blok takelen. advies?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

blok takelen. advies?

Post by stef »

Hallo,
Ik wil mijn blok uit de auto trekken.
Carb. is er af.

Neem ik een plaat op de plek van de carb, en takel hem aan 1 punt (intake) er uit, of ga ik met kettingen op 4 punten aan het blok takelen.
Nog niet eerder gedaan. Wat is handig?
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: blok takelen. advies?

Post by thunderbuick »

Ik pak altijd 4 punten.
Zeker als je een evenaar hebt of hem met bak en al er uit haalt is dat handig.
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: blok takelen. advies?

Post by arthur »

Als ik zie hoe makkelijk ik een boutje doldraai van mn carb, dan ga ik daar ZEKER geen motor aan optillen.

Ik draai ze altijd handvast aan met een klein steeksleuteltje, en nog zit er een scheur in mn alu-inlaat manifold.

daar ga ik echt geen 250 kilo aan hangen.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: blok takelen. advies?

Post by stef »

ok.
Je kan er van die standaard plaatjes voor halen, ik wou er zelf effe een maken.
Botjes zijn ongeveer M8, kan je volgens mij een paard aan hangen... Zijn er ook 4....
Pink
Posts: 400
Joined: Mon Oct 18, 2004 5:41 pm

Re: blok takelen. advies?

Post by Pink »

Doe het al jaren met een plaat op het manifold, geen enkel probleem.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: blok takelen. advies?

Post by Thing »

Pink wrote:Doe het al jaren met een plaat op het manifold, geen enkel probleem.
hier nog 1...
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: blok takelen. advies?

Post by camaro67 »

arthur wrote:Als ik zie hoe makkelijk ik een boutje doldraai van mn carb, dan ga ik daar ZEKER geen motor aan optillen.

Ik draai ze altijd handvast aan met een klein steeksleuteltje, en nog zit er een scheur in mn alu-inlaat manifold.

daar ga ik echt geen 250 kilo aan hangen.
Dan ben je lekker lomp bezig als je je manifold gescheurd krijg,daar moet je ook draadeindjes (studs) inzetten,eigenlijk voor alle zachte materialen moet je die gebruiken.
M@ikel
Posts: 4293
Joined: Sat Jul 29, 2006 11:53 am

Re: blok takelen. advies?

Post by M@ikel »

ik geloof ook niet zo in die plaatjes..

ik pak toch liever staal en dik..

in mijn ervaring is overigens 2 hijspunten genoeg voor een losse motor. ( dat vindt gm blijkbaar ook)

M@ik
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: blok takelen. advies?

Post by Continental Kid »

Vier punten. Bij het uit- en intakelen kun je niet genoeg ogen gebruiken voor clearance. Let erop dat je motormounts niets beschadigen, bij de mijne kreeg per ongeluk een van de spatborden een knauw daarvan bij het terug inhangen en richten.

:(
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: blok takelen. advies?

Post by Pavement Pounder »

Pink wrote:Doe het al jaren met een plaat op het manifold, geen enkel probleem.
X 1
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: blok takelen. advies?

Post by 64Redneck »

Wij doen het altijd met 1 bout linksachter op de motor en 1 bout rechtsvoor op de motor. De ketting rechtsvoor iets korter houden dan die linksachter. Dan hangt je blok iets achterover. Ook moet je de bak iets opkrikken bij de converter, dan gaat het blok makkelijker los en weer vast.

Dus samengevat : eerst de 3 bouten van je starterkrans die aan de converter zit losmaken. Dan de bouten los die de bak vasthouden aan je blok losmaken. Dan de motersteunbouten er uit halen, die kan je er zonder veel moeite uit trekken. Dan de bak iets opkrikken, let wel IETS opkrikken. dan je blok iets optakelen en zodra hij vrij is van de motorsteunen, iets naar voren halen zodat hij loskomt van de bak.
tada hijsen maar!

Succes


Blok er weer in hangen is precies de omgekeerde werkwijze.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: blok takelen. advies?

Post by stef »

Blok is er uit, gedaan met 2 kettingen op 3 punten.
LV RV en LA.
Ben er alleen achter gekomen dat de bak makkelijker losgaat als je 2 bouten niet vergeet los te draaien, die verstopt onder de bagger zitten... :oops:

Effe wachten op mijn nieuwe motorsteunen, dan kan de 460 er in, en de "narigheid" beginnen. (pas maken uitlaten...)

Zal ik de intake en accesoires al op het blok monteren, of juist achterwege laten tot ie er in zit?
Wilde het blok primen, maar is beter te zien als de intake er nog niet op zit...

heb ik nog een gekke vraag:
Mijn stock bak is een C6.
Bak van mijn nieuwe blok is een E4OD. beide bigblock housing.
Betekent dit dat de metalen afdekplaat van de bak/converter dan identiek van maatvoering is?
Anders moet ik van beide blokken de flexplate er weer afhalen, en de platen verwisselen, en het zit net mooi eigenlijk...


Ik heb nu de converter nog in mijn bak hangen. Kan dat een weekje zo blijven zitten, of moet ie er echt uit...? (wel geborgd.)
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: blok takelen. advies?

Post by watahyahknow »

de converter word nu opgehouden door een oliekeerring dus zonder ondersteuning gaat ie gegarandeerd lekken.
op zn minst de keering vernieuwen voor montage ook de bus van de converter bekijken of er een groef in is gesleten , als ie niet te diep is kun je die repareren met een sleeve issie dieper dan kun je hem of weggooien of toch monteren en iedere keer als je parkeert een lekbak onder je auto zetten en regelmatig atf bijvullen
Post Reply