straalkast

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
60fairlane
Posts: 57
Joined: Tue Aug 09, 2011 10:55 pm

straalkast

Post by 60fairlane »

hallo allemaal , gezien er nogal wat technische kennis aanwezig is op dit forum heb ik de volgende vraag

iemand toevallig ervaring met het bouwen van een straalkast

ben van plan erzelf een te gaan maken , tip trucks en andere iedeen of info zijn erg welkom !!!

( ik heb ooit eens een topic gezien geloof ik over hoe en wat )

alvast bedankt !! grtz hugo
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: straalkast

Post by Mark Sulman »

60fairlane wrote:hallo allemaal , gezien er nogal wat technische kennis aanwezig is op dit forum heb ik de volgende vraag

iemand toevallig ervaring met het bouwen van een straalkast

ben van plan erzelf een te gaan maken , tip trucks en andere iedeen of info zijn erg welkom !!!

( ik heb ooit eens een topic gezien geloof ik over hoe en wat )

alvast bedankt !! grtz hugo

Heb ik zelf ook gemaakt. Van een landbouwspuit tank :).
Zorg in ieder geval voor een goede afzuiging (ik heb zelf één op krachtroom) en goed helder en veel licht. Ik heb zelf een glas van plexiglas, maar die is na één keer stralen mat. Een glazen is dus beter. Ook heb ik onder de tank een trechtervorm gemaakt zodat alle grit terug stroomt onder in de tank en daar weer wordt opgezogen.
Let wel op: zelfs voor een kleine straalpistool ben je een behoorlijk dikke compressor nodig, kijk maar eens op de technische gegevens van zo'n pistool.
Als laatste heb ik dikke gevoerde handschoenen gekocht en hier pijpen van een spijkerbroek aan laten naaien. Vervolgens deze vast aan de tank gemaakt waar een gat in zit. Zo kun je dus van buitenaf je handen zo in de handschoenen steken en zijn je handen en armen beschermt tegen het straalgrid.


Veel succes en hou ons op de hoogte :thumbs:
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: straalkast

Post by sjak_brak »

Mark Sulman wrote:Ik heb zelf een glas van plexiglas, maar die is na één keer stralen mat. Een glazen is dus beter.
Of een stuk folie over de ruit dat je tzt vervangt, beetje het idee van wat je ook ziet bij F1-helms.
60fairlane
Posts: 57
Joined: Tue Aug 09, 2011 10:55 pm

Re: straalkast

Post by 60fairlane »

ik ga zoiezo een kast maken van hout , onderstel eronder voor de goede hoogte en om het grind en alle benodigdheden onder de kast kwijt te kunnen

voor de handschoenen heb ik orginele handschoenen van een straalkast

ik ga zoiezo even schetsen hoe ik het wil hebben , zal foto,s posten van de verdere vorderingen

, tips , welkom !!!!

gtz hugo
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: straalkast

Post by sjak_brak »

Jij zit toch ook in Brabant, kom anders keertje kijken in onze schuur, staan 2 straalkasten.
-SpengaMotors-
Posts: 336
Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm

Re: straalkast

Post by -SpengaMotors- »

herman buitelaar machines ff googlen, die verkoopt die zooi echt voor een appel en een ei, kun je zelf niet voor tobben.....
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: straalkast

Post by thunderbuick »

Heb ik ook nog in de planning, zelf maken zodat er ook grotere delen in passen, die kleintjes kun je geen drol mee en de grotere gaan richting de 1000 euro, daar kan ik zelf heel wat voor naar wens maken :)
Ik maak de kast denk ik gewoon van 12mm multiplex, dat is nog net te schroeven met 3x30 schroeven in de kopse kanten en dan een beetje lijm er tussen zodat ie nooit weer los gaat en stevig wordt.
Kijk uit met de verlichting, het stof in de straalkast kan explosief zijn, een stuk glas bovenop(luchtdicht) en daarop de lamp in de open ruimte is wel zo veilig.
De straalkast-handschoenen kan je zo kopen en maak er gelijk meerdere in op div plaatsen zodat je overal goed bij kan en niet steeds de kast open moet doen om de boel te verplaatsen
Een afzuiging en een aanvoer(meerdere?) voor de lucht er ergens tegenover is een must, het mooiste is als de aangezogen lucht langs het werkstuk gaat en dus voor goed zicht zorgt.
Zorg dat je fatsoenlijk bij het glas kan om het schoon te maken.
En idd een trechter voor het grit onderin.
Ik zit dan ook nog aan een zeef te denken die ik er van buiten af uit kan halen en kan legen en eventueel wat kan schudden of zo.
Maar het zijn allemaal nog gedachten, de uitvoering is nog niet aan de beurt, als jij het nu even goed voordoet word het al makkelijker :D
60fairlane
Posts: 57
Joined: Tue Aug 09, 2011 10:55 pm

Re: straalkast

Post by 60fairlane »

voor het maken van de bak gebruik ik 18 mm multi ( underlaymond)

aangezien ik timmerman ben zal dit wel goed komen !!

ik zal hier wel even een schets posten van hoe ik de kast ga maken , ik wil er een rooster in maken waar de producten op liggen en het grid hier onder in de trechter onder aan de trechter wil ik een grote lucht koppeling maken ( rond 50 mm )
zodat ik het vuile grid eruit kan laten lopen

:thunderbuick , klopt voor het geld wat ik kwijt ben aan een grote straalkast ergens tussen de 600,- en de 1000,- kan ik heel wat knutselen

ik hou jullie op de hoogte grtzz
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: straalkast

Post by thunderbuick »

De reden dat ik geen 18mm underlayment gebruiken ga is het gewicht.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: straalkast

Post by mercury1970 »

Wat voor compressor ga je gebruiken; heb in een van mijn vorige posts begrepen dat je een beul van een compressor moet hebben..... Als je die nog niet hebt, wordt het toch sowiezo een prijzig projekt of overschat ik dit?
Met een doorsnee comp. kun je een euro blank stralen en dan moet je weer wachten totdat je druk hebt....
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: straalkast

Post by rulez »

thunderbuick wrote: Ik zit dan ook nog aan een zeef te denken die ik er van buiten af uit kan halen en kan legen en eventueel wat kan schudden of zo.
uitgang van de trechter met een dikwandige rubber slang/manchet verbinden aan de zeef?
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: straalkast

Post by thunderbuick »

rulez wrote:
uitgang van de trechter met een dikwandige rubber slang/manchet verbinden aan de zeef?
Ik denk dat ik hem al eerder in het traject plaats om meer oppervlakte te krijgen waardoor ie niet snel verstopt/vol zit, vandaar dat ik de zeef ook makkelijk vanaf buiten wil kunnen bedienen/schudden enz.
Zal waarschijnlijk een rechthoekige lade worden met gaas of zoiets.
60fairlane
Posts: 57
Joined: Tue Aug 09, 2011 10:55 pm

Re: straalkast

Post by 60fairlane »

ja komt wel een goed compressertje op hahha
constand 8,5 / 9 bar

maar je hebt gelijk er moet een flinke jonge aan wil je een beetje lekker kunnen stralen !!

kwa filters zie ik het wel , hoe het gaat werken

sjak waar zit je ergens met je loods dan ?? kom graag eens een kijkje nemen grtzz
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: straalkast

Post by Nick_nl »

Ik heb er een gemaakt van een olieton met afneembaar deksel.
van hout een rechthoekige uitbouw gemaakt om door te kijken en 2 gaten voor mijn armen.
Werkt best goed, al denk ik dat een prefab misschien makkelijker geweest was.
De compressor trekt het eigenlijk niet, maar met regelmatig een pauze krijg je een SBC inlaatspruitstuk goed gedaan.
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: straalkast

Post by watahyahknow »

je zou wel een stoffilter op de afzuiging moeten zetten , een hoop van de benodigde onderdelen zijn in een gemiddelde growshop wel te vinden (ik zou wel oppassen voor je het weet gaan de buren de politie bellen als ze je met afzuigers heen en weer zien lopen :lol: )
Post Reply