electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by kikkegek »

kan ik gewoon met 12V van het airco contact op de aircopomp de electrische fan inschakelen via het relais van mijn electrische fan?

mijn fan wordt aangestuurd met een aan/uit relais, zoals deze:
Image
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by Martin71RS »

je kan de gestuurde 12V voor de aircopomp gebruiken om een relais voor de fan te sturen.
je moet wel een apart relais parallel zetten aan het relais wat er nu voor de fan zit om de systemen gescheiden te houden. (anders kan je pomp aangaan als je fan aan moet slaan...dat is in het gunstigste geval...als je pech hebt gaan er stromen lopen waardoor er iets stuk gaat)

Martin
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by kikkegek »

Martin71RS wrote:je kan de gestuurde 12V voor de aircopomp gebruiken om een relais voor de fan te sturen.
je moet wel een apart relais parallel zetten aan het relais wat er nu voor de fan zit om de systemen gescheiden te houden. (anders kan je pomp aangaan als je fan aan moet slaan...dat is in het gunstigste geval...als je pech hebt gaan er stromen lopen waardoor er iets stuk gaat)

Martin
nu je het zegt, snap ik het ook meteen. Ik had het gevoel dat ik iets over het hoofd zag, maar dat heb jij nu opgehelderd. Zou niet goed zijn als mijn airco aangaat als de fan gaat draaien omdat de motor te warm is. hahahaha

thanks man!
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by gert »

je kunt simpeler een diode plaatsen in de draad vanaf je aircopomp naar het vent. relais, dan kan de ventilator nooit je pomp aanzetten.

trouwens, Kikkegek,
heb jij je mechanische ventilator laten vervallen, of heb je er een electrische bij gezet?
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by kikkegek »

gert wrote:je kunt simpeler een diode plaatsen in de draad vanaf je aircopomp naar het vent. relais, dan kan de ventilator nooit je pomp aanzetten.

trouwens, Kikkegek,
heb jij je mechanische ventilator laten vervallen, of heb je er een electrische bij gezet?
mechanische laten vervallen...was een flexfan en merk echt het verschil in verbruik en reactie op gaspedaal onderin met de electrische fan...

heb je een linkje naar die diode die je bedoeld? geen idee hoe je die selecteert?
-SpengaMotors-
Posts: 336
Joined: Tue Jul 08, 2008 9:45 pm

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by -SpengaMotors- »

[quote=

mechanische laten vervallen...was een flexfan en merk echt het verschil in verbruik en reactie op gaspedaal onderin met de electrische fan...

heb je een linkje naar die diode die je bedoeld? geen idee hoe je die selecteert?[/quote]



mag ik vragen wat je in je verbruik merkt dan ?
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by kikkegek »

-SpengaMotors- wrote:[quote=

mechanische laten vervallen...was een flexfan en merk echt het verschil in verbruik en reactie op gaspedaal onderin met de electrische fan...

heb je een linkje naar die diode die je bedoeld? geen idee hoe je die selecteert?


mag ik vragen wat je in je verbruik merkt dan ?[/quote]

het is het enige dat ik meetbaar omlaag gegaan in verbruik in mijn zoektocht naar ietsje zuiniger rijden.

van de 1:3,2 ongeveer naar de 1:3,7
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by gert »

die diode kies je op Amperage, in jouw geval moet er de relais-spoel stroom door, dus een 1 of 2 Amperen type is genoeg, maar als je een nieuwe koopt, kun je beter meteen 5A nemen, is even duur.
als je problemen hebt om er een te vinden, want er zijn niet meer zoveel electronica zaken, en Conrad is duur, kun je er van mij wel eentje krijgen, ik wil hem je wel opsturen.
de diode moet doorlaatrichting vanuit de airco, er kan dan alleen spanning naar de ventilator,niet omgekeerd.

Image


over die ventilator, ik heb zo'n loeiende zelfdenker, elke keer hoor ik dat klereding loeien als de motor een beetje toeren maakt, dus ik wil ook wel een electrische, met thermostaatschakelaar.
welk type heb jij en wat kost dat?
heb je wat plaatjes hoe hij gemonteerd zit?
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by kikkegek »

gert wrote:die diode kies je op Amperage, in jouw geval moet er de relais-spoel stroom door, dus een 1 of 2 Amperen type is genoeg, maar als je een nieuwe koopt, kun je beter meteen 5A nemen, is even duur.
als je problemen hebt om er een te vinden, want er zijn niet meer zoveel electronica zaken, en Conrad is duur, kun je er van mij wel eentje krijgen, ik wil hem je wel opsturen.
de diode moet doorlaatrichting vanuit de airco, er kan dan alleen spanning naar de ventilator,niet omgekeerd.

Image


over die ventilator, ik heb zo'n loeiende zelfdenker, elke keer hoor ik dat klereding loeien als de motor een beetje toeren maakt, dus ik wil ook wel een electrische, met thermostaatschakelaar.
welk type heb jij en wat kost dat?
heb je wat plaatjes hoe hij gemonteerd zit?
ik heb er eentje uit Amerika via Ebay besteld. Heb ik met iemand anders van het forum zijn bestelling laten meekomen.

zo ziet het er nu uit
Image

ik heb destijds deze besteld...cheap...omdat ik het uit wilde proberen...
http://www.ebay.com/itm/SUPER-16-REVERS ... 212wt_1346

met deze fan temp switch relay kit:http://www.ebay.com/itm/Thermostat-Fan- ... 703wt_1112


als je kwaliteit wilt kan je misschien beter SPAL ofzo http://www.spalusa.com/ nemen


koelt goed, alleen heb ik nu wel een Flex-a-lite 31165 erbij gekocht:
http://www.summitracing.com/parts/FLX-31165/

voordeel:
- regelt fan snelheid van 60-100%..zodat die niet meteen volle bak geeft als die te warm wordt...
- contact voor de airco pomp
- instelbare regeltemperatuur...

heb alleen nog ff geen tijd om die in te bouwen, dus zocht ff goedkope snelle oplossing om tijdelijk de fan in te schakelen als de airco inkomt...als we de ramen Defrosten bij dit weer...

http://www.elektronica-online.nl/ heeft een flink assortiment diodes, maar geen idee welke ik moet kiezen...help?
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by stef »

zo'n fanshroud, da's ook onzin he? Gewoon weglaten... :lol:
Peter Pontiac
Posts: 1948
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:17 am

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by Peter Pontiac »

Misschien dat het iets in verbruik scheelt maar waarom niet ipv de Flexfan gewoon een viscokoppeling gemonteerd en dan inderdaad met de originele fanshroud.

Werkt perfect 8)
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by Martin71RS »

en ik heb nog een gloedjenieuwe originele fanshroud voor de Blazer liggen.......
(te koop dus) :D
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by kikkegek »

fanshroud is in mijn geval niet nodig. die fan zuigt zoveel lucht eroverheen, dat zodra die te warm wordt de fan heel even aanspringt en algauw weer uitgaat.

Die radiator op mijn K20 is erop berekend dat die ook groot genoeg is als ik met een zware aanhanger in warm weer de heuvel op rijdt en plank gas geef....

aangezien wij alleen cruisen met de Burb, is alleen lucht via de fan eroverheen zuigen voldoende..shroud is niet nodig...ga toch geen caravan trekken..

als ik nog eens tijd heb, ga ik misschien zelf er wel eentje maken:
http://www.cadvision.com/blanchas/54pon ... hroud.html

vind namelijk die grote originele fanshroud veels te groot en lelijk en zelfde geldt voor zo een lelijke fan met visco...maar ja, smaken verschillen
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by gert »

als je die diode alleen de relais- stroom loopt, hooguit .5 ampere, is de IN 4508 (3A)voldoende
als de volle ventilator stroom erdoor gaat moet je de P10000M nemen.

dus als ik het goed begrijp heb je nu de cheap ventilator van $30? en die is voldoende? en komt maar even in?
ook in de zomer in de file?
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: electrische fan inschakelen als de airco aan gaat

Post by kikkegek »

gert wrote:als je die diode alleen de relais- stroom loopt, hooguit .5 ampere, is de IN 4508 (3A)voldoende
als de volle ventilator stroom erdoor gaat moet je de P10000M nemen.

dus als ik het goed begrijp heb je nu de cheap ventilator van $30? en die is voldoende? en komt maar even in?
ook in de zomer in de file?
oke bedankt man!

daar heb ik wat aan...als het te lang duurt om die fanregeling in te bowuen, los ik het tussentijds even zo op.

ja, die 16" fan is groot genoeg voor mijn radiator. Ik heb nog geen file gereden, maar wel groot stuk grote weg en dan moeten we bij ons in de buurt altijd een aantal keren wachten voor stoplichten...dan zie je de motortemperatuur oplopen...zodra die de 200 aantikt, springt de fan aan (dan gaat er ook een LEDje in me dashboard branden) en dan keot die hem netjes tot ik geloof 185 af...meestal nog voordat ik wegrijdt voor het stoplicht...zo snel dus...

het grote voordeel van een electrische fan is dat de hoeveelheid lucht niet afhankelijk is van het toerental van je motor..wat bij een mechanische fan met visco koppeling welhet geval is...die heeft daarom ook die shroud nodig, omdat die bij dat lage motortoerental veel lucht over je radiator moet trekken.

Een electrische fan, zoals in mijn geval, komt gewoon op volle bak erinzetten...met bij mij ik geloof 2500cfm ofzo...veel in ieder geval...als die aanslaat waait het echt vreselijk in de motorruimte. hahahaha...

het grote verschil in mijn EBAY fan en een MERK fan is waarschijnlijk de betrouwbaarheid...die EBAY fan zalhet na paar winters af laten weten...terwijl een MERK fan waarschijnlijk langer meegaat dat je auto nog leeft...

aan jou de keuze....bij mijn volgende setup zou ik voor 2 x 12" fan gaan, zodat je er minimaalaltijd 1 hebt, mocht er eentje het begeven...en ziet er vind ik ook wel koel uit...zo'n dubbele fan setup!
Image
Post Reply