hardnekkig olielek

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
el eric
Posts: 475
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:31 am

Re: hardnekkig olielek

Post by el eric »

precies, alleen moet je via de compressor een hele lage druk instellen.
Als je het lek gevonden hebt, kun je de rest gewoon eraf blazen met de compressor.

Probeer maar eens, werkt perfect.
Art56
Posts: 768
Joined: Wed May 05, 2004 11:15 pm

Re: hardnekkig olielek

Post by Art56 »

Hallo,

Ik ken de 421 niet, maar zou kunnen dat ie op een 455 lijkt; dan zit er een olie druk schakelaar naast de verdeler.
Als dat zo is: van die dingen scheurt weleens het zwarte plastic. Ik heb dat gehad; achterste krukaskeerring ook twee keer vervangen...

Als de motor warm was, begon dat te lekken. Oliedruk switch vervangen en het probleem was eindelijk opgelost. Ik zou hier zeker even naar kijken...

Image
421safari
Posts: 179
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:29 am

Re: hardnekkig olielek

Post by 421safari »

bij mij zit de oliedrukzender direct naast het olie filter. Zowel de oliezender als olie filter adapter of filter zelf lekken niet.

Nog een keer gezocht maar we kunnen nergens op de motor zelf, ook niet aan de achterkant of bij de distributeur, olie ontdekken. Het is of gortdroog of hooguit vettig, maar altijd oud. Nergens een drup verse olie. Onderaan de auto zit er wel zoveel olie dat als dat allemaal van boven komt er dan boven tenminste ook wat te zien zou moeten zijn.

Omdat er aan de achterkant van het convertor deksel nogal wat olie zat, heb ik daar aan de binnenkant wat maandverband ingeplakt om te kijken in welke richting olie daar doorheen gaat. Alle olie komt van de voorkant en lijkt in de 1e 1 a 2 cm te worden rondgeslingerd (zodra ik de foto van mijn gsm kan krijgen zal ik hem ff posten). Starterkrans is echter nog steeds helemaal droog, dus het rondslingeren zal door de luchtstroom gebeuren en niet de krans. Of de krans slingert zichzelf helemaal droog?

Om zeker te weten dat de olie niet toch ergens van buiten de cover ingaat (en met een beetje geluk de boel droog te houden tot voorbij keuring) hebben we het convertor deksel rondom dichtgekit. (redneck, weet 't)

Jammer genoeg houdt dat de boel niet droog genoeg om door de keuring te komen, maar het alle olie die er nu nog onderzit is wel heel duidelijk terug te leiden naar een aantal plekjes waar het toch nog uit het deksel komt zetten. Alle andere delen (vloer, filter, leidingen etc ) die eerst ook altijd onder de olie zaten zijn nu perfect droog.

De olie komt dus absoluut ergens van achter het convertor deksel. Lijkt me twee mogelijkheden? achterkant carter of achterste keerring?

Er zit nu sae30 olie ipv 15w40 in en er komt nog steeds best wat olie uit, plus carter hadden we al licht aangedraaid dus carter lijkt me minder waarschijnlijk?

Waarmee de cirkel rond is en we toch weer bij de achterste keerring zijn, die dus al 3x vervangen is..

Is het normaal bij een (groot) achterste keerring lek dat de starterkrans droog blijft?

En als het de keerring is, hoe kan die met al 3x een nieuwe keerring (van volgens mij 3x verschillende soort) zo snel zo veel lekken?

Als het moet gaat de motor eruit en komt er een nieuwe keerring in, maar heb ook geen zin voor de 4e keer iets te doen en net als de voorgaande 3 keer hetzelfde ontbrekende effect te hebben..

Alternatief (voor keuring) is de paar lekjes van de cover beter dichtkitten, maar ik weet niet hoeveel olie er nu al instaat (valt nu niet meer op straat immers) en keuring is een ritje van 3 uur. Heb ook geen zin in een deksel waar een liter olie in staat..
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: hardnekkig olielek

Post by jobnu »

binnenkant wat maandverband ingeplakt
:lol: :lol: :lol:

Ik weet niet hoe het bij jou zit maar bij mijn Buick zit er orgineel een rope seal in. Is vaak ellende met lekken. Er is voor Buick een betere en andrer seal te krijgen in die heb ik er bij mij ook ingezet. Niks geen lekkage meer.
Denk dat Pontiac wel een beetje hetzelfde is.

Lees je ook goed in hoe je je achterste lagerkap met seal weer monteert. Je kan het op vele manieren fout doen en maar op 1 manier goed. Via de Buick site's in de US was daar veel over te lezen en te leren.

Misschien voor jou auto ook.......
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: hardnekkig olielek

Post by Nick_nl »

even een andere zijstraat.
Kan het de cater ventilatie zijn?
Als je nog zo'n open systeem hebt zit aan de binnen kant van het blok een soort schot. Is dat weg, of kapot komt er te veel olie mee uit de ontluchting.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: hardnekkig olielek

Post by rene74monte »

pontiac heeft ook een rope seal , die van mij tenminste wel , alleen heb ik nu al een paar keer
gehoord dat als je die vervangt het alleen maar erger wordt
421safari
Posts: 179
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:29 am

Re: hardnekkig olielek

Post by 421safari »

Pontiac heeft ook een rope seal inderdaad en deze lekken vrij vaak. Al is dat dan normaliter meer druppelen, terwijl het er bij mij meer 'uitgutst'.

De originele rope seal is niet meer te krijgen (zat asbest in meen ik), maar er zijn wel vervangende seals die ook beter functioneren. Echter zo'n nieuwe seal zit er al in..

Maar we gaan hem volgende week toch maar eens uit de auto (laten) lichten en de boel van dichtbij bekijken.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: hardnekkig olielek

Post by Detroitsteel »

Thing wrote: de wagen zelf is tot daar aan toe... maar onder de motorkap is een absolute NONO met een stoomcleaner!
Hoezo een nono..? :o Voor dat ik pas geleden de koppen dr af pleurde, spoot ik de gehele motorruimte effe goed uit. Scheelt geouwehoer met vuil dat in de opengewerkte motor kan vallen.
Tuurlijk, je moet niet vol op ellectrische componenten blazen, maar het blok kan het goed hebben hoor.
Ik haal meestal de spuitlans los van het handvat waar je dan alleen met de handvat overal goed tussendoor kan spuiten. De druk is dan laag, maar de temperatuur -en dat doet het hem- is lekker hoog.
Wel spoot ik een sterke vuiloplosser dr op die ik eerst een kwartier liet intrekken.

Echt, het sleutelt een stuk lekkerder :)
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: hardnekkig olielek

Post by jobnu »

De originele rope seal is niet meer te krijgen (zat asbest in meen ik), maar er zijn wel vervangende seals die ook beter functioneren. Echter zo'n nieuwe seal zit er al in..
Oke. maar is die ook goed gemonteerd???

Bij mij moest je seal niet gelijk houden met de rand vd lagerkap, ook moet je de raakvlakken ligt insmeren met RTV. En zo nog een paar dingen. Als je je daar niet aanhoud ging het weer fout.
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: hardnekkig olielek

Post by watahyahknow »

kijk gelijk even op de krukas zelf of deze gegroeft is door het oude seal . er zijn sleeves voor te krijgen om dit probleem op te lossen anders blijf je wisselen en rukt ie de nieuwe keering zo weer aan flinters

misschien kun je ook even kijken of de buis van de peilstok er goed genoeg in zit gedrukt , bij chevy zit er op het einde van de buis een lichte conus die je licht in het gat van het blok hamert ik kan me voorstellen dat dat niet altijd even goed afdicht
421safari
Posts: 179
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:29 am

Re: hardnekkig olielek

Post by 421safari »

de vorige eigenaar heeft de seal al drie keer laten vervangen door iemand die bekend is met pontiac motoren, maar zelfs met een matige slechte install zou hij normaliter niet zoveel moeten lekken.

krukas gaan we inderdaad bekijken op groeven/beschadigingen.
Post Reply