motor starten na lang stilstaan

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
f100
Posts: 1057
Joined: Wed Feb 04, 2004 3:08 pm

motor starten na lang stilstaan

Post by f100 »

hall, ik heb een 302 en deze heeft een poosje stilgestaan (ik weet niet hoelang ma ga er van uit zo rond een 1,5 jaar).
hij is los maar er zijn verschillende openingen onafgedekt (koeling oliefilter ed)

wat kan ik het beste doen voordat ik het opstart?
eerst spoelen?
zo ja waarmee en hoe?

hetzelfde geld voor de c4 die erachterzit (zit nog steeds gemonteerd op het blok, komen zo uit de auto)

hoor het wel.

see ya

twan
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: motor starten na lang stilstaan

Post by sansemiano »

f100 wrote:hall, ik heb een 302 en deze heeft een poosje stilgestaan (ik weet niet hoelang ma ga er van uit zo rond een 1,5 jaar).
hij is los maar er zijn verschillende openingen onafgedekt (koeling oliefilter ed)

wat kan ik het beste doen voordat ik het opstart?
eerst spoelen?
zo ja waarmee en hoe?

hetzelfde geld voor de c4 die erachterzit (zit nog steeds gemonteerd op het blok, komen zo uit de auto)
anderhalf jaar is niet zo lang toch? je zou er misschien een 0w40 synthetische motorolie en een nieuw oliefilter in kunnen doen. dan is de smering zo snel mogelijk op orde na de eerste start.
Gearz
Posts: 3033
Joined: Thu Jan 04, 2007 1:34 am

Re: motor starten na lang stilstaan

Post by Gearz »

sansemiano wrote:anderhalf jaar is niet zo lang toch? je zou er misschien een 0w40 synthetische motorolie en een nieuw oliefilter in kunnen doen. dan is de smering zo snel mogelijk op orde na de eerste start.
Geen Synth. motorolie in zo'n blok doen,
gewoon eerst nieuw gevuld filtertje er op schroeven, nieuwe olie er in en eerst even de oliepomp primen voor je 'm weer start.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: motor starten na lang stilstaan

Post by sansemiano »

Gearz wrote:Geen Synth. motorolie in zo'n blok doen,gewoon eerst nieuw gevuld filtertje er op schroeven, nieuwe olie er in en eerst even de oliepomp primen voor je 'm weer start.
wat is er mis met synthetische motorolie?
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: motor starten na lang stilstaan

Post by rulez »

wellicht je olie eerst ff beetje op laten warmen, dat ie alvast goed vloeibaar is.

ff krukas draaien om te controleren of motor los is

carburateur, bougies en lichtfilter schoonmaken

accu ff opladen

blok en bak vloeistoffen peilen
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: motor starten na lang stilstaan

Post by Jeroen_Sp »

Zorgen dat de motor dicht is, het oliefilter even volgooien met olie.

Je kan evt even primen dmv de onsteking er uit te halen en de oliepomp via daar te bedienen. Maar ik zou um gewoon starten. (al zou niet iedereen het daarmee eens zijn denk ik)
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: motor starten na lang stilstaan

Post by rene74monte »

waar zijn mensen toch bang voor , als een auto er al niet meer tegen kan om een paar jaar stil te staan dan kun je hem beter naar de schroothoop doen ,

gewoon starten dat ding
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: motor starten na lang stilstaan

Post by 64Redneck »

1,5 jaar stil :D Ik heb mijn donorauto blok 400 Pontiac uit 74 ook gestart na 20 jaar stilstand. Wel eerst alle vloeistoffen en pakkingen vervangen, en toen gestart. Roken!, de rook hangt er nog :D
Maar na een half uurtje draaien was het weg en liep het blok zoals het zou moeten. Dat blok heeft nog nooit problemen gegeven, en lekte nooit.


Dus alle vloeistoffen vervangen en starten dat blok.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: motor starten na lang stilstaan

Post by Pavement Pounder »

starten na 20 jaar stilstand heeft wel de levensduur drastisch ingekort.
Door het starten zonder olie de eerste seconden hebben alle lagers/zuigerveren droog gedraaid.
En na 1 jaar is er van een oliefilm ook niet echt sprake meer.
Na 1 jaar stilstaand toch even de oliepomp primen, fluitje van een cent en helemaal bij een furd, daar de ontsteking/oliepomp voorop zit. (dat dan weer wel)
f100
Posts: 1057
Joined: Wed Feb 04, 2004 3:08 pm

Re: motor starten na lang stilstaan

Post by f100 »

hey,

zeg toch ook niet dat ik bang ben om hem te starten!
wilde alleen weten of er nog dingen waren voor op te letten.

hij gaat erin en dan gewoon starten..

thanks

see ya
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: motor starten na lang stilstaan

Post by challenger72 »

je kan ook even een bobinedraadje loshalen en m even doorstarten tot t oliedruklampje uitgaat.Geen synthetische olie erin maar minerale met zinktoevoeging is t beste
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: motor starten na lang stilstaan

Post by Shev Ed »

Wat een gezeik, nieuw filtertje, nieuwe olie, bougie's even eruit draaien, WD40 pakken en een beetje in de cilinders spuiten, bougie's er weer opdraaien, en starten dat ding.

Als je motor toch kapot gaat was die al gaar...

edit : Voor de goede orde : Heb een paar maanden geleden een oude motor gestart die 12jaar stil heeft gestaan, paar weken geleden een motor die 2jaar stil heeft gestaan, en een paar jaar daarvoor een motor gestart die 11jaar stil had gestaan.

Allemaal niks geen speciale behandelingen gegeven, gewoon wat olie in de cilinders gooien (kruipolie of wat 2takt olie) , desnoods laat je dat even 1dagje intrekken als je dat wilt, en dan moet je gewoon kunnen starten.

Je kan ook de kleppendeksels eraf halen (kan je de ontsteking laten zitten i.v.m. olie primen gekut) en olie bijvullen via de kleppen desksels, lekker 'uitgesmeerd' komt de olie dan direct op de nokkenas en zit daar ook meteen wat olie op.
Is makkelijker als primen via de olie pomp, net wat je wilt.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: motor starten na lang stilstaan

Post by Pavement Pounder »

nokkenas draait de helft van de krukas met een evenredige druk op de lagers, de krukas lagers dienen het eerste olie te krijgen, die zijn het meest fragiel.
starten kan je altijd maar ik heb vorig jaar een motor 15 minuten zien draaien met praktisch geen olie erin {verstopte oliepomp} de motor leek het goed te doen, voldoende oliedruk.
Toch maar uit elkaar gehaalt, resultaat 1 gebroken zuiger en alle krukaslagers verbrand en vergruist, nokkenaslagers twijfel geval.
Met primen heeft de krukas direct olie.
Zonder bobine starten draait de krukas metaal op metaal tot dat er olie is net als met de rest.
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: motor starten na lang stilstaan

Post by challenger72 »

dan zou de krukas iedere start dus even metaal op metaal contact hebben,het wordt wel een beetje overdreven allemaal zo,straks durft ie dat ding helemaal niet meer op te starten en gaat ie voor iedere start t blok even demonteren om alles eerst in te olien :lol:
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: motor starten na lang stilstaan

Post by Pavement Pounder »

Als een motor meer dan 1 jaar heeft stilgestaan is de oliefilm weg.
Post Reply