Synthetische motorolie in big block

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Homer »

maakt geen hol uit , alleen de garage waar je de olie koopt lacht zijn lul uit de broek, jaren bij een premium merk gewerkt en als ik daar olie kocht kreeg ik deze voor inkoop gastrol 10W 40 € 2,00 zoveel inkoop :eek: verkoop € 18,00. uiteindelijk verdient de lidl er wat minder op als de garage, zolang de specificaties maar op de verpakking staat waar de olie aan voldoet maakt het mijns inziens niets uit.

btw; dit was/is insite informatie kan geen recht of aanspraak op gemaakt worden.
Rara
Posts: 665
Joined: Tue May 30, 2006 9:11 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Rara »

Castrol heeft ook al een tijdje een classic lijn met 20W50, SAE30 en SAE50
Image

Van de week nog olie ververst met Castrol GTX 10W40, ik vind 20W50 te dik.
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Continental Kid »

Alwin wrote:Ik lig gewoon onder auto op de dijk, terwijl menig vrachtwagen of tractor langsrijdt. Never a dull moment.
Respect man, moet er niet aan denken vooral in de wintermaanden. En dan die oceaan aan afgewerkte olie die eruit komt donderen, en dat ene kleine boutje van het transmissiefilter dat erin verdwijnt. :eek:
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by roadrage david »

arthur wrote:Ik zweer bij Brad penn...

Maar als je van die bigblock afwil dan mag je hem wel komen ruilen voor mijn gereviseerde 355 smallblock.
Beter dat dan hem moedwillig naar de tering laten draaien met die Lidl bakolie van je.
IK zweer er ook bij :lol: :lol: :lol: 8) . meenig meer met ons 8) 8)
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by alie-r »

roadrage david wrote:Heet jy met je achter naam dumbfuck????.
weet je wat dure olie is!!! Mobile one A 18 eur de liter.........
3000 of 30000 km per jaar dat maakt voor de slijtage patroon van een motor geen reed uit, het duurt aleen wat langer. als er niet voldoende of GEEN beschermende bijvoegsels in zitten die de oude techniek nodig heeft slijt je motor gewoon veel sneller.
Of je nou 1 x per jaar die goedkope lidle rodzooi er in gooit of iedere maand!!.
De snellere verversing maakt geen reed uit, geen becshermende bijvoegsels = geen beschermende bijvoegsels of te wel een hoog gehalte aan ZDDP die je motor nodig heeft.
En als jy wel geld heeft of had om je droom aan te schaffen, maar daarna gestrechts ben in je finansien dan is een GOEDE qualitijd olie wel het bloed van je motor die de boel beschermt tegen de wear and tear = dus juist CHEAP insurance.
Omdat een nieuwe motor DUUR is. Ook hebben die super cheap oils geen goed disperende qualitijd, oftewel nemen slecht vuil op en zijn ook nog eens super snel verzadigt,

helemaal omdat een USA v8 een MEGA vuile verbranding heeft.
Wat bij modernere motoren met hun mega lage CO2 uitstoot niet het geval is. Die kunnen daarom ook met een SYNTHEET mega lang rond rijden, die zoiezo minder vuil opneemd dan een mineraale olie.
het voordeel van een syntheet is dat hij wel langer mee gaat, dus waar ga je dan voo!r.
Een olie gebaseerd op redelijk geprijste mineraale olie met de juiste bijvoegsels die VEEL vuil opneemd en super beschermt (most bang for your buck), of een cheap ass lidel syntheet??.................. en als je dan voor een syntheet gaat gaat dan gelijk voor de beste , maar niet voor die rommel........
zo meneertje, wist niet dat je zo gou aangebrand was.
heb mijn vorige oliewissel met bradpenn gedaan.
het enige wat merkbaar was,was dat ik meer geld kwijt was.
dat ik amerikaan rijd wil niet persee zeggen dat ik geld over heb.
voorheen gebruikte ik altijd olie van eurol(toch niet echt een slecht merk dacht ik).
heb nu olie van liquid moli(no1 in duitsland) met exact dezelfde specs als de eurol.
en toch kost die olie maar 2,66 euro de liter in grootverpakking.
wat ik er maar mee bedoelde is dat als een olie aan een bepaalde kwalitijdskontrole voldoet, dat goedkoop dan nog niet direct slecht hoeft te zijn.
bradpenn zal ongetwijfeld beter zijn,maar is dat ook echt nodig voor gewoon straatgebruik?

een hobby mag geld kosten ,maar dat wil nog niet zeggen dat je het zo maar weg moet geven toch?
andre
Johnto
Posts: 4521
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:27 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Johnto »

alie-r wrote:bradpenn zal ongetwijfeld beter zijn,maar is dat ook echt nodig voor gewoon straatgebruik?
andre
Ik rij al jaren op het huismerk van de Brezan, en ja ik heb heel veel gereden met mijn auto, zeker 20000 km per jaar.
Nog nooit problemen gehad buiten het Ford syndroom, zelf verversend systeem :D
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by kn@pestaart »

Sommige Chevy's zijn uitgerust met hetzelfde systeem... Zou er iemand patent op hebben? :D
Art56
Posts: 768
Joined: Wed May 05, 2004 11:15 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Art56 »

effe die Kroon Classic site bekeken....

Wat een ongelofelijke lulkoek daar...
Voorbeeld:
Facel Vegas (geen Chrysler in die lijst van ze...) hebben Chrysler early hemi's en 383's.....krijgen ze bij kroon alleen een 30w geadviseerd.....
Toen waren multigrade olien allang gemeengoed in de VS. Bizar, zo'n advies....gewoon pruts....

Wellicht is kroon classic wel goed voor die na-oorlogse engelse draaimolen autootjes......
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Funk »

Ik gooi meestal MPM olie in mn dailys, die is ook maar 16 eu/5L oid incl de korting.
Laatste keer met mn 940 (±438000 km op LPG) bijna 50 duizend op dezelfde wissel gereden :oops:

Heb destijds de minerale 15W40 van MPM gebruikt voor het inlopen van mn 454, waarover ik ook geen klagen heb gehad.
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by roadrage david »

alie-r wrote:.
wat ik er maar mee bedoelde is dat als een olie aan een bepaalde kwalitijdskontrole voldoet, dat goedkoop dan nog niet direct slecht hoeft te zijn.
bradpenn zal ongetwijfeld beter zijn,maar is dat ook echt nodig voor gewoon straatgebruik?

een hobby mag geld kosten ,maar dat wil nog niet zeggen dat je het zo maar weg moet geven toch?
andre
Zoals VEELE gelukkig hier weten is dat de toonaangevende wereld economise landen in afspraak met auto fabrikanten en olie maatchapijen. hebben afgesproken dat vandaag de dag de katalisoren en het mileu bespaart moeten worden.
zij hebben besloten dat het beschermende goedje ZINK oftewel ZDDP uit de olie MOEST verdwijnen.
Dit werd echter toen NIET vermeld.
Met als resultaat dat er spontaan veel oldtimer motoren en vooral high performance motoren in de soep liepen. beginnende bij de nokken van de nokkenassen .
Eerst kregen de motor bouwers wereld wijd de schuld.
Die wezen naar de aftermarket parts vendors en producenten Competition cams was diegeene die als eerste een onderzoek deed en tot de conclusie kwam dat het zink uit de olie was verdwenen.
OMDAT MODERNE MOTOREN DIT GOEDJE NIET NODIG HADDEN VANWEGEN DE BOVENLIGGENDE ROLLER NOKKENASSEN. Er kwam toen een run op GM EOS zink bijvoegsel en er bleek ook nog veel zink te zitten in Shell Rottela 15w40 Diesel olie.

Uit pure noodzaak en paniek gingen racers en mensen over op deze olie die echter boven de 4 of 5000 rpm gaat schuimen omdat het een DIESEL olie is. en deze olie en de bijvoegsels waren en zijn echter een PACH oftwel een pleister op de wond
Later bleek dat Brad Penn als 1 van de weinigen nog steeds een zeer hoog gehalte van deze beschermende bestanddelen in zich had 1500 ppm.
wat bleek is dat de olie met zoveel ZDDP aleen verkocht mag worden als RACE en of HIGH performance olie omdat die NIET street legal APROVED IS.
dus de STRAAT olien bezitten NIET de juiste hoeveelheid ZDDP en of in mindere maten.

Later zijn er meerdere merken op de BANDWAGON gesprongen die ineens met een hoger ZDDP level uit kwamen echter zijn veel van deze merken een voll syntheet, waardoor de opname van zink door de motore en afgifte van zink door de olie een stuk minder is ZELFS waneer er meer zink inzit!!!!.

Ook zie je dat vaak de verpakking MEER kost dan het goedje, HENSH de mooie kroon olie en gastrol OLD SCHOOL BLIKKEN, die mensen over de streep moeten trekken om HUN geadverteerde OLTIMER olie te gaan gebruiken vandaar ook mij comentaar JUMPING ON THE BANDWAGON.
Omdat ook deze merken een graantje willen mee pikken wat logies is, het gaat ten slotten om geld.
.
Nu blijkt ook dat de modernere motoren dus wel degelijk een bepaalde hoeveelheid ZDDP nodig hebben. Vooral de diesels.
wat blijkt is dat de modernere kleine dieselmotoren(kleine combo bestel wagentjes en busjes waar lekker mee word rond gescheurd door de werknemers we zien ze allemaal door het verkeer knallen) spontaan al na +- 75000 a 100.000 geregeld in elkaar lopen door de afschafing van de zink aditieven
.
Ook hebben wij al aangetoont dat in de racery van oa de Dutch super car chalenge. De LS7 corvette motoren na verandering van de dure syntheet Mobile one olie naar onze Brad Penn olie in plaats van 35 uur nu 16 uur langer mee ging voordat er een totaal reviesie plaats vind,
En dit zijn moderne solid roller nokkeas motoren waarvan gezegt word dat ze geen zink aditieven nodig hebben!!.
wat ook blijkt is dat ze 50 tot 70% van het goedje verbruikten in een 6 uurs race!!!. wat nou moderne motoren hebben het niet nodig!!!!!!!!!!!!!.

Ikzelf denk dat deze wereldwijde BS regel om de zink uit de olien te verbannen weliswaar ten kosten gaat van de motoren ,maar dat dit wel opleverd dat er meer auto,s secu motoren worden gebouwd en worden verkocht. wat weer geld opleverd en economies mee helpt de boel te stimuleren. tot meer turn around!!!

Je ziet tegenwordig ook een trent dat veel auto,s worden terug geroepen vanwegen de cheap as POS onderdelen die gebruikt worden.
We zien ook super goedkope zuinige minder motories belastende autotjes op de markt komen, Die in tegen stelling van vroeger geen 25 of 30 jaar meegaan.
Hoeveel europeese of japanse oldtimers zijn er in vergelijk met amerikaanen qua leeftijd.

Waarom denk je dat de belasting vrije auto regeling is opgegeven mede doordat er TE VEEL oude auto,s zijn die niets meer opleveren voor de staat en de economie, en te veel vervuilen door zink, lood, en een hooge co2 ecetera in de lucht gooien.
Dit geld dus ook voor de verwijdering van de Lood die toendertijd in de benzine zat die aanwezig was ter bescherming van de kleppen . ecetera ecetera ecetera vul jy de rest zelf maar in ..

Blijf jy maar lekker rijden op de goekope lidel gamma praksis syntheet of half syntheet olie waarvan JY denkt dat alles er in zit, en aan de eisen voldoet.
Vergeet niet dat die eisen van NU zijn NA de ZDDP oftewel ZINK/phosfor verweidering..
Dan zijn er ook nog mensen die zeggen of denken, Dat zink is toch aleen voor high performance motoren, Niets is minder waar, het goedje zat er vroeger STANDAART in.

Onze wagens waren en zijn nog steeds waneer aangepast met VERHARDE KLEPZETELS en de JUISTE OLIE kilometer vreters. chek trouwens even op die Bandwagon olien die nu uit komen of er over zink of ZDDP word gesproken en probeer er achter te komen hoeveel er in zit.
VRAAG om een geschreven bevesteging na de toezegging of de Email. Een simpel olie test zal dit bevestigen.
Mijn idee is dat waneer de ``oldtimer olien`` het niet vermelden en of niet weten dat het er ook niet in grote hoeveelheden aanwezig is, of uberoubt in zit...... desalnietemin zou het een welkomende trent zijn als al die olie maatchapijen inspringen op de ECHTE olie qualitijd van vroeger die onze auto,s nodig hebben..
Last edited by roadrage david on Thu Jun 02, 2011 1:17 pm, edited 1 time in total.
DannyL
Posts: 638
Joined: Tue Jan 13, 2009 9:47 am

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by DannyL »

Eindelijk eens een duidelijke uitleg.. (no offense Dave)

Maar vertel jij nou eens dan welke olieen allemaal "goed" zijn voor de meest voorkomende motoren hier.
En dan heb ik t over Kendall, Bradpenn, Gulf, Valvoline, Catstrol, MPM, Kroon, Lucas. Dat je een stijve krijgt van Bradpenn weten we ondertussen allemaal, maar wat is jouw mening over die andere olieen die ik net noem.
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by roadrage david »

Brad penn, Gulf, Torco,Motul, amsoil, Valvoline, joe Gibbs met bij ons de voorkeur van een mineraal of een halve syntheet. waarvan de mineraal secu halve syntheet sneller vuil opneemt dan een vol syntheet, een vol syntheet is niet beter,maar minder geschickt voor een ouderwetse flat tapt nokkenas motor, en gaat bij een solid roller motor qua levens duur langer mee, dan zijn er ook nog onderlingen verschillen van de olien qua waar ze in uit blinken..
Kroon castrol kendal mpm word hij bij my slap van!!!. die verbranden te snel en zijn te schraal en de motor verbruikt meer olie.. en de zddp qualitijds grondstof is questionable en zeker de hoeveelheid......
Last edited by roadrage david on Thu Jun 02, 2011 11:45 am, edited 1 time in total.
DannyL
Posts: 638
Joined: Tue Jan 13, 2009 9:47 am

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by DannyL »

Dus als ik zeg dat ik eigenlijk van plan was om op Kendall te gaan rijden dan zeg jij; "tjah dat moet je zelf weten, ik zou t niet doen" ??
pv-camaro
Posts: 336
Joined: Sun Jul 24, 2005 8:03 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by pv-camaro »

Gebruik zelf al jaren voor mijn 3.8 Serie II V6 Camaro uit 2001, vol sythetische olie van Valvoline 5W40, kost tussen 12 en 15 euro de liter
Ben geen Chemicus, maar nog nooit geen problemen mee gehad, rij ongeveer 1000km per jaar, en wordt elk jaar ververst incl. filter.

Image

Image
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by roadrage david »

DannyL wrote:Dus als ik zeg dat ik eigenlijk van plan was om op Kendall te gaan rijden dan zeg jij; "tjah dat moet je zelf weten, ik zou t niet doen" ??
Ja presies....
Ook heel belangrijk met merken zoals valvoline en dergelijke merken ``aleen`` de RACING OIL gebruiken voor de oldtimers, daar zit namelijk meer ZDDP in, dus niet de Valvoline hierboven ,tenzij er specifiek bijstaat voor oude amerikaanse motoren. hier een link van Gulf
multi G http://www.gulf.nl/fileadmin/user_uploa ... 0Serie.pdf
Post Reply