Olie viscositeit

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Olie viscositeit

Post by Jeroen_Sp »

Ik weet dat mijn vraag een heel popcorn topic te weer kan gaan brengen maar ik heb toch een iets andere vraagstelling als normaal.

Even los van welke motor dan ook. Stel een leverancier schrijft 10W40 voor. Dan kan ik daar toch ten alle tijden bijv een 0W40 in doen. Als ik het goed bekijk heb ik bij warme motor exact dezelfde specificaties en bij koude motor een olie welke dichter bij de warm specificatie komt. Eigenlijk dus een constantere olie als ik het dan goed begrijp. En dus kan de W waarde altijd lager als fabrieksspecificatie en is het zelfs beter. Ten tijden van schrijven van de specificatie zou het kunnen zijn dat de lagere W waarde olie er zelfs nog niet eens was.

De olie niet vervangen voor een 0W30 lijkt me logisch omdat de olie WARM dan dunner is, wat wel slecht kan zijn.

Denk ik zo correct en zou ik dus van een 5W40 vol synt. naar een 0W40 vol synt. kunnen gaan? En is het dan inderdaad zelfs beter voor het blok?
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Olie viscositeit

Post by Jeroen_Sp »

Mooie site en veel tekst, snap dit alleen even niet:
Daarbij is 5W50 een dunnere olie dan 20W50
Bedoeld ie hiermee dunner bij kamertemperatuur? Want bij bedrijfstemperatuur moet de olie toch precies even dik zijn?
Deze issue is eigenlijk precies waar mijn eerst vraag op slaat.
harry_clamshell
Posts: 1521
Joined: Sun Feb 18, 2007 11:37 pm

Re: Olie viscositeit

Post by harry_clamshell »

als je geen gekke dingen van je motor vraagt staat er op die site het beste advies:
17 Hoe kan ik de juiste olie kiezen voor mijn motor

Door het instructieboekje van de motor te raadplegen en de gevraagde specificaties te vergelijken met de specificaties zoals vermeld op het etiket van de oliefles.


71 Buick:
Image
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Olie viscositeit

Post by Jeroen_Sp »

Ik heb het antwoord op een amerikaanse site gevonden.
I have made some very detailed posts of how oil weights work but the search is down right now and I cannot find them. Basically the ONLY difference between 5w-40 and 0w-40 is thethickness when cold. 0w-40 will be thinner when cold than 5w-40, but they will both be the same thickness at operating temp.
Nu kan ik dus inderdaad 0W gebruiken waar 5W (10 jaar geleden) staat voorgeschreven. De olie uit de verpakking lijkt dus erg dun maar eenmaal op temperatuur is deze even dik en is er dus geen verschil. En dat is waar ik naar opzoek was, dunner bij koude motor. Warme motor dan gelijk aan spec van fabrikant.

Thnx voor het meedenken!
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Olie viscositeit

Post by sjak_brak »

Je geeft zelf het antwoord dat je wilt horen.

Maar sla je niet een deel van de vraagstelling over? Ik hoor je niet over waarom een fabrikant bv een bepaalde koude viscositeit aanbeveelt.
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Olie viscositeit

Post by roadrage david »

DE 5w viscositijd staat garand voor bescherming waneer KOUD. dus bij een koude droge start. een 0w dus veel minder. helemaal als je motor al wat kilometers weg heeft dan moet je in plaats van een 5w40 naar een 10w40. omdat de toleranties ruimer worden, word dus ook de olie film dunner, dit gaat gepaart met olie druk verlies , dus minder olie druk.
dit is dus vaak het moment dat je naar dikkere olie gaat voor de w. blijft die na de verandering nog steeds wat aan de lagere kant dan ga je na de w wat dikker in viscositijd...
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Olie viscositeit

Post by Jeroen_Sp »

Waarom een fabriekant wat voorschrijft, eerste deel dus voor koude olie dit is naar mijn inziens hoe dunner des te beter. Inderdaad wat roadrage aangeeft bij motor met slijtage gaat dit niet altijd op. Bij moderne autos moet dit vrij dun zijn (hydraulische stoters) tweede deel van de spec afhankelijk van waar je rijdt. Koude omgeving dan vaak een 30, normaal 40 en zeer warm dan een 50. (even ruwweg genomen).

Ik heb zelf een auto (daily) waar de hydraulische stoters gevoellig voor zijn en bij koude motor met de verkeede olie zelfs zoveel druk op kunnen bouwen dat de kleppen open blijven staan. Vandaar dat ik een zo dun mogelijke olie wil zoder de warm spec's te verliezen. Ik ga daarom nu voor de 0W40.

Een leuk voorbeeld van een specblad van mobile. Hierin staat de cST waarde van een olie bij 40 graden en 100 graden weergegeven. 40 graden is de W waarde en 100 graden de andere.
0W40, 40 graden: 78,3 cST, 100 graden: 14 Cst
10W40, 40 graden: 97 cST, 100 graden: 14,4 Cst
15W40, 40 graden: 107 cST, 100 graden: 14,4 Cst

Duidelijk dus dat inderdaad alleen het verschil in een dunnere koude olie zit.

Daarnaast ben ik er ook achter dat er wel een verhouding tussen de W en gewone waarde zit. Kijk bijv naar deze olieen (zelfde fabrikant)
10W60, 40 graden: 152,7 cST, 100 graden: 22,7 Cst
5W30, 40 graden: 72,8 cST, 100 graden: 12,1 Cst

In mijn ogen dus belangrijk de opgegeven waarde van de fabriekant te kiezen (30, 40, 50, 60) en dan daarbij (als de motor in goede conditie is) de zo laag mogelijke W waarde olie bij. Dan heb je de meest constante (vlakke) olie.
tot zo ver mijn uren lang uitgezoek :lol:
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: Olie viscositeit

Post by Continental Kid »

Heel nuttige info voor mensen die hetzij het onderhoud aan hun auto zelf doen, of een specifiek wagenpark beheren voor het onderhoud. Lastiger wordt het bij bedrijven die onderhoud plegen aan alle merken en typen. Die zullen altijd kiezen voor de meest geschikte motorolie voor een gemengd wagenpark, omdat het voor hen ondoenlijk is om alle soorten en gewichten steeds op voorraad te hebben vanwege bulk-inkoop. Hoewel ik dat niet zeker weet, het lijkt mij dat zo'n motorolie een ideale kruising zal zijn van voorgenoemde soorten en gewichten, en dat er alleen onderscheid zal worden gemaakt tussen synthetisch en mineraal naar gelang de behoefte, zolang deze optimaal geschikt is voor een gemengd wagenpark. Correct me if I'm wrong.

:?:
Post Reply