Veerspanner

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Veerspanner

Post by Jeroen_Sp »

Is er iemand in de buurt van Eindhoven die mij voor zondag een veerspanner zou willen lenen / verhuren?

Ik moet een veer op spanning zetten om een fuseekogel er in te krijgen.

Ben opzoek naar een van onderstaande spanners, als ze maar vanuit de onderkant aangedraaid kunnen worden. Die ik nu heb lijkt op die op de onderste foto maar moet je vanuit boven aandraaien:
Image

Image

Deze heb ik dus nu maar daar lukt het niet mee:
Image
Hopelijk kan iemand me helpen!!
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Veerspanner

Post by SplitWindow »

Jeroen_Sp wrote: Ben opzoek naar een van onderstaande spanners, als ze maar vanuit de onderkant aangedraaid kunnen worden. Die ik nu heb lijkt op die op de onderste foto maar moet je vanuit boven aandraaien:
Image
Waarom niet huren bij K-Rental (waar jij dat eerste plaatje hebt gevonden) ?

http://www.k-rental.nl/producten/autoge ... eerspanner

Eindhoven - Venray is maar iets van 40 KM, dus 160 KM alles bij elkaar.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Veerspanner

Post by Jeroen_Sp »

Ik zag dat ze ook bij de bo-rent veerspanners hebben. Daar dadelijk maar eens langs.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Veerspanner

Post by kn@pestaart »

Je zet toch gewoon een krik onder je draagarm? :?:
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Veerspanner

Post by sjak_brak »

kn@pestaart wrote:Je zet toch gewoon een krik onder je draagarm? :?:
Dan komt de draagarm ook zo mooi los van de veer... ;)
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Veerspanner

Post by kn@pestaart »

Die is al los, hij moet de fuseekogel erin krijgen zegt ie.... Maar zo haal ik 'm los ook...
Krik eronder en rammen, dan schiet vanzelf los.
Heb ik al 20x gedaan zo...
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Veerspanner

Post by Jeroen_Sp »

Krik onder de draagarm zorgt ervoor dat de draagarm naar de zijkant/buitenkant gaat. Weg van de fuseekogel dus eigenlijk.
Daarom wil ik de veer indrukken zodat het fusee wat omhoog komt.

Alles is al los maar moet nu weer in mekaar, en inderdaad los gemaakt met de krik en een stuk buis.

Het is trouwens een macpherson ophanging.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Veerspanner

Post by kn@pestaart »

Draagarm naar de buitenkant? Zit ie los dan? Als je de fusee goed richt, dan valt de kogel vanzelf op z'n plaats op zie ik iets over 't hoofd?
Veerspanners gebruik ik alleen als ik een McPherson poot uit elkaar moet draaien... En dan nog is de voorspanning te verwaarlozen...
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Veerspanner

Post by sjak_brak »

kn@pestaart wrote:Die is al los, hij moet de fuseekogel erin krijgen zegt ie....
OK goed punt tijd voor meer koffie :lol:
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Veerspanner

Post by Jeroen_Sp »

Het is inderdaad een macpherson. Ik bedoelde de veerpoot (met daaraan fusee) welke naar buiten komt, niet de draagarm. Die zit inderdaad gewoon vast. Mijn fout.

Draagarm hangt nu dus waar deze hoort, veerpoot zit in de schotel vast. Echter kan de draagarm niet laag genoeg om daar het fusee over te laten zakken (wat aan de veerpoot zit). Dus moet het fusee wat omhoog. Als ik dit met de krik doe dan knalt het fusee met poot steeds naar de zijkant toe. Daarom moet die veer in met veerspanners. Dan is het zo gedaan.
Heb nu al dik een uur zo zitten kutten. 1 kant is gelukt met klote veerspanners, die moeten aan de bovenkant worden aangedraaid en zijn eigenlijk alleen voor veerpoten welke op de werkbank liggen. Nu moet ik heel moeilijk met een steeksleutel aan de gang.

Vandaar dat ik veerspanners zocht welke ik aan de onderkant kon aandraaien.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Veerspanner

Post by kn@pestaart »

Als je de veerspanners omdraait komen de draadeinden in je spatbord zeker? Ik heb laatst een Mazda gedaan, homokineten vervangen, en 't zelfde probleem. Het helpt misschien om je stabilisator los te halen, dan kan je draagarm meer zakken ;)
Als dit niet lukt, kun je misschien bij een lokale garage iets 'lenen' ...
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Veerspanner

Post by Jeroen_Sp »

Precies, omdraaien en ze komen in het spatbord. Dat is het probleem. Het is ook een speciale draad. Anders had ik iets gemaakt met een moer en een stukje pijp. Maar die vlieger gaat ook niet op. Stabilisator is ook al los en scheelde iets, maar net niet genoeg.

Hopelijk morgen bij de bo-rent zo een ding kunnen huren. Op de site staat dat ze die hebben (helaas geen foto) kost 6 euro per dag.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Veerspanner

Post by kn@pestaart »

Mmmm, dan kan ik je niet verder helpen en voor €6 hoef je 't niet te laten...
Succes ;)
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Veerspanner

Post by Jeroen_Sp »

Ben bij de bo-rent geweest. Helaas daar dezelfde veerspanners als ik zelf ook al heb. Daar schiet ik dus niks mee op.

Ik denk dat ik de mijne maar ga verbouwen zodat ze vanuit onder te bedienen zijn. Moet ik alleen even bij de fabory een moer halen welke op deze schroefdraad past.

Iedereen bedankt voor de hulp zover!
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Veerspanner

Post by thunderbuick »

Eerst op indraaien met "klote veerspanners"
Twee spanbandjes om de veren (beter een aantal keren dubbel dan dat ie knapt en ze je hersens van het spatbord moeten schrapen)
"klote veerspanners" verwijderen.
veren plaatsen/boel afmonteren.
Krik of blok hout onder wielophanging en de auto er op laten zakken.
Spanbandjes verwijderen, klaro.
Post Reply