Nadieselen van een benzinemotor, met carburateur....

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Robbie
Posts: 2184
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:19 pm

Nadieselen van een benzinemotor, met carburateur....

Post by Robbie »

We zijn bezig met een auto, motor start meteen, loopt op zich behoorlijk lekker, maar zet `m uit en hij blijft schokkend nog ff "nadieselen"...
We zijn al druk aan het kijken naar vacuum lekkage, we verdachten ook de ontsteking, maar omdat ie verder wel lekker loopt hebben we niet de indruk dat de oorzaak daar gezocht moet worden.

Iemand zo ff een idee, met deze verder summiere info ?

Wat veroorzaakt nu precies "nadieselen"... ?
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Nadieselen van een benzinemotor, met carburateur....

Post by Shev Ed »

Nadieselen in een benzine motor kan heel goed veroorzaakt worden door teveel kool aanslag op de zuiger, in de kop, misschien kleppen.
Ofwel, de verbrandings kamer.

(kool gaat gloeien....)

Durf te wedden dat wanneer de motor koud is, je start hem, en daarna weer snel uitzet, hij dan ook direct uitgaat...

Te vroege ontsteking of zelfs verkeerde (te warme) bougie's zouden het ook kunnen veroorzaken, maar dat is echt heel erg onwaarschijnlijk.

Heeft de motor soms ook last van pingelen ? (grote kans eigenlijk)

Wat je zou kunnen proberen is een motor-clean spul, Forte word vaak in motoren gebruikt en is goed spul, schijnt de motor (verbrandings kamer) erg goed te reinigen van kool.
Wellicht het proberen waard, flesje op een kwart tank ofzo en dan rijden (staat verder wel op de fles)

Beetje diesel bij je benzine pleuren zou ook helpen, word de motor iets heter en zo word het kool dan verbrand, maar dat mag je allemaal lekker op eigen risico gaan proberen :P

Beste is natuurlijk de koppen eraf, een kijkje nemen, en wellicht schoon maken.

Maar voordat je dat doet zou ik eerst wat 'motor clean' troep gebruiken, onder het mom 'luiheid' :D

Anyway, spul van Forte moet je hebben, even langs een motorzaak gaan daar hebben ze dat wel.
Robbie
Posts: 2184
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:19 pm

Re: Nadieselen van een benzinemotor, met carburateur....

Post by Robbie »

Thanks Ed, duidelijk antwoord.

Wat pingelen precies is heb ik nooit begrepen :oops: , dus ik kan zo niet zeggen of ie dat nu wel of niet doet....

Wat ik net nog wel opmerkte was dat ie wat naroffelt als je ff gas geeft en dan los laat.
Dan geeft ie nog wat plofjes.
En een klein tijdje terug heeft ie zelfs een enorme knal gegeven, na het uitzetten. Dat was op dat moment de doodslag voor de demper, dus er zit nu een verse onder :lol:

Helaas is een stukkie rijden nog niet aan de orde, gaat om een projektje zonder papieren.
Kan alleen het pad op en neer :P

Ik zal morgen met koude motor ff kijken of ie niet nadieselt.
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: Nadieselen van een benzinemotor, met carburateur....

Post by challenger72 »

wat voor benzine tank jij?ik zou maar eens 98 proberen dan is t waarschijnlijk opgelost.Pingelen doet ie als de otsteking iets te vroeg staat.Dan hoor je een soort gerinkel bij de motor als je die volbelast bij optrekken bijvoorbeeld.Niet te lang mee doorrijden want dan kunnen er weleens gaten in de zuigers branden
Robbie
Posts: 2184
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:19 pm

Re: Nadieselen van een benzinemotor, met carburateur....

Post by Robbie »

Hmmmz, eigenlijk nooit bij stil gestaan :oops:
Zit nog wel wat ouwe US benzine in.
Wel gemixt met wat euro95.
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: Nadieselen van een benzinemotor, met carburateur....

Post by challenger72 »

dan heb je waarschijnlijk de oorzaak al.Oude benzine eruit gooien en verse 98 of 95 met octaanbooster,met loodvervanger voor de kleppen,erin mieteren
Robbie
Posts: 2184
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:19 pm

Re: Nadieselen van een benzinemotor, met carburateur....

Post by Robbie »

OK, klinkt simpel.
Maar wanneer is benzine oud dan ?
Deze auto staat nog niet zo heel lang hier in Holland, dus de US peut zal misschien 3/4 jaar oud zijn ....

(edit : ik weet natuurlijk niet hoe lang de auto daar al stil stond EN ik moet zeggen, het meurde wel...)
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: Nadieselen van een benzinemotor, met carburateur....

Post by challenger72 »

die benzine van tegenwoordig is vrij snel verouderd,maar wat belangrijker is dat je er 98 in gooit en eerst dat gaat proberen want zo kunnen we nog wel een week doorleuteren hierover.Bam! :P
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Nadieselen van een benzinemotor, met carburateur....

Post by Thing »

die grote boem in je demper was benzine... gewoon verzopen...

die plofjes in de uitlaat kan ook(teveel aan) benzine zijn... ergens 1 lekkende of niet goed sluitende uitlaat klep..
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Nadieselen van een benzinemotor, met carburateur....

Post by rulez »

benzine uit de usa heeft ook een lager octaan gehalte ? 89 ofzo?
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: Nadieselen van een benzinemotor, met carburateur....

Post by gerrutcamaro »

amerikanen rekenen anders;
RON is always about 4 to 5 points higher than the equivalent PON (Pump Octane number = AKI):


USA (AKI/PON) --- Europe (RON)

87 = 91
89 = 93
91 = 95
93 = 98
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Nadieselen van een benzinemotor, met carburateur....

Post by Shev Ed »

Ligt er natuurlijk net aan wat voor motor is, maar een orgineel V8'tje kan ook heus wel prima lopen op octaan 90 bij wijze van....

Anyway, benzine gewoon eens helemaal vervangen, tank en leidingen drainen, en dan is proberen met verse peut.

Als die dan nog steeds hetzelfde doet zit het hem in ieder geval niet in de benzine (altijd simpel beginnen)

Als die dan nog steeds kut loopt, zou ik de ontsteking eens even controleren op de timing, en (afhankelijk van hoe je bougie's zijn) , die ook gewoon vervangen voor nieuwe.
Met de ontsteking neem ik zelf altijd het zekere voor het onzekere, die word standaard altijd direct vervangen voor nieuw spul, weet je zeker dat je daar geen gezeik mee hebt de komende jaren, aangezien ontstekings problemen altijd erg frustrerend kunnen werken...

Maar als de ontsteking nou verder netjes is en goed werkt, en de timing is goed, zou je misschien een compressie testje kunnen doen.

Gewoon even alles lekker simpel nakijken, kost niks, behalve wat tijd (maar das de hobby)

En de carb. wellicht ook even schoonmaken, aangezien die lang heeft stil gestaan, misschien zit er wel oude vergomde benzine in de carb. en geeft dat rare storingen...

Met de carb. wel goed opletten, liefst even een werkplaats handboekje erbij pakken (in ieder geval van de carb.) , daarin staat op welke manier je hem uit elkaar moet halen, schoonmaken, en belangrijker : Weer goed in elkaar zet :D :P
Robbie
Posts: 2184
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:19 pm

Re: Nadieselen van een benzinemotor, met carburateur....

Post by Robbie »

Thanks all!

We gaan deze week ff naar de ontsteking kijken.
Benzine eruit ging niet zo heel makkelijk, maar er zat dan ook nog erg weinig meer in dachten we.
Ik heb er nog wel een vaatje benzine ingegooid, om de mengverhouding wat gunstiger te maken :lol:

Gisteren een klein stukkie gereden en warm laten lopen, liep al een flink stuk beter lijkt wel.
Nu wel het gevoel dat ie "op 7 poten" liep, dus ff ontsteking na lopen.

Nu weer ff tijd vinden.... :?
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Nadieselen van een benzinemotor, met carburateur....

Post by Jeroen_Sp »

Auto van een maat van me rookte enorm, zwart zeg maar. Liep ook niet lekker. Voor een beeldvorming, ding rookte meer als een stoomtrein. Pik zwarte rook.

We dachten meteen aan een carb welke zijn best niet meer deed. Nu bijgevuld met een tank verse benzine en het is over......schiet mij maar lek.
Post Reply