Egr verwijderen
Egr verwijderen
Ik heb voor mijn " nieuwe" corvette headers gekocht( 1986 tpi)
vandaag mijn motor even goed bekeken en wat blijkt de aansluitingen/ pijpjes van de egr zijn gewoon weggerot..
Maar op mijn nieuwe headers zit ook geen aansluiting voor egr..
Ik heb ziiten surfen op het web naar verwijdering van het hele egr systeem, maar dat is ook niet echt aan te raden, tevens wil ik de catalysator verwijderen... Maar komt mij. Corvette dan nog door de apk...
Wat is wijsheid..
Bedankt
Groeten paul
vandaag mijn motor even goed bekeken en wat blijkt de aansluitingen/ pijpjes van de egr zijn gewoon weggerot..
Maar op mijn nieuwe headers zit ook geen aansluiting voor egr..
Ik heb ziiten surfen op het web naar verwijdering van het hele egr systeem, maar dat is ook niet echt aan te raden, tevens wil ik de catalysator verwijderen... Maar komt mij. Corvette dan nog door de apk...
Wat is wijsheid..
Bedankt
Groeten paul
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Egr verwijderen
Je bedoelt de luchtpomp met de leidinkjes naar de uitlaatspruitstukken ?
Re: Egr verwijderen
Inderdaad..
Overige info.
De corvette heeft 200.000 km gelopen.
Auto loopt verder goed.
Zonder egr systeem zou de motor te arm gaan lopen en gaan detoneren...( volgens vele sites)..
Paul
Overige info.
De corvette heeft 200.000 km gelopen.
Auto loopt verder goed.
Zonder egr systeem zou de motor te arm gaan lopen en gaan detoneren...( volgens vele sites)..
Paul
-
- Posts: 4631
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Egr verwijderen
dat is een air systeem , geen egr , die zit op je intake
-
- Posts: 4631
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Egr verwijderen
en trouwens een egr poort kun je gewoon afdoppen , heb ik ook altijd gedaan en nooit problemen gehad hoor
Re: Egr verwijderen
rene74monte wrote:dat is een air systeem , geen egr , die zit op je intake
De EGR aanvoer zit bij corvettes wel degelijk op de (pass zijde) uitlaat en niet zoals bij f bodies direct van kop naar inlaatspruitstuk, tenzij je gietijzeren koppen hebt, die hebben een EGR passage in de middelste uitlaatpoorten, dus wat heb je?
Zonder EGR loopt de motor niet perse armer, de EGR gooit verbrande (inerte) gassen in de inlaat om de verbrandingstemperatuur te verlagen en zo NOx te reduceren, alleen de EGR werkt nooit met volgas dus van detonatie heb je geen last, tenzij het ding open blijft hangen. Wel kan het zijn dat je een Code 32 krijgt, volgens mij had de 86er al het temp sensortje op de EGR om te controleren of deze het wel doet. Wel irritant dat het CEL lampje dan telkens aangaat.
Last edited by Corp on Thu Aug 25, 2011 11:29 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 436
- Joined: Tue Jul 15, 2008 5:55 pm
Re: Egr verwijderen
bij mijn corvette motor zat het ook erop!
dit was het 1e wat ik compleet verwijderde van de motor.
wat een troep.
geen storingen gehad erna.de motor liep er ook niet minder om.
dit was het 1e wat ik compleet verwijderde van de motor.
wat een troep.
geen storingen gehad erna.de motor liep er ook niet minder om.
-
- Posts: 4631
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Egr verwijderen
aha , ok , dat wist ik niet , ik dacht dat small blocks allemaal zo`n beetje gelijk waren.
is er ook een reden dat het anders zit ?
is er ook een reden dat het anders zit ?
-
- Posts: 4631
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Egr verwijderen
en wat bedoel je met : wat heb je?
Re: Egr verwijderen
de reden is de aluminium kop van de corvette. Daar zit simpelweg geen EGR poort in, en de corvette gebruikte als enige deze kop, bleef ook daarom als enige met 90* bouten voor de inlaat waar alle andere roller motoren de middelste 2 aan elke kant onder 72* hadden
Re: Egr verwijderen
Ja er zitten 55 cc standaard aluminium koppen op..
De uitgaande pijpjes bij de uitlaat zijn aan beide zeide doorgerot en stonden gewoon uitlaatgassen onder de motorkap te blazen( lekker zwart) ik heb de pijpjes even provosorisch dichtgemaakt ( waterslang met dikke bout erin en 2 slangklemmen.. ( moet maar even totdat mijn headers erop gaan..)
Ik heb een beetje dubbel gevoel bij het verwijderen van de egr, ik zie hier wel het nut van in..
Kan ik eventueel ook de luchtpomp verwijderen.. ( ik hou wel van clean ) zit dan alleen met de multisnaar..
Hoe heb jij dat gedaan dennis?
Alvast bedankt voor jullie hulp..
Krijg ik de corvette door de apk zonder egr en cat. Of kan ik toch beter high flow cat,s
kopen of alleen als hij niet door de apk komt...
Bedankt groeten paul
68 firebid 400
86 wrangler 4,6 stroker
86 wrangler 4,2
86 corvette tpi
De uitgaande pijpjes bij de uitlaat zijn aan beide zeide doorgerot en stonden gewoon uitlaatgassen onder de motorkap te blazen( lekker zwart) ik heb de pijpjes even provosorisch dichtgemaakt ( waterslang met dikke bout erin en 2 slangklemmen.. ( moet maar even totdat mijn headers erop gaan..)
Ik heb een beetje dubbel gevoel bij het verwijderen van de egr, ik zie hier wel het nut van in..
Kan ik eventueel ook de luchtpomp verwijderen.. ( ik hou wel van clean ) zit dan alleen met de multisnaar..
Hoe heb jij dat gedaan dennis?
Alvast bedankt voor jullie hulp..
Krijg ik de corvette door de apk zonder egr en cat. Of kan ik toch beter high flow cat,s
kopen of alleen als hij niet door de apk komt...
Bedankt groeten paul
68 firebid 400
86 wrangler 4,6 stroker
86 wrangler 4,2
86 corvette tpi
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Egr verwijderen
Daar heb je airpump delete pulleys voor, ik weet niet of het voor een 88-93 bij jouw ook past, zoals deze:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Camaro-F ... 1e64fc40f2
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Camaro-F ... 1e64fc40f2
Re: Egr verwijderen
Waar heb jij het nu precies over Paul, je schrijft steeds EGR, maar je praat over het A.I.R. systeem, dus de verse lucht die de pomp in de uitlaat, en in de cat blaast.
Er zit ook een EGR op, maar dat is een ander ding, zoals hier al eerder is besproken.
En die AIR pomp en de rest van het systeem kan je er zonder enig probleem afhalen; als je de pomp wilt laten zitten, dan kan je ook de schotten uit de pomp halen, en heb je een gratis dummy poelie.
Maar ik heb de mijne op de 454 [2 pompen] erafgehaald, en dat was 16 jaar geleden; die wagen is daarna goedgekeurd voor een kenteken inspectie in Engeland en ook in Duitsland; nu in NL alweer een jaar of 8, dus evenzovele keuringen gehad.
Cor
Er zit ook een EGR op, maar dat is een ander ding, zoals hier al eerder is besproken.
En die AIR pomp en de rest van het systeem kan je er zonder enig probleem afhalen; als je de pomp wilt laten zitten, dan kan je ook de schotten uit de pomp halen, en heb je een gratis dummy poelie.
Maar ik heb de mijne op de 454 [2 pompen] erafgehaald, en dat was 16 jaar geleden; die wagen is daarna goedgekeurd voor een kenteken inspectie in Engeland en ook in Duitsland; nu in NL alweer een jaar of 8, dus evenzovele keuringen gehad.
Cor
-
- Posts: 653
- Joined: Sat Oct 03, 2009 7:26 pm
Re: Egr verwijderen
Ik heb die airpomp bij mijn caprice ook verwijderd,ik heb de multiriem een andere route laten lopen.
Kon bij mij alleen als de airco pomp bleef zitten.
Kon bij mij alleen als de airco pomp bleef zitten.