Synthetische motorolie in big block

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
olle griese
Posts: 392
Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm

Synthetische motorolie in big block

Post by olle griese »

Ik dacht laat ik eens goedkope olie bij de Lidl gaan halen.
Of het nu 20W50 of 15W40 is maakt me niet zoveel uit maar nu had de Lidl 15W40 die een beetje synthetisch is.
Kan ik dat wel in een 85er 454 big block gooien?
Wel lekker goedkoop trouwens, 12,50 voor 5 liter :D
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by kn@pestaart »

Een beetje synthetisch?
orange blazer k5
Posts: 321
Joined: Fri Sep 15, 2006 6:42 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by orange blazer k5 »

zegt volgens mij ook iets over de kwalitijd van de olie he :? als je daar je motor voor wilt riskeren ,ga gewoon voor goede olie!!! een motorrevisie kost meer . die paar tientjes op jaarbasis zal het dan ook niet zijn he.

dit is hier al zo vaak besproken door meerdere personen en bij sommige schijnd het niet geheel door te dringen dat GOEDE olie nu eenmaal wat meer kost.
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by roadrage david »

Dat is een altijd terug komend gegeven :( wel een auto van duizenden euro,s kopen en goedkopen onderdelen en olie gebruiken.
blijft my een compleet raadsel hier super goede olie en nee geen 12,50 per 5 liter http://www.americanmuscle.nl/
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Shev Ed »

Gewoon Kroon olie erin flikkeren, altijd goed.
fleetwood74
Posts: 57
Joined: Sun May 29, 2011 11:39 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by fleetwood74 »

Lidl olie sucks krijg je spijt van...
Johnto
Posts: 4521
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:27 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Johnto »

fleetwood74 wrote:Lidl olie sucks krijg je spijt van...
Ervaring mee? Of lul je gewoon de meute achterna?

Simpel, olie van vandaag de dag voldoet aan bepaalde eisen, en al is de olie van de Lidl of welke prijsvechter dan ook, het is altijd beter als dezelfde olie van 30 jaar terug!
Maar natuurlijk heb je wel verschil in prijs kwaliteit verhouding, en zal de dure olie van Kroon of van Roadrage Dave veel beter zijn.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by sjak_brak »

Johnto wrote:het is altijd beter als dezelfde olie van 30 jaar terug!
Ja en nee. Wat betreft duurzaamheid en stabiliteit van de olie ongetwijfeld. MAAR.......... de specificaties van de autofabrikangen, die oa de API e.d. normen bepalen, zijn in de loop van de jaren verandert, waardoor bepaalde toevoegingen nu niet meer, of vroeger juist niet, gebruikt worden/werden. Vergelijk bv met lood in de benzine.

Maar is een onderwerp waar je eindeloos over door kan zagen :D
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by BigBlockMopar »

En wat is daar verkeerd aan dan? :D
Pink
Posts: 400
Joined: Mon Oct 18, 2004 5:41 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Pink »

Bij de Action 5 liter €8.90 en ervaring mee? Ja racen er al een paar jaar mee in een 355 Chevy met een "beetje" lachgas :D
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by alie-r »

in een oldtimer dure olie gooien terwijl er ongeveer 3000 km per jaar mee word gereden, en dan meestal ook nog rustig en elk jaar ververst?
dat is pas geldverspilling.met de olie van de aldi of lidl is niks mis mee voor die paar km


andre
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by roadrage david »

Heet jy met je achter naam dumbfuck????.
weet je wat dure olie is!!! Mobile one A 18 eur de liter.........
3000 of 30000 km per jaar dat maakt voor de slijtage patroon van een motor geen reed uit, het duurt aleen wat langer. als er niet voldoende of GEEN beschermende bijvoegsels in zitten die de oude techniek nodig heeft slijt je motor gewoon veel sneller.
Of je nou 1 x per jaar die goedkope lidle rodzooi er in gooit of iedere maand!!.
De snellere verversing maakt geen reed uit, geen becshermende bijvoegsels = geen beschermende bijvoegsels of te wel een hoog gehalte aan ZDDP die je motor nodig heeft.
En als jy wel geld heeft of had om je droom aan te schaffen, maar daarna gestrechts ben in je finansien dan is een GOEDE qualitijd olie wel het bloed van je motor die de boel beschermt tegen de wear and tear = dus juist CHEAP insurance.
Omdat een nieuwe motor DUUR is. Ook hebben die super cheap oils geen goed disperende qualitijd, oftewel nemen slecht vuil op en zijn ook nog eens super snel verzadigt,

helemaal omdat een USA v8 een MEGA vuile verbranding heeft.
Wat bij modernere motoren met hun mega lage CO2 uitstoot niet het geval is. Die kunnen daarom ook met een SYNTHEET mega lang rond rijden, die zoiezo minder vuil opneemd dan een mineraale olie.
het voordeel van een syntheet is dat hij wel langer mee gaat, dus waar ga je dan voo!r.
Een olie gebaseerd op redelijk geprijste mineraale olie met de juiste bijvoegsels die VEEL vuil opneemd en super beschermt (most bang for your buck), of een cheap ass lidel syntheet??.................. en als je dan voor een syntheet gaat gaat dan gelijk voor de beste , maar niet voor die rommel........
Last edited by roadrage david on Wed Jun 01, 2011 9:29 am, edited 1 time in total.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by kn@pestaart »

En dat is wederom klare taal :D
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by roadrage david »

Ja soory hoor :D ben net wakker slecht geslapen lees je zoiets :eek: :(
DannyL
Posts: 638
Joined: Tue Jan 13, 2009 9:47 am

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by DannyL »

Stel nou dat Dave gigantisch uit zn nek lult.. (stel zeg ik he!!), dat zou namelijk zomaar kunnen, dan bespaar je idd een paar tientjes per jaar door er die lidl olie in te gooien. Maar wat ik niet snap is dat je uberhaubt t risico wil lopen DAT de olie minder goed is, en dat voor een paar tientjes... Ik vervang zelf elk jaar alles, de motorolie, bakolie en cardan, en gebruik altijd goede olie. Waarschijnlijk is dat zwaar overtrokken, maar als t kapot gaat heeft t iig niet aan mijn onderhoud gelegen.
Post Reply