upgraden tpi 5.7 corvette

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

upgraden tpi 5.7 corvette

Post by paulv »

ik heb sinds een maand een 1986 er corvette erbij.
de corvette is een fijne soepele auto, maar mis toch wel flink wat power.
auto is nog origineel, 240 pk..
ik zat al weer te kijken naar een ls1 (of ls2) maar aangezien de auto maar weigig gebruikt gaat worden en het niet de bedoeling is om er een godsvermogen aan uit te geven zat ik te denken om de tpi motor onder handen te nemen.

ik ben al naar wat motornummers op zoek geweest, maar de boel zit zo dichtgebouwd dat ik nog niks heb kunnen vinden. er zitten wel aluminium koppen op (standaard)

IS EEN TPI MOTOR NOG GEWOON EEN OUDERWETSE CHEVY V8 met injectie of is het een tussen model??
in veel catalogusen staat bij voor chevrolet motoren tot 1985..
maar volgens mij is het gewoon het zelfde..
de bedoeling was om een strokerkit of shortblok 383 te kopen, originele koppen beetje portmatchen, headers erop, leuke nokas (liefst roller nokas) grotere injectoren en gaan maar!!
en dan rond de 350-370 pk uit te komen. moet kunnen dacht ik zo..( ik wil het niet te gek maken ivm gearing achteras en kunnen blijven gebruiken als daily driver..(dus vrij rustige nokas)
ps er zit een th700 autmaat in..

is het onderblok gewoon het zelfde als een ander chevy v8 blok????
verder iemand tips!

groeten paul
milsbeek
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: upgraden tpi 5.7 corvette

Post by gerrutcamaro »

vergeet je throttlebody en runners niet te upgraden

veel mensen vinden het trouwens zonde geld om een tpi te upgraden, die 370pk is zo'n beetje het max haalbare geloof ik
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: upgraden tpi 5.7 corvette

Post by Renev »

Yep een TPI is nog gewoon een eerste generatie motor.
Als je echt rond die PK`s uit wil komen moet je serieus investeren want anders kom je er niet.
Ik heb zelf een Camaro gehad met TPI en ik heb daar toen een ZZ383 ingelepeld met de TPI set-up er weer bovenop (wel aangepast) en die had op de testbank bij HR engineering 280PK op de achterwielen.
Fabrieksmatig geven ze voor die motor 425PK op aan de krukas maar dat is dan met een singel-plane inlaat en een 750cfm carburateur.
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: upgraden tpi 5.7 corvette

Post by Streetrod »

Niet helemaal de 1e gin toch???. Je hebt de one pier rear seal dus je krukas/onderblok is ander dan de 1e gen. of is die pas na 86???

Ik heb nog wel een heel leuk blokje liggen alleen onder blok is gescheurd honen boren van jou blok en pakkingset en alles kun je zo omzetten Scat stroker 383ci, comp cam, rpm edelbrock kopen onderste zuigerveer is helemaal dicht dit alles heeft ca 150km gereden. heb de hoonmaten ook er bij. Heb je intresse pm mij maar, woon in mill
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: upgraden tpi 5.7 corvette

Post by Streetrod »

Oja je kunt het zien aan de kleppen deksels zitten de bouten 2boven2onder of in het midden van de kleppen deksel, 2boven2onder is 1e gin. Heb je in het midden de bouten dan heb je een iets ander onderblok wat ik beschreven heb.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: upgraden tpi 5.7 corvette

Post by Corp »

86er heeft 462624 gietijzeren prul koppen, 76cc open kamers, smoggers, 150cc runners. Als je een conv hebt heb je kans dat er alu koppen op zitten maar die zijn ook waardeloos, en tussenmodel tot de latere d poort koppen.
86 is ook bijna zeker geen roller motor, dat is wel rond de tijd dat die geintroduceerd werd (87) maar 86 is een 1 jaar only blok, wel 1 pc. seals maar gn lange stoterboringen voor roller stoters.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: upgraden tpi 5.7 corvette

Post by Thing »

Boost niet dè oplossing voor zo'n blok?
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: upgraden tpi 5.7 corvette

Post by capricelimburg »

TPI intake is ontworpen voor een 305 dus die moet ook aangepakt worden als je meer toeren wil gaan draaien of naar stroker wil. Zijn allerlei oplossingen voor, kun je het beste een beetje zoeken op de amerikaanse corvette fora, is veel over te vinden.
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

Re: upgraden tpi 5.7 corvette

Post by paulv »

Er zitten al originele aluminium kOppen op. De klepdeksels zitten in het midden op de kop gemonteerd, intake zit diogonAal op de koppen vastgebout, ik hoef niet de snelste covette te hebben, wil gwoon wat meet power voor een paar duizend euro... Wat is wijsheid?!
Groeten paul
Milsbeek
joco
Posts: 359
Joined: Sun Jul 22, 2007 8:24 pm

Re: upgraden tpi 5.7 corvette

Post by joco »

Hier wat leesvoer over de vroege C4

http://www.corvettefever.com/techarticl ... index.html


Gr, Jo
Last edited by joco on Tue Aug 02, 2011 10:01 pm, edited 1 time in total.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: upgraden tpi 5.7 corvette

Post by Corp »

maak daar maar krukas van, neversenooitnie op de achterwielen
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

Re: upgraden tpi 5.7 corvette

Post by paulv »

heb het een en ander zitten lezen,leren en inderdaad gaat het toch lastig worden op de boel een stuk sneller te krijgen voor een "redelijk bedrag" . een ls1 blok gaat me ongeveer het zelfde kosten (alleen zit niet zo op het aansluiten van de bedrading te kijken .. :? beetje bang voor...(zal toch wel een heel project worden)

ga nu eerst andere andere gearing in de achteras plaatsen (van 2.88 naar ongeveer 3.30)
headers erop , catalysators eronder uit halen, k&n luchtfilter. grote beurt.. ik hoop hiermee rond de 40 pk te winnen en hoop samen met de gearing een toch een aardig verschil te hebben gemaakt....


Dit kan allemaal tussendoor zodat ik toch kan blijven rijden..
ga volgende week onderdelen bestellen en ga met de gearing beginnen..
Dan eerst maar eens een half jaar rijden.. daarna zien we wel verder.

i'll keep you posted.

bedankt

groeten Paul
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: upgraden tpi 5.7 corvette

Post by Thing »

Ik zeg voor een paar hondert een turbo erop knutselen en gaan met di3 banaan....
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: upgraden tpi 5.7 corvette

Post by Pavement Pounder »

Supercharge it; http://www.cundnracing.com/82-92CAMAROSUPERCHARGER.html

Of: http://www.rpmoutlet.com/aticorvettet.htm

Of check Ebay regelmatig voor gebruikte setjes of knutsel inderdaad een turbo eronder, alleen moet je dan wel in de computer duiken voor brandstofverrijking, alhoewel met een 5 psi boost er nog een aantal truukjes zijn.
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

Re: upgraden tpi 5.7 corvette

Post by paulv »

dat is toevallig.. ik had ook al gekeken bij rpm-outlet naar zo'n compressor kitje (geen turbo)
ik vind zo'n setje goed betaalbaar en zelf goed te doen!! ziet er ook erg gaaf uit!
(en kan eventueel in de koffer mee naar huis :D )

eerst maar eens die headers erop!
groeten paul
Post Reply