto is van 86.....
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: schorsen en apk datum

Post by kn@pestaart »

Nog beter ;)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: schorsen en apk datum

Post by sjak_brak »

Bullywagon wrote:Klopt, er is echter een maar.
Die "maar" lijkt mij vooral vooral van toepassing op belastingplichtige voertuigen, maar idd terechte aanvulling :)
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by big dooley »

die verzekering lijkt me ook niet onbelangrijk.... als je onverzekerd wat krijgt, ben je dus echt de klos
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: schorsen en apk datum

Post by sjak_brak »

Uhm ja, ik ging er vanuit dat niemand hier stom genoeg is om dat te doen. Maar aan de andere kant, je weet maar nooit hier :D :D
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by big dooley »

liever te veel info geven dan te weinig zeg ik dan maar ;)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: schorsen en apk datum

Post by sjak_brak »

Idd. Ik denk dat ik deze topic sticky maak, omdat het een redelijk universeel onderwerp is.
Linfiel
Posts: 81
Joined: Sat Sep 02, 2006 8:59 pm

Re: schorsen en apk datum

Post by Linfiel »

sjak_brak wrote:Uhm ja, ik ging er vanuit dat niemand hier stom genoeg is om dat te doen. Maar aan de andere kant, je weet maar nooit hier :D :D
Je zal eens moeten weten hoeveel mensen met hun nieuwe auto de garage verlaten zonder verzekering ,staan ze gewoon niet bij stil.
Post Reply