Synthetische motorolie in big block

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by roadrage david »

Is niet overtrokken alhoewel de bak olie erg lang mee gaat!!! dus die hoef je niet ieder jaar te vervangen . wat je wel kan doen is een keer de motor olie net voordat je hem vervangt warm aftapt en dan laat analieseren . weet je gelijk of je te laat ben of te vroeg qua vervanging., en weet je gelijk waneer je moet verversen en hoe het slijtage patroon van je motor verloopt. kost wat maar dan weet je wel de score en hoelang je olie bij JOU gebruikt mee gaat .
DannyL
Posts: 638
Joined: Tue Jan 13, 2009 9:47 am

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by DannyL »

roadrage david wrote:wat je wel kan doen is een keer de motor olie net voordat je hem vervangt warm aftapt en dan laat analieseren.
Doen we elke 250 uur al met de Caterpillars.. Zo nu en dan een priveflesje erbij doen ze niet zo moeilijk over ;)
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Continental Kid »

DannyL wrote:Ik vervang zelf elk jaar alles, de motorolie, bakolie en cardan, en gebruik altijd goede olie. Waarschijnlijk is dat zwaar overtrokken,

Dat is niet zwaar overtrokken, maar gewoon een kwestie van gezond verstand. Vraag dat maar aan mensen die dagelijks aan US Old School auto's werken.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Supervaags »

misschien dat het ook een beetje afhankelijk is van je rijstijl en je de hoeveelheid km die je rijd per jaar ;)
gewoon regelmatig pijlen en de kleur/geur van de olie in de gaten houden..

ik ga echt niet ieder jaar mijn bakolie en cardan olie vervangen, zoals veel anderen hier dat ook niet doen (denk ik :P )
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by kn@pestaart »

Supervaags wrote: gewoon regelmatig pijlen
Volgens mij kijk je teveel cowboyfilms.... :P
DannyL
Posts: 638
Joined: Tue Jan 13, 2009 9:47 am

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by DannyL »

kn@pestaart wrote:Volgens mij kijk je teveel cowboyfilms.... :P
:D :D :D

@ supervaags: Praktisch iedereen die ik ken doet alles elk jaar. Zeker gezien t feit dat de auto vaak alleen in de zomer intensief word gebruikt, en in de winter vaak maaaanden stil staat lijkt t me beter om vaker dan voorgeschreven te verversen. Je ken de kleur wel in de gaten houden maar de olie verliest bij mijn weten ook zijn koelende en smerende werking en ik weet niet hoe dat in relatie staat tot t vuil worden van de olie dus dan maar preventief.
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Continental Kid »

Supervaags wrote:ik ga echt niet ieder jaar mijn bakolie en cardan olie vervangen, zoals veel anderen hier dat ook niet doen (denk ik :P )

Klopt. Bij mijn daily gebeurt het tweemaal per jaar, incl. filters.
olle griese
Posts: 392
Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by olle griese »

Zo, dat noem ik even bij lezen :lol:
Ik weet heel goed wat goeie of slechte olie is.
In mijn (andere) showauto gebruik een een fullsyntetic Redline olie.
Waar het mij om ging was of er synthetische olie (geen full) in een 454 block kan.
Maar na de verhalen zo te hebben gelezen haal ik bij de autoshop maar goeie minerale 20W50 olie.
Ik hoef niet op een tientje te kijken, ik rij de Sub toch zakelijk.
Maar nogmaals, ik vroeg me gewoon af of het kon (zonder extra slijtage in de hand te werken)
pvz
Posts: 502
Joined: Sat Mar 26, 2011 5:27 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by pvz »

Ik lees en hoor vaak van mensen die zeggen: ik rij maar 2000km op een jaar met deze wagen dus ik ga niet elk jaar mijn olie verversen..

Nu vraag ik me af wat slechter is: bijvoorbeeld 1 jaar lang 10000km met dezelfde olie rijden of 3 jaar lang 2000km per jaar met dezelfde olie?
DannyL
Posts: 638
Joined: Tue Jan 13, 2009 9:47 am

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by DannyL »

Ga maar van de laatste uit... tenminste dat zegt mijn gevoel
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Supervaags »

;)
kn@pestaart wrote:Volgens mij kijk je teveel cowboyfilms.... :P
jaaajaja :P

als we van cardan olie gewoon motorolie maken dan doe ik ook mee met 1 keer per jaar nieuwe brad penn erin.

maar bakolie 2 keer per jaar vervangen, dan is de garage vast heel blij met jou :) ... sja verkeerd is het niet om het jaarlijkst te vervangen aangezien de auto een langere periode stilstaat inderdaad.. maar ik zou het zeker niet ieder jaar vervangen
DannyL
Posts: 638
Joined: Tue Jan 13, 2009 9:47 am

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by DannyL »

Garage?
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Supervaags »

dat was niet richting jou bedoelt, maar er zijn vast wel mensen die hun auto naar de garage brengen.
en dan kost 2 maal per jaar alle vloeistoffen vervangen nogal wat.

maar goed.. eindeloze discussie.. differentieelolie en bakolie jaarlijks vervangen, iedereen moet het lekker zelf weten. maar dat is bij een oude taxi met een slome motor erin volkomen onzin.(ja ik spreek voor mijzelf ;) )
ik bespaar alleen niet op motorolie omdat ik mij daar ook gewoon beter bij voel..
DannyL
Posts: 638
Joined: Tue Jan 13, 2009 9:47 am

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by DannyL »

Ik mag aannemen dat de meeste hier toch wel t simpele olie ververs werk e.d. zelf doen of door kennisen ofzo. Of heb ik dat helemaal verkeerd?
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by camaro rs »

ikzelf gebruik geen olie van lidl of aldi, maar denk nu niet dat ze speciaal olie gaan maken voor die winkels.
die olie komt zeker van een bekende producent.
ik ken iemand die olie van de aldi gebruikte in zijn audi 80 diesel en die heeft 300.000 km gelopen zonder problemen.
Post Reply