C clips achteras

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
355EL-CAMINO
Posts: 1943
Joined: Sun Feb 08, 2004 5:03 pm

C clips achteras

Post by 355EL-CAMINO »

ik had vandaag de monte carlo op de krik en ik kwam er achter dat ik me wiel ongeverr 5 milimeter naar buiten kan trekken, nou denk ik dat de c clips dus versleten zijn en die moet ik dan ook uiteraard vervangen.

iemand nog tips voor dat ik de auto op de krik zet en zijn die c clips duur en is het veel werk en wat voor olie kan ik het beste terug in de as doen??

het gaat om een chevrolet monte carlo van 1979 met een limited slip diff.

oh en zouden de clips van een chevy van ook passen??
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: C clips achteras

Post by David - 71 camaro »

Om bij de C-clips te komen moet je de shaft pin eruit halen, deze zit vast met een bout die 9 vd 10 keer gebroken is en PITA kan zijn om eruit te halen. Lees van te vooren een stuk dat ik heb gepost op Nastyz28 hierover:

Broken pinion shaft bolt

olie bestellen voor een as met toevoeging voor de LSD (nee, geen olie met toegevoegd LSD - goed lezen :) ). iets van rond de 80W90

de clips zijn niet duur, of je ze van een van kunt overgooien zal afhankelijk zijn van de vraag of het dezelfde maat achteras is:
7.5/8.2/8.5 inch - waarschijnlijk heb je 1 vd eerste 2
355EL-CAMINO
Posts: 1943
Joined: Sun Feb 08, 2004 5:03 pm

Re: C clips achteras

Post by 355EL-CAMINO »

cool dank je wel daar kan ik wel wat mee.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: C clips achteras

Post by Renev »

Je hebt het echt over 5mm speling????? zoja dan niks er aan doen want dat is namelijk helemaal niks en zal ook met nieuwe C-clips nauwelijks tot geen verschil maken.
Tenzij je natuurlijk graag wil sleutelen :D :D
formula
Posts: 439
Joined: Tue Feb 17, 2004 4:19 pm

Re: C clips achteras

Post by formula »

tussen de 2 steekassen daar zit die ruimte heb nix met de c clips
te maken ik zelf heb tussen de assen een dikke geharde stalen bus er tussen
gezet heb geen mm speling meer ,die bus had ik van een schokbreker gehaald,
pasten precies er tussen 8)
Olds 88 Rocket
Posts: 227
Joined: Sun Oct 28, 2007 10:19 pm

Re: C clips achteras

Post by Olds 88 Rocket »

5 mm is wel erg veel. Voor de APK mag je maar 1 mm boven de fabrieks speling zitten. duid erop dat je hoedjes van je assen versleten zijn. Je zou de uiteinde kunnen laten oplassen, en afdraaien. Ik raad het af zo met je wagen te rijden. Met 5 mm kunnen je c clips eruit vallen.

Image

Hier kan je zien dat het hoedje bijna helemaal weg is gesleten. Er hoort ook nog een schuin kantje aan te zitten, en die is al behoorlijk weg

Kan je meteen nieuwe lagers plaatsen, anders krijg je dit.

Image

Succes
355EL-CAMINO
Posts: 1943
Joined: Sun Feb 08, 2004 5:03 pm

Re: C clips achteras

Post by 355EL-CAMINO »

en hoe groot moeten die hoedjes zijn dan ??? 6,4 mm of is dat in versleten toestand? oplassen kan ik zelf wel en afdraaien ook wel alleen heb ik nu net 3 weken vakantie gvd.

ik zal van de week de boel open maken en dan zie ik wel wat het probleem is en dan komen er waarschijnlijk nog wel een paar meer vragen.

alvast bedankt voor alle info
355EL-CAMINO
Posts: 1943
Joined: Sun Feb 08, 2004 5:03 pm

Re: C clips achteras

Post by 355EL-CAMINO »

ik heb vandaag de deksel er afgehaald en inderdaad de hoedjes zijn versleten zo erg dat er zelfs een braam op zit.

ik zal na het eten even de pin los proberen te draaien en de steek assen er uithalen en dan maar op lassen en afdraaien en kijken hoe de c clips er uitzien.
elcamino59
Posts: 537
Joined: Sun May 13, 2007 1:07 pm

Re: C clips achteras

Post by elcamino59 »

mijn broer heeft wel eens een 68 caprice gehad met een 10 of 12 bouts as . daar kwam bij het nemen van een rotonde heel de steekas met wiel en al onder de auto vandaan :o daar was ook een c clip uit gevallen of gebroken,en dat wil je niet mee maken op de snelweg :?
daar is toen een nieuwe diff in gegaan ,dus die zal ook wel enige vorm van slijtage gehad hebben .
355EL-CAMINO
Posts: 1943
Joined: Sun Feb 08, 2004 5:03 pm

Re: C clips achteras

Post by 355EL-CAMINO »

ik heb de steekassen er uit en de clips maar inderdaad de hoedjes van de assen zijn versleten en de c clips mankeren niks.

morgen zal ik de assen oplassen en afdraaien dan de boel weer in elkaar zetten en wachten op me pakking en olie en lsd haha
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: C clips achteras

Post by VetteV8 »

Je hebt maar 1,5 liter of zo nodig, maar ik kon de limited slip olie niet in kleinere verpakking krijgen dan 5 liter...
Maar ja, ik moest het toch hebben. [Eurol HPG SAE 85W90 GL5 LSD]
Cor
355EL-CAMINO
Posts: 1943
Joined: Sun Feb 08, 2004 5:03 pm

Re: C clips achteras

Post by 355EL-CAMINO »

ik heb de 80-w 90 olie voor in de achteras alleen nu nog de toevoeging die er bij moet waar ken ik die krijgen?

degene waar ik de olie vandaan heb kan het wel bestellen maar dat duurt anderhalfe week en ik heb geen zin om daar op te wachten.
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: C clips achteras

Post by Frans455 »

Je zou het aan Roadrage David kunnen vragen, die verkoopt allerlei soorten olie en toevoegingen ... en GM-dealer Pietersen Rotterdam zal het ook op de plank hebben liggen.

http://www.americanmuscle.nl/
camaro67
Posts: 1182
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: C clips achteras

Post by camaro67 »

Mike zal het ook wel hebben, ik weet niet waar je woont maar hij zit in breda

http://www.mikes-amp.nl

Greetz Joop
alains-streetmachines
Posts: 353
Joined: Wed Feb 14, 2007 11:21 am

Re: C clips achteras

Post by alains-streetmachines »

Arton in Zwijndrecht heeft die toevoeging ook.
Post Reply