Hoofdremcilinder lek

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Hoofdremcilinder lek

Post by Lite-On »

Vandaag de auto in de wasstraat gezet en met motorreiniger de vettige boel eens goed schoongespoten.
Nu viel me op dat er spoortjes liepen bij de rembekrachtiger, welke een heel stuk beter zichtbaar zijn na het reinigen.
Eenmaal thuisgekomen snel wat foto's gemaakt, en viel me op dat de spoortjes weer wat vochtig waren.

Raar genoeg zakt de vloeistof niet in de hoofdremcilinder. Enkele maanden geleden heb ik er een beetje bij moeten gooien, en had vond het toen al raar dat er een beetje vloeistof verdwenen was.
Trommels zijn verder droog, dus ik vermoed dat de lek bij de hoofdrem cilinder de probleem veroorzaker is.

Remmen doen het (op dit moment nog :D ) verder goed, niet soppig oid (op wat rechts trekken na, aangezien de cilinders achter nog een keer goed ontlucht moesten worden).

Image

Image
Op de foto's ziet het er overigens wel akeliger uit.

Betreft een 63 Pontiac bonneville met een 389cui onder kap.

Mijn vraag is dus; bekrachtiger maar vervangen? Ik heb geen idee of het al te laat is (remvloeistof tast immers het membraan aan).
Indien ik alles moet vervangen wil ik het gelijk goed doen. Ik heb momenteel een enkel systeem, maar wil dat graag gescheiden kan maken (wel zo veilig).
Op rockauto kan ik voor mijn auto géén hoofdremcilinders vinden met gescheiden bakkies :( . Ik heb hier te weinig verstand van, en weet niet welke gescheiden hoofdremcilinder er op een standaard bekrachtiger van mijn auto passen.

Indien ik dus de bekrachtiger moet vervangen; iemand idee welke bekrachtiger/hoofdremcilinder ik nodig heb zodat ik systeem gescheiden kan maken?
bluesfreak1975
Posts: 524
Joined: Fri Apr 16, 2010 10:18 am

Re: Hoofdremcilinder lek

Post by bluesfreak1975 »

Hola,

Zo te zien is het rubber tussen de booster en remcylinder niet zo best meer. En gezien de status kan je beter de hoofdremcylinder + rubber vervangen, kost ook de wereld niet.

Mijn hoofdremcylinder komt bij hagemancarparts vandaan.
Ik denk dat je daar goede kans maakt er 1 te bemachtigen.

Vergeet niet om op te geven wat je setup is; schijven voor trommels achter ed. Die gescheiden bakkies "Tandem" gaat wel goedkomen.

Succes met de zoektocht.

Mike
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Hoofdremcilinder lek

Post by Lite-On »

bluesfreak1975 wrote:Hola,

Zo te zien is het rubber tussen de booster en remcylinder niet zo best meer. En gezien de status kan je beter de hoofdremcylinder + rubber vervangen, kost ook de wereld niet.

Mijn hoofdremcylinder komt bij hagemancarparts vandaan.
Ik denk dat je daar goede kans maakt er 1 te bemachtigen.

Vergeet niet om op te geven wat je setup is; schijven voor trommels achter ed. Die gescheiden bakkies "Tandem" gaat wel goedkomen.

Succes met de zoektocht.

Mike
Bedankt voor je bericht :)
Dan maar niet de bekrachtiger vervangen? Ik hoorde namelijk iets dat de kans groot is dat er nu remvloeistof de bekrachtiger in zou kunnen lopen, en dat deze dus mogelijk al aangetast is :?
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Hoofdremcilinder lek

Post by gert »

je kunt bij Hageman ook een revisie setje voor de hoorfremcilinder kopen, als tenminste de boring niet te veel verroest is.
maar dat kun je pas zien als je de boel open hebt.

ik betaalde voor een complete Ford tandem hoofdremcilinder 60 euro.....
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Hoofdremcilinder lek

Post by Lite-On »

gert wrote:je kunt bij Hageman ook een revisie setje voor de hoorfremcilinder kopen, als tenminste de boring niet te veel verroest is.
maar dat kun je pas zien als je de boel open hebt.

ik betaalde voor een complete Ford tandem hoofdremcilinder 60 euro.....
Ik kan bij rockauto voor nog geen 25 euro een nieuwe hoodremcilinder kopen - dat is niet echt het probleem. Die ik bij rockauto kan krijgen zijn allemaal voor een enkel systeem. Ik zou er graag een hoofdremcilinder op willen zetten voor een gescheiden systeem (voor/achter apart), gewoon veiliger :)
Enigste "probleem" waar ik eigenlijk mee zit is de bekrachtiger - het zou zo maar kunnen dat er remvloeistof in is gelopen, en ik heb gehoord van iemand dat de bekrachtiger dan mogelijk beschadigd is.
Daarom vroeg ik in mijn eerste post of deze ook mee vervangen dient te worden, of ik dat ik gewoon enkel de hoofdremcilinder hoef te vervangen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Hoofdremcilinder lek

Post by sjak_brak »

Tandem HRC heeft rockauto ook wel, moet je alleen onder een ander jaar zoeken, maar dan moet je wel uitvogelen of de montagepunten op dezelfde plaats zitten.

Bekrachtiger kan je ook preventief vervangen natuurlijk, maar zijn wel weer extra kosten.

Of je bijt nu ff door en gaat voor schijfremconversie...
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Hoofdremcilinder lek

Post by gert »

kun je de bekrachtiger niet uit elkaar halen en gewoon schoonmaken?

pas op met van het enkele remsysteem een gescheiden maken, als je zo,n dubbele HRC monteert, is die doorgaans geschikt voor een systeem van :schijven voor, en trommels achter.
als jij rondom trommels hebt, moet er in de HRC uitgangen bodemkleppen worden gemonteerd om een restdruk in je remsysteem te waarborgen.

doe je dat niet, dan gaat de boel lekken langs de wielremcilinders.........

een systeem met schijven heeft dat probleem niet.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Hoofdremcilinder lek

Post by sjak_brak »

gert wrote:als je zo,n dubbele HRC monteert, is die doorgaans geschikt voor een systeem van :schijven voor, en trommels achter.
Nee hoor, zijn genoeg wagens met drum/drum geleverd met gescheiden systeem. Was volgens mij verplicht in de usa vanaf (ik dacht) modeljaar 67.
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Hoofdremcilinder lek

Post by gert »

ok, dan zou je zo'n hrc moeten hebben.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Hoofdremcilinder lek

Post by Lite-On »

gert wrote:ok, dan zou je zo'n hrc moeten hebben.
Ja maar zijn ze dan verder universeel (op de montage bouten na dan)? Dat is natuurlijk de vraag.
Buurman met een '69 heeft namelijk ook een hrc met gecheiden systeem (rondom trommels), en ziet er op het oog gewoon hetzelfde uit (op het bakkie na dan).
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Hoofdremcilinder lek

Post by sjak_brak »

Vergelijk ook de pedaalslag van buurman zn wagen.
Post Reply