Tijd voor een olie wissel.... 20w50 of toch wat anders?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Tijd voor een olie wissel.... 20w50 of toch wat anders?

Post by Lite-On »

Rij inmiddels al weer een behoorlijk tijd op 20w50 van brad penn (eigenlijk al veelste lang), en het is dus hoog nodig om de filter + olie te vervangen.

Tot heden ben ik altijd tevreden geweest over de 20w50, maar vraag me toch af of dit nog steeds de beste keus is voor mijn blokkie.
Er zit een lichte tik in een van de hydraulische stoters, maar verder geen grote issues.
De laatste 2 jaar dat ik ermee gereden heb (een kleine 15.000KM op zijn minst) heb ik er ~3 liter olie bij moeten gooien om alles netjes op pijl te houden - lijkt mij voor een orgineel blok uit 1963 helemaal niet zo slecht? :)

Blok is een Pontiac 389 uit '63 waar verder niet aan gekloot is (tegenwoordig op wel op LPG).
Gewoon lekker bij 20w50 blijven, of toch maar voor iets dunner/dikker gaan?
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Tijd voor een olie wissel.... 20w50 of toch wat anders?

Post by roadrage david »

lite-on die tik kan wel eens gewoon de bevuiling zijn!!. 15000 km en 3 liter er bij gegooid dan rij je nu zo,n beetje op stroop!!!!!!!!!!. chek je PM
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: Tijd voor een olie wissel.... 20w50 of toch wat anders?

Post by big dooley »

+1
op 5000km een litertje vind ik trouwens erg netjes voor zo'n oud blok
ik zou zelf wel wat vaker verversen, minimaal 1x in het jaar, liefst 2x...
verversen op het aantal kilometers heeft in dit geval weinig zin lijkt me
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Tijd voor een olie wissel.... 20w50 of toch wat anders?

Post by Lite-On »

big dooley wrote:+1
op 5000km een litertje vind ik trouwens erg netjes voor zo'n oud blok
ik zou zelf wel wat vaker verversen, minimaal 1x in het jaar, liefst 2x...
verversen op het aantal kilometers heeft in dit geval weinig zin lijkt me
Jaarlijks verversen heeft ook gewoon mijn voorkeur. Was eigenlijk al de bedoeling om dat vorig jaar te doen, maar wegens allerlei omstandigheden gewoon steeds niet gebeurd. Ik weet het.... schandalig. Auto staat nu mooi in de garage, en olie verversen heeft op dit moment zeker de prioriteit.

Blok is opzich nog best fris - heeft 56000 mijl gelopen sinds 63 (onderhoud geschiedenis erbij). Enigste waar ik me aan stoorde was een lichte tik die soms hoorbaar is, voornamelijk koude start... maja, dat is typisch hydraulische stoter. Geluid is het laatste jaar erger geworden (voornamelijk bij een koude start), dus het zou heel goed kunnen dat David gelijk heeft; bevuilde olie.

De olie (ongeveer 3 liter) die ik er in de laatste 15000+ KM bij heb moeten gooien heeft denk ik voornamelijk te maken gehad met een lichte lekkage in een van de kleppendeksel. Keer opnieuw aandraaien heeft opzich goed geholpen, maar binnenkort ook maar eens de pakking vervangen.
Desondanks vind ik 1 liter @ 5000KM voor een blokkie van bijna 50 jaar oud ook niet slecht :)

Waar het mij gewoon om gaat...... weer 20w50 erin kieperen, of voor de verandering iets like 15w40? :)
Ik ga verder niet bezuinigen op olie.... gewoon goeie shit erin :D Liever wat meer zekerheid en 2 tientjes meer betalen, als het risico te lopen het blok te slopen met shitty olie.
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Tijd voor een olie wissel.... 20w50 of toch wat anders?

Post by roadrage david »

waneer je de motor goed geflushed heeft en heeft afgetapt. gewoon weer 20w50 er in 8) 8) loopt hij weer soepel en de tik er waarschijnlijk uit, en of die gaat er waarschijnlijk uit...
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: Tijd voor een olie wissel.... 20w50 of toch wat anders?

Post by big dooley »

ben op zich geen voorstander van wondermiddeltjes of andere additieven, maar ik heb wel goede resultaten gehad met hydraulische klepstoterreiniger van wynns... maar dat was in combinatie met een verversing, dus waar die eer nu eigenlijk naar naar moet verwijzen hou ik ff in het midden
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Tijd voor een olie wissel.... 20w50 of toch wat anders?

Post by roadrage david »

GM huismerk AC DElCO crank case cleaner is the real deal!!!
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: Tijd voor een olie wissel.... 20w50 of toch wat anders?

Post by Continental Kid »

Lite-On wrote:lijkt mij voor een orgineel blok uit 1963 helemaal niet zo slecht? :)
Een litertje bijvullen op vijfduizend kilometer voor een Old School blok wijst gewoon op een gezonde inwendige staat. Ook het bewijs dat je er heel netjes mee rijdt! 20W50 of 10W30/40 is een kwestie van voorkeur. Belangrijker is regelmatige verversing met een goede minerale olie, mijn daily wordt tweemaal per jaar ververst met Sunoco minerale olie voor gemengd wagenpark (om de 15000km), no sweat. Nieuwe klepdekselpakkingen, nieuwe olie, en dat tikje ben je dan waarschijnlijk kwijt. Zo'n crankcase cleaner geeft nog wat extra zekerheid.

8)
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: Tijd voor een olie wissel.... 20w50 of toch wat anders?

Post by big dooley »

oh god, daar gaat de beerput weer open...
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Tijd voor een olie wissel.... 20w50 of toch wat anders?

Post by rene74monte »

:lol: :lol:
lachen toch?
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: Tijd voor een olie wissel.... 20w50 of toch wat anders?

Post by Continental Kid »


Dus . . . olie verversen? Onzin. De Old School US rijder kan voortaan zijn blok reviseren op kosten van deze miljonair. Inlijsten, deze, en NOOIT meer vergeten. :lol: :lol: :lol:
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Tijd voor een olie wissel.... 20w50 of toch wat anders?

Post by Lite-On »

Laten we het nu maar gewoon serieus houden ipv er weer een "gezellig met popcorn" topic van te maken :D

Naja, dan blijf ik gewoon bij 20w50 - loopt ie nu ook gewoon prima op :)
Post Reply