Auto laten stralen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
nightmare
Posts: 221
Joined: Sun Apr 30, 2006 2:14 am

Auto laten stralen

Post by nightmare »

Ik wil mijn auto laten stralen en ik heb een adres gekregen in Veghel, Jan Wonders straalbedrijf.
heeft iemand daar ervaring mee? Goed/slecht graag reacties voor ik misschien mijn geld weggooi.

Gr Erik
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Auto laten stralen

Post by Ranch73 »

koppers coatings lees ik goede berichten over

Koppers Coatings B.V.
Adres Krekenburg 15
3417 MH Montfoort
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: Auto laten stralen

Post by Streetrod »

In veghel moet je bij v d kerkhof zijn, daar heb ik goede ervaring mee
nightmare
Posts: 221
Joined: Sun Apr 30, 2006 2:14 am

Re: Auto laten stralen

Post by nightmare »

Ik heb al PM bericht gehad van iemand en die heeft zijn auto daar laten stralen en die was heel ontevreden wel gespoten in de epoxi primer en daaronder waar de roest zat nog steeds zit.
De losse delen zoals deuren, spatborden en motorkap zeer slecht of helemaal niet gestraald.
Hij denkt er over om alles ergens anders naar toe te brengen en over nieuw te laten doen maar dan goed.
Ook wil hij voordat alles gespoten word eerst te komen kijken of het wel goed gedaan is.
Nou mijn auto gaat daar dus niet heen.

Greetz Erik
Green-Hornet
Posts: 569
Joined: Mon Jan 04, 2010 7:45 pm

Re: Auto laten stralen

Post by Green-Hornet »

Ik heb mijn TA hier laten stralen.
Goede ervaring.

http://www.sioss.nl/
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: Auto laten stralen

Post by Streetrod »

Ik heb mijn Suburban daar helemaal laten stralen 3 jaar geleden, heb er foto's van en ik ben 200% te vreden zou zo weer daar heen gaan. Maar nu zonder epoxie vocht gehalte is in mijn gerage laag dus roets het niet al te snel en kun je veranderingen makkelijker door voeren.

Ps ik heb toen ook genoeg geld er neer gelegt om het zeker goed en netjes te laten stralen.
wouter
Posts: 956
Joined: Sun Jul 15, 2007 1:04 pm

Re: Auto laten stralen

Post by wouter »

Effe uit nieuwsgierigheid, wat kost zoiets nou excl. transport? En breng je hem dan met de lak er nog op of bewerk je dat voor?

Heb misschien ook nog een full resto in het verschiet, dus vandaar...

Gr. Wouter
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: Auto laten stralen

Post by Mark Sulman »

Moet je Joost van Aj's autobody even vragen, die weet precies waar je zijn moet (wat ook aan zijn auto's te zien is) Verder is het verstandig eerst alles in de afbijt te zetten zodat de dikste laklaag er af is, zo hoeft de straler minder hard te stralen en komt er dus minder warmte in het materiaal en zal het plaatwerk minder snel vervormen.
(Dit is mij verteld door Joost zelf)
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: Auto laten stralen

Post by Streetrod »

wouter wrote:Effe uit nieuwsgierigheid, wat kost zoiets nou excl. transport? En breng je hem dan met de lak er nog op of bewerk je dat voor?

Heb misschien ook nog een full resto in het verschiet, dus vandaar...

Gr. Wouter
Half in de lak weg gebracht, na ik kontact gehad had ben ik gestopt met lak afhalen (was orginele lak gaan 3 lagen dik of zo)
Image
Image
Image
Image

Ik was haast 2000 euro kwijt maar wel 49 onderdelen stralen en epoxy en het was 3 jaar geleden.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Auto laten stralen

Post by Corp »

Ik vind het nogal geld voor dat werk, je hoeft nou niet bepaald kwantumfysica te hebben afgerond om een beetje te stralen en epoxy te spuiten. Is voor die aap in dat pakkie toch al gauw bijna 2 maandsalarissen
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: Auto laten stralen

Post by Streetrod »

Corp wrote:Ik vind het nogal geld voor dat werk, je hoeft nou niet bepaald kwantumfysica te hebben afgerond om een beetje te stralen en epoxy te spuiten. Is voor die aap in dat pakkie toch al gauw bijna 2 maandsalarissen
Weet ik niet, jij betaalt toch ook voor kwaliteit??? Jij zoekt toch ook het beste onderdeel uit niet het goedkoopste prul als ik je corvette of camaro zie? Als de basis al niet goed is hoe wil je dan ooit een mooie lak op je auto krijgen die niet een jaar later weer los komt.

Hoe ging dat spreekwoord ook weer: goedkoop is duurkoop
Joost....
Posts: 2329
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:42 am

Re: Auto laten stralen

Post by Joost.... »

Ik breng de auto zoals al vermeld naar Koppers Coating. Gemiddeld kom je daar lang niet op 2K uit om alles te laten stralen. Voordeel bij hun is ook dat ze stukken met de epoxy weten te raken die de meste niet raken valt me op.

Over de slechte ervaring. Er zijn inderdaad stralers die alleen randen goed doen en de grote vlakken amper raken terwijl dit wel in rekening wordt gebracht. Daarom is het ook goed af te spreken dat je gaat kijken als alles kaal is gestraald.

Motorkap en Kofferdeksel wil je inweze ook niet gestraald hebben, je kunt er vrijwel zeker vanuit gaan dat deze gewarped terug komt. Zelf lak verwijderen (niet met roterende gereedschappen of geweld) is altijd voordeliger qua prijs en verlaagd de kans op vervorming.
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Auto laten stralen

Post by pvz »

Wat zijn jullie ervaringen met het beitsen / logen van auto's of delen daarvan?

Als ik de foto's zo zie ziet het er super uit.. Kosten vallen mij ook mee. Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat dat zuur / loog in holle ruimte's en kokerdelen gaat zitten...

Ik zit er sterk over na te denken om alle losse delen (motorkap, deuren, achterklep) te laten beitsen.
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: Auto laten stralen

Post by Martin71RS »

vind logen/beitsen ook erg mooi daar de roest dan ook weg is.... beste daarna is KTL behandeling...is electrostatisch lakken in een bad, dus ook holle ruimtes gecoat....maarrrrrr


heb een keer een offerte opgevraagd:
Hartelijk dank voor de aanvraag van een offerte.

UIt uw aanvraag begrijp ik, dat wij de auto af moeten bouwen tot een kale carrosserie. Kunt u mij berichten of ik dit goed begrepen heb. Hierover moeten we nog maar even contact hebben.
Epoxy spuiten ben ik geen voorstander van als eerste laag, omdat dan veel delen onbehandeld blijven met als resultaat, dat er roestvorming op gaat treden. KTL is een veel betere methode, waarbij je en optimaal resultaat haalt voor de toekomst.

Het logen en beitsen van uw Chevrolet komt op een prijs van 2100,--.
Een KTL behandeling komt op € 1900,--
Deze prijzen zijn excl. BTW.
In mijn offerte ben ik ervan uitgegaan, dat de auto niet breder is dan 1.90 mtr, ivm de afmetingen van het bad. Bij een grotere breedte geldt een meerprijs.
Mocht u meer informatie willen, dan kunt u mij altijd bellen op ........
Als bijlage zend ik uitleg over KTL mee.
info over KTL:
KATAFORESE.


Kataforese-lakken is een vrij jonge techniek, die met name in de auto-industrie tot ontwikkeling is gekomen. Langs elektrochemische weg wordt een primer aangebracht, die zeer goede corrosiewerende eigenschappen heeft. Vanwege de enorme voordelen ten opzichte van andere laktechnieken, wordt kataforese-lakken steeds vaker toegepast.
Het principe is als volgt: een bad is gevuld met een speciale lak, die opgelost is in water. In het bad zijn anodes aanwezig en de in het bad ondergedompelde te lakken metalen producten vormen de kathode.
Onder invloed van gelijkstroom gaan de lakdeeltjes een elektrochemische reactie aan met het te lakken oppervlak. Daarbij slaan de lakdeeltjes neer op de te lakken producten en verliezen daarbij hun oplosbaarheid. Bovendien werken de neergeslagen lakdeeltjes isolerend. Zo wordt een isolerend laklaagje gevormd. Daardoor stopt het proces van lakneerslag vanzelf wanneer de opgebrachte laklaag een bepaalde dikte heeft bereikt. Hierdoor verplaatst het elektrisch veld in het bad zich, zodat tenslotte ook lak neergeslagen wordt op moeilijk bereikbare plaatsen en holle ruimtes.
Dit laatste is een opvallend verschil met elektrolytisch verzinken of vernikkelen, waarbij op plaatsen met een zwak elektrisch veld (kooi van Faraday) geen of weinig metaal wordt neergeslagen.
Met kataforese zijn dus producten te lakken, die op geen enkele andere manier kunnen worden behandeld.
Na het neerslaan van de laklaag worden de producten tot ca 200 Gr/C verhit. In dit moffelproces krijgt de laklaag zijn uiteindelijke eigenschappen.
Een belangrijk onderdeel van het lakproces is de voorbehandeling. Het onderdeel wordt grondig gereinigd. Na het alkalisch ontvetten en spoelen wordt op de te lakken producten een zink-fosfaatlaag neergeslagen. Deze laag vormt een ideale basis voor het aansluitend neerslaan van de lak.
In principe kunnen alle metalen met behulp van kataforese gelakt worden. Kataforese is een primer en dus een goede basis om meerdere/andere laklagen aan te brengen. Vanwege het fraaie uiterlijk kan kataforese ook dienen als eindlaag, zoals bij onderdelen voor de automobielindustrie.
Joost....
Posts: 2329
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:42 am

Re: Auto laten stralen

Post by Joost.... »

Inweze is dat een proces waarbij je nabootst wat autofabrikanten nu ook doen met de nieuwere autos en wat briljant is als het goed is uitgevoerd. Blijf het zelf een eng idee vinden dat er mogelijk zuur achterblijft en het is een stuk duurder.
Post Reply