Niet lekker stationair

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Niet lekker stationair

Post by Jeroen_Sp »

Laatst heb ik mijn Ford 460 omgebouwd naar een imcpo 425. De motor is helemaal origineel maar wel voorzien van een "top dead" distributieketting. Daarnaast onstekingscurve aangepast met 15 graden initieel en vacuumadvance op spruitstuk.

De motor loopt perfect, veel vermogen en lekker stil. Alleen het stationair ben ik nog niet helemaal tevreden over. Blok ligt stil maar lijkt af en toe een slag te missen of zo. Je krijgt dan zo een schokje door de auto heen. Zet je de wagen in Neutral dan is het erger. Waar kan dit aan liggen?
Gehele onsteking (bobine, rotor, kap, kabels en bougies, champion platinum) zijn nieuw. Verder is luchtfilter ook brandnieuw (50km)

Moet ik nu denken richting lpgmengesel welke niet goed staat? Of een vorm van vervuiling? Of is het nu eenmaal bij dit type motoren dat ze stationair wat minder lopen? (cilinder 7&8 onsteken na mekaar)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Niet lekker stationair

Post by sjak_brak »

Soms kan het "er bij horen", soms is het te verbeteren.

Begin met simpele dingen:

Controleer of al je bougiekabels goed vast zitten. Bij sommige motoren zijn bepaalde bougies lastiger toegankelijk, en dan kan dit verschil maken.

Ook goed controleren op (kleine) vacuumlekken, bv montage bouten van kleppenplaat op intake natrekken, slang PCV, enz enz enz.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Niet lekker stationair

Post by Jeroen_Sp »

Vacuumlek zal ik eens naar zoeken, er zitten voldoende vacuumslangen in die wagen. Zou best kunnen dat er daar iets lekt.

De kabels heb ik inderdaad al nagekeken. Motor loopt beter als menig andere maar voor mij nog niet goed genoeg. Zeker dat ploppen moet weg vind ik. Zal binnenkort eens met de vacuum meter dr aan de stationairschroef eens aanpassen. Kijken of dat iets wil uitmaken.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Niet lekker stationair

Post by thunderbuick »

(cilinder 7&8 onsteken na mekaar)
Of zo nu en dan tegelijk doordat je de kabels van 7 en 8 bij die 460 netjes naast elkaar hebt laten lopen.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Niet lekker stationair

Post by Jeroen_Sp »

Kabels heb ik inderdaad niet meer bij mekaar lopen.

Gisteren de auto iets armer stationair gezet....dat was kut. De auto iets rijker gezet en nu is het "missen" wel weg. Motor loopt ook een stuk beter maar nog niet helemaal naar me zin. 99% zeg maar.
Volgende week dinsdag de wagen eens aan de CO meter hangen, dan weet ik meer.
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: Niet lekker stationair

Post by Continental Kid »

Jeroen_Sp wrote:Volgende week dinsdag de wagen eens aan de CO meter hangen, dan weet ik meer.
Mijn Eldorado 368 had voor zijn revisie hetzelfde probleem, af en toe ploffen bij stationair toerental. Dat is een lang zoekplaatje geweest. Na het vervangen van de nokkenas was het stationair probleem weg, en kon hij weer wat armer staan, ook al is het lastig om 1 op 1 vergelijkingen te maken. Voorheen moest de 368 sneller en rijker draaien om te overbruggen dat twee cilinders niet goed meededen. Nadeel van een (te) rijk mengsel op gas is de hitte-ontwikkeling, en hij komt dan ook niet (meer) aan de gewenste/vereiste CO2 waarde. Er schoot mij nog iets te binnen: ook al is 'crap out of the box' een zeldzaamheid bij bougies, met een armer mengsel zou je kunnen proberen bougies uit te wisselen om te zien of de betreffende cilinders dan stationair wel mooi rond meedraaien.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Niet lekker stationair

Post by Jeroen_Sp »

Compressie heb ik laatst eens gemeten en alle grafieken van alle cilinders waren nagenoeg gelijk. Versleten cilinders zit het dus ook niet in. Ik zal wel kieskeurig zijn, meeste 460's waar ik wel eens inzit draaien stationair een stuk minder.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Niet lekker stationair

Post by sjak_brak »

Continental Kid wrote: Nadeel van een (te) rijk mengsel op gas is de hitte-ontwikkeling
Onder belasting te rijk is inderdaad niet goed.

Maar bij stationair maakt dat niet zoveel uit. Je praat dan toch maar over pak m beet 1 tot 3% CO. Bij (veel) hogere waardes (9 of zo :lol: ) zal de wagen sowieso niet meer lekker lopen aangezien je dan eerder tegen verzuipen aanzit en je andere kunstgrepen moet toepassen om de motor uberhaupt draaiend te houden (stat.toerental verhogen e.d.). Komt zelden voor, alleen bij defecte mixer, of heeeeeeel erg nonchalant onderhoud.
chevyadje
Posts: 13
Joined: Fri May 13, 2011 1:44 am

Re: Niet lekker stationair

Post by chevyadje »

Jeroen_Sp wrote:Laatst heb ik mijn Ford 460 omgebouwd naar een imcpo 425. De motor is helemaal origineel maar wel voorzien van een "top dead" distributieketting. Daarnaast onstekingscurve aangepast met 15 graden initieel en vacuumadvance op spruitstuk.

De motor loopt perfect, veel vermogen en lekker stil. Alleen het stationair ben ik nog niet helemaal tevreden over. Blok ligt stil maar lijkt af en toe een slag te missen of zo. Je krijgt dan zo een schokje door de auto heen. Zet je de wagen in Neutral dan is het erger. Waar kan dit aan liggen?
Gehele onsteking (bobine, rotor, kap, kabels en bougies, champion platinum) zijn nieuw. Verder is luchtfilter ook brandnieuw (50km)

Moet ik nu denken richting lpgmengesel welke niet goed staat? Of een vorm van vervuiling? Of is het nu eenmaal bij dit type motoren dat ze stationair wat minder lopen? (cilinder 7&8 onsteken na mekaar)
ik heb al van veel mensen gehoord dat champions nou niet bepaald de beste bougies zijn voor een amerikaan,ac delco bougies schijnen het beste te zijn voor je amerikaan.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Niet lekker stationair

Post by sjak_brak »

bougie kan iets verschil maken idd, je zou kunnen overwegen om ngk of accel u-grove te gebruiken. Platina of iridium kan soms ook net het verschil maken.
Post Reply