TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by kikkegek »

Pavement Pounder wrote:Als ik deze installatie procedure lees: http://transmissioncenter.net/subject.htm
Dan zou hij naar 2 moeten schakelen bij zon 27 kmph
En 43 kmph naar 3

Komt dat mischien wel overeen ?
thanks, dat klopt ook, maar dat is voor "light throttle". Op een Amerikaans forum verteld een "GM lifetime tranny specialist" me dat bij "just of idle" dus heeel weinig gas geven die gewoon al bij 5-7 mpg van 1 naar 2 moet doorschakelen...
The transmission ought to shift out of 1st at 5-7 mph and just off idle.
volgens hem is mijn huidige kabel veel te kort, omdat ddaty afstel ding niet meer dan 10mm zou ometen uitsteken. En die steekt er bij mij uit tot de maximale lengte om WOT af te stellen...
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by kikkegek »

ben eruit wat het probleem was.

Ik heb met de WOT methode de kabel afgesteld, maar daarbij kennelijk de kabel steeds toch te ver uitgetrokken. Omdat ik het vermoeden had dat dit het geval was, ben ik gaan lezen bij Bowtieoverdrives:

http://www.tvmadeez.com/article/index.php

Daar vond ik dit over de startpositie van de TV Valve:
Question: So what is the correct starting position of the TV valve?


Answer: We've never seen anything specifically published about this critical
relationship but years of working with this system has convinced us that the TV valve needs to be positioned right at the edge of the TV feed orifice when transmission and the linkage is at idle. This is our opinion, but logic and years of experience keep confirming this starting position to be ideal for most vehicles.
Daarop heb ik opgemaakt dat dus die eerste 7mm van mijn kabel het aanzetten van de throttle Valve naar de startpositie.

Ik heb vervolgens mijn kabel dus gecontroleerd en blijkt inderdaad dat die bij idle die 7mm speling had. die heb ik eruit gehaald. Dan blijft er nog de 35mm over in de kabel die mijn carb ook aflegt. dus WOT is daarmee ook geborgd.

Toen dus rijden...et voila!

bij heel licht gas schakelt die bij 1200 rpm vlot door naar de volgende versnellingen.
geef je vol gas, dan wacht die tot 2800 voor 1-2 en 3000 rpm voor 2-3 en 3-4 daarna...

zo blij dat ik het gevonden heb!
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by Jeroen_Sp »

Mooi werk man!! Gefeliciteerd.
Zal wel lekker gaan uitmaken in verbruik dit!
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by kikkegek »

Jeroen_Sp wrote:Mooi werk man!! Gefeliciteerd.
Zal wel lekker gaan uitmaken in verbruik dit!
ik ben benieuwd!

Het gaspedaal gaat nu wel erg zwaar. Dus zal die kabel vanavond eens met naaimachineolie smeren...of iemand andere tip?
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by kikkegek »

laat maar, opgelost. kreeg de tip van iemand om er een smeermiddel op basis van grafiet in de spuiten.

dus kapje van de kabel gehaald aan de bovekant....
Image

verzopen in de Griffioen kruipolie met grafiet en nu loopt die prima...

ook weer opgelost.

Image
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by kikkegek »

custom indicator for my TH700R4 :-)

Image

Image
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by Rob Rules »

Ligt het aan mij, of lijkt het dat je schakelpatroon er andersom op staat?
Normaal is het toch P R N [D] D 2 1
Dus pook helemaal omhoog, staat ie in P?
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by kikkegek »

Rob Rules wrote:Ligt het aan mij, of lijkt het dat je schakelpatroon er andersom op staat?
Normaal is het toch P R N [D] D 2 1
Dus pook helemaal omhoog, staat ie in P?
klopt, maar dit keer staat het "indicator streepje" stil en bewegen de "P, R, N, O, D, 2 en 1" mee met de hendel.

geloof me, ik heb ze erop geplakt en van P naar 1 gewerkt. ze staan goed. :-)
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by Rob Rules »

Dan heb ik niets gezegd.
De dormicum van gister avond werkt nog een beetje door :oops:
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by kikkegek »

Vanavond trouwens de lcokupkit aangesloten en bowtieoverdrives.
http://www.bowtieoverdrives.com/catalog ... ITEMID=336

Image

dat merk je ook meteen. de donkere brom op de snelweg in 4 is weg. auto is muisstil vergeleken met ervoor en de TH400...en dat met een lekker uitlaatpakking waar de header overgaat in de pijp.

toerental is nu nog eens ongeveer 150rpm omlaag...rij nu 100 km/h met 1900 rpm ongeveer...dat was ongeveer 3000-3100rpm....wat een verschil...als we dat niet merken op 1000km naar zuidfrankrijk...

ben benieuwd...

twee jaar geleden reden we 1:3,2 als we 90 km/h reden en 1:3,0 als we 100km/h reden...

ondertussen had ik dat al verbeterd naar 1:4,1 met 90 km/h

been heel benieuwd wat zondag naar Muiden - King Cruise het verbruik zal zijn...
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by kikkegek »

vandaag met wat ritjes, waaronder naar de King Cruise heen en weer in totaal 126 miles gereden. Daarna 38,9 liter LPG getankt.

das toch netjes 1:5,2

tov van de 1:4 die ik tot nu toe maximaal had gehaald vind ik dat mooie winst.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by kikkegek »

mocht iemand willen weten hoe de Lockup werkt: hier mooi filmpje met duidelijke uitleg.

http://www.youtube.com/watch?v=5eWhkH2k ... e=youtu.be
-SpengaMotors-
Posts: 336
Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by -SpengaMotors- »

Ziet er goed uit allemaal !!

ik heb m'n lock-up na een jaar rijden ( geen tijd ) nog steeds neit aangesloten, maar zie dat er nog wel wat mee te behalen valt. hoe heb jij hem aangesloten ? lockt hij altijd up als je naar z'n 4 gaat, of hoor je hem later inkomen of hoe gaat dat precies ? en hoe valt hij af ? dankzij signaal van remmen ?


kun je hem met een schakelaar inlaten komen wanneer jij wil, of gaat hij dus automatisch ?

ik zie nog een solenoid achtig trompet ding; is die nodig om in je bak te zetten , of zit die er standaard al in of hoort die speciaal bij dit kitje ?

ik heb op mijn bak nu een stekker zitten, met een draadje , die al onder m'n dashboard ligt, maar ben er nog niet aan toegekomen hem aan te sluiten....
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by kikkegek »

-SpengaMotors- wrote:Ziet er goed uit allemaal !!

ik heb m'n lock-up na een jaar rijden ( geen tijd ) nog steeds neit aangesloten, maar zie dat er nog wel wat mee te behalen valt. hoe heb jij hem aangesloten ? lockt hij altijd up als je naar z'n 4 gaat, of hoor je hem later inkomen of hoe gaat dat precies ? en hoe valt hij af ? dankzij signaal van remmen ?


kun je hem met een schakelaar inlaten komen wanneer jij wil, of gaat hij dus automatisch ?

ik zie nog een solenoid achtig trompet ding; is die nodig om in je bak te zetten , of zit die er standaard al in of hoort die speciaal bij dit kitje ?

ik heb op mijn bak nu een stekker zitten, met een draadje , die al onder m'n dashboard ligt, maar ben er nog niet aan toegekomen hem aan te sluiten....
zo! das een boel vragen. De Solenoid zit rechtsboven in het plaatje. Dat witte trompetje.

bij mij schakelt die in, zodra die naar 4 schakelt. Je voelt dus eerst 4 de toeren verlagen en direct daarna voel je de lockup hem nog verder vertragen.

Ik zou dat heel makkelijk kunnen onderbreken met een schakelaar waarmee ik de voeding naar de bak onderbreek.

Op dit moment valt die in 4 alleen af als ik de rem intrap inderdaad. Ik ben er nog niet achter of die dan ook weer oppakt als ik weer gas geef, maar denk het eigenlijk wel.

Wat ik nu wil doen is met een vacuumschakelaar ervoor zorgen dat die onder belasting (laaag vacuum in de motor) eraf gaat en weer terug komt bij hoog vacuum in de motor tijdens cruise. De Painless kit is bijvoorbeeld zo geregeld:
http://www.painlessperformance.com/webc ... ield=60109

bij mij veroorzaakte het in 4 rijden zonde rlockup een donker gebrom. Dat is nu weg met de lockup. hij is nu echt muisstil...geweldig

als je nu alleen 1 draadje hebt vanaf je bak, dan kan je daarmee je lockup aanzetten...risico is dat je niet weet hoe het in je bak zit. in het ergste geval houd die de lockup in 3 en 2 ook vast en gaat die bokken als een gek als je hem uitlaat rollen...

je kan het simpel testen. schakelaar erop die 12V inschakelt als die in 4 zit en kijken of je toeren dalen.

in principe wil je wel dat die uitschakelt als je op de rem trapt...anders krijgt je motor een oplazer, omdat je plotseling een enorme weerstand krijgt van het remmen...lockups zijnj niet bestand tegen grote belastingen, vandaar dat ze normaliter uitschakelen bij hogfere belasting (vacuum schakelaar) of remmen (remmen schakelaar).

kan je de vorige eigenaar van de bak niet vragen?
-SpengaMotors-
Posts: 336
Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm

Re: TH400 vervangen door een automaat met overdrive?

Post by -SpengaMotors- »

ja de vorige eigenaar zei dat ik het draadje aan moest sluiten, haha ....

ik zat te denken de lock-up aan te sluiten op m'n cruise control, op die manier heb ik alleen lock up als ik op de snelweg ( lange afstanden ) rijd.

ik heb nu al het probleem dat op provinciale wegen rond de 75/80 kmph de bak af en toe terugschakelt naar z'n 3 omdat ik niet hard genoeg ga, dankzij trage voorgangers....

het mooiste is als je gewoon 85 rijd, maar dat valt niet mee als henk en ingrid voor je rijden...

maar dat zou betekenen dat de lock up dan ook steeds op en neer zou schakelen, en dat lijkt me niet bevordelijk, vandaar is het misschien wel wat om hem via de cruise control mee te schakelen dacht ik....

misschien van het weekend eens kijken hoe of wat !

dankje voor je reacties
Post Reply