bak problemen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: bak problemen

Post by Thing »

VetteV8 wrote:Onzin, waar is dat op gebaseerd?
De vloeistof wordt gekoeld in de warmtewisselaar in de radiateur; die is gemiddeld 80*C, dus de olie 'uit'temp is tenminste 80*C.
Het komt er onder normale bedrijfsomstandigheden warmer in, anders is er geen koeler nodig, toch?

In mijn Corvette zit af fabriek een temperatuurmeter voor de transmissievloeistof, die loopt tot 320*F, dat is 160*C; de redline staat boven de 285*F, dat is 140*C.
In mijn Amerikaanse camper met Chevrolet motor en bak staat de redline op 250*F = 121*C
De transmissie vloeistof houd al zijn karakteristieken tot 160*C

Conclusie: de bakolie moet altijd boven de 80*C liggen, en wordt tot dat niveau zelfs opgewarmd door de motor koelvloeistof in de warmte wisselaar in de radiateur, na een koude start. Dus als de bak 100*C is dan draait hij net lekker.
Cor
+1
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: bak problemen

Post by Nick_nl »

VetteV8 wrote:Onzin, waar is dat op gebaseerd?
De vloeistof wordt gekoeld in de warmtewisselaar in de radiateur; die is gemiddeld 80*C, dus de olie 'uit'temp is tenminste 80*C.
Het komt er onder normale bedrijfsomstandigheden warmer in, anders is er geen koeler nodig, toch?

In mijn Corvette zit af fabriek een temperatuurmeter voor de transmissievloeistof, die loopt tot 320*F, dat is 160*C; de redline staat boven de 285*F, dat is 140*C.
In mijn Amerikaanse camper met Chevrolet motor en bak staat de redline op 250*F = 121*C
De transmissie vloeistof houd al zijn karakteristieken tot 160*C

Conclusie: de bakolie moet altijd boven de 80*C liggen, en wordt tot dat niveau zelfs opgewarmd door de motor koelvloeistof in de warmte wisselaar in de radiateur, na een koude start. Dus als de bak 100*C is dan draait hij net lekker.
Cor
Bedenk wel dat de temperatuur welke je meet in de pan is na het koelen.
De temperatuur in de omvormer weet je niet en dit is nu juist het gebied waar de meeste hitte gemaakt wordt.
Mijn bak leverancier schreef hier het volgende over.
Stop the vehicle and open the hood. Feel the return line from your cooling system. Please use some common sense here.
Use extreme caution around any moving or hot engine components. Please don’t call us complaining of burnt fingers or
shredded clothes. When you touch the return line, do so with caution, use a quick, light tap to determine if the line is
scolding hot. You should be able to touch this line without burning your hands. Even the outgoing line shouldn’t be hot
enough to burn you if you touch it momentarily. If you feel very high temperatures on the return line you should add a
cooler. A transmission temperature gauge will help determine what is occurring. If you error on this topic, please do with
too much cooling. The temperature gauge is recommended even if you don’t plan to tow. 150 degrees F (=66C) or less should be
indicated with a temperature probe (sender) positioned in the pan. The fluid can be seriously overheated if pan
temperatures exceed 150 degrees F. This happens because overheating is occurring in the converter, not the pan. What
they don’t realize is the temperature that we are observing is the fluid temperature after it has returned from the cooling
system! People are confused about this because they know that Dextron III can withstand higher operating temperatures
than 150 degrees F. What they are failing to realize is the gauge is reading the fluid after it has gone through the cooling
system. While it is impractical to probe the inside of the torque converter when it is operating, it’s known to be the hottest
component in the system. The converter is the heat source and the main reason a cooling system is essential to automatic
transmissions. So we have learned though years of observation this transmission is doing fine at 150 degrees F and
overheating when over that if you are sensing the fluid temperature in the pan.
Nu zal dit wel aan de zekere kant zijn, maar toch.
Te koel is minder erg dan te heet.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: bak problemen

Post by VetteV8 »

In het kort: daar staat dus dat de pan niet meer zou moeten zijn dan 150*F; maar dat is dus niet de bak temperatuur;
maar goed, ik ga er gewoon van uit, dat Chevrolet het beter weet, en de juiste temperatuur meters installeert op de juiste plaats.
Bovendien, die max.temperatuur van 150*F is echt onzin, want de olie die terug komet uit de warmte wisselaar in de radiateur is meer dan 80*C en die gaat rechtstreeks de sump in.
Maar ik val in herhaling.......... :D
Cor
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: bak problemen

Post by Nick_nl »

Ja dat stuk verbaasde mij ook al. Nu wordt ook vrij snel een losse koeler aanbevolen of een combinatie van de 2.
Om de een of andere reden is iets waar olie in voor komt altijd een beladen onderwerp :)
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: bak problemen

Post by Caddy_v8 »

Nieuwe olie en dan problemen...been there, done that. Als de bak voorheen oude, vieze olie erin had zitten en je er dan nieuwe olie in gooit, gaat alle vastgekoekte troep losweken en dan krijg je problemen. En al helemaal met Dexron 3.

Je weet niet hoe de olie eruit zag toen ze hem eruit gooiden, maar dit klinkt mij heel bekend in de oren allemaal. Ik had zoiets met mijn vorige ride. Gewoon voor het onderhoud de olie en filter vervangen. De oude olie was goor en we dachten er goed aan te doen de boel te verversen. Maandje erna begon de ellende. En dit was nog met Dexron 2. Ik heb begrepen dat Dexron 3 agressiever is (weet ik echter niet zeker!).
Mijn bak moest toen gereviseerd worden en de automatenboer zei dat als de oude olie echt vies is, je deze moet zeven en terugkiepen (en eventueel bijvullen met verse olie).
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Re: bak problemen

Post by themidnightcruiser »

VetteV8 wrote:Onzin, waar is dat op gebaseerd?
De vloeistof wordt gekoeld in de warmtewisselaar in de radiateur; die is gemiddeld 80*C, dus de olie 'uit'temp is tenminste 80*C.
Het komt er onder normale bedrijfsomstandigheden warmer in, anders is er geen koeler nodig, toch?

In mijn Corvette zit af fabriek een temperatuurmeter voor de transmissievloeistof, die loopt tot 320*F, dat is 160*C; de redline staat boven de 285*F, dat is 140*C.
In mijn Amerikaanse camper met Chevrolet motor en bak staat de redline op 250*F = 121*C
De transmissie vloeistof houd al zijn karakteristieken tot 160*C

Conclusie: de bakolie moet altijd boven de 80*C liggen, en wordt tot dat niveau zelfs opgewarmd door de motor koelvloeistof in de warmte wisselaar in de radiateur, na een koude start. Dus als de bak 100*C is dan draait hij net lekker.
Cor

Best, wat jij wilt..


Automatic transmission fluid (ATF) has a life of about
100,000 miles at 175oF. At high temperatures, it oxidizes,
turns from red to brown and exhibits a burnt smell. In
addition to reducing the oil’s lubricating quality, high
temperature produces a varnish on internal parts interfering with the operation of the transmission. Above 250oF., rubber seals harden, leading to pressure loss and
leaks. Also, the transmission can slip. In the worst cases,
clutches fail and costly repairs result.
ATF manufacturers suggest that for every 20oF. increase
in operating temperature above 175oF., the life of the fluid
is cut in half. Hence at 195oF., oil life will be about 50,000
miles. Above 240oF., it becomes nil.
Post Reply