plaatwerk/verf vraag

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

plaatwerk/verf vraag

Post by sjak_brak »

Zat straks in de meetingpics te bladeren, kwam ik deze cadillac tegen:

Image

En toen begon ik me wat af te vragen....

Is het echt nodig om een wagen onder de primer, plamuur, lak, blanke lak blabla etc te zetten alleen voor roestbescherming?

Of is het ook mogelijk om gewoon direct een soort van blanke lak, doorzichtige primer oid op (kaal) metaal te knallen? (als de roest is weggewerkt) Hoeft niet pekelproef, maar zou wel tegen een zomertochtje door Bulgasloviyukistan moeten kunnen.

Gaat me niet om de looks, maar vooral om het gemak, zou een hoop werk besparen voor iets dat toch niet echt nodig is (kleurtje).
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: plaatwerk/verf vraag

Post by sansemiano »

ik heb dit gebruikt als coating voor de velgen van m'n camaro na het restaureren er van:

http://spautopia-home.co.uk/Protectivecoatings.aspx

moet bestand zijn tegen zo'n beetje alles. voor meer informatie zie: http://www.everbrite.net/

het is een soort kunsthars, die heel gemakkelijk aan te brengen is met een sponsje. droogt snel. is in meerdere lagen aan te brengen. reparaties zijn ook achteraf gemakkelijk uit te voeren.

misschien iets voor zo'n kale cadillac?
Birdman1
Posts: 866
Joined: Sun Nov 13, 2005 1:41 pm

Re: plaatwerk/verf vraag

Post by Birdman1 »

Tis watte wil; als het bij 1 tochtje door Bulgasloviyukistan blijft (of `t is een enkele reis) en je hebt daarna de zware behoefte om de zaak alsnog officieel in de tjet te zetten why not?
Zolang het maar geen natte zomer is :)
Tis en blijft roestgevoelig ijzer, tenzij je even een rvs carrosserietje klopt.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: plaatwerk/verf vraag

Post by sjak_brak »

Birdman1 wrote:tenzij je even een rvs carrosserietje klopt.
:D
sansemiano wrote:misschien iets voor zo'n kale cadillac?
Bedankt voor de tip, is zeker het overwegen waard, ziet er interessant uit! En is in mijn geval niet voor een cadillac :D
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: plaatwerk/verf vraag

Post by sansemiano »

sjak_brak wrote:Bedankt voor de tip, is zeker het overwegen waard, ziet er interessant uit! En is in mijn geval niet voor een cadillac :D
het is mooi spul. heb je plannen om zo'n kale auto te maken?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: plaatwerk/verf vraag

Post by sjak_brak »

Plannen niet echt, maar verf bladdert van mn project af. Op zich niet boeiend, maar misschien een leuke time-killer omdat andere aspecten van het project wat vooruitgeschoven zijn wegens omstandigheden.
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: plaatwerk/verf vraag

Post by Wheel »

Volgens mij zat er op die Caddie een blanke laklaag. Ik was stout en heb er even aan gevoeld.. Ik heb zelf ooit blanke lak op mijn gepolijste stalen dashcover en stuur insert gespoten maar dat was niet zo'n succes. na verloop van tijd kwamen er roest "haartjes" onder de blanke lak en breidde zich steeds meer uit. Vandaar dat ik ook nieuwsgierig was bij die wagen... Misschien eens contact opnemen met de eigenaar.. die moet toch wel te achterhalen zijn. Er stonden verschillende apen in rosmalen, Misschien dat die je verder kunnen helpen..
Joost....
Posts: 2329
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:42 am

Re: plaatwerk/verf vraag

Post by Joost.... »

Blanke lak sealed het metaal wel vrij goed af zodat het een tijdje goed gaat maar uiteindelijk komt er toch roest. Blanke lak is niet gemaakt om te sealen, daar heb je epoxyprimers, washprimers, etc voor. Misschien dat dat Everbrite spul wel wat beter werkt, heb er geen ervaring mee.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: plaatwerk/verf vraag

Post by sjak_brak »

Op zich kan het plaatwerk in kwestie wel wat hebben, het is 1.25mm dik. Maar met dat velgenspul is wel te overwegen inderdaad.
Joost....
Posts: 2329
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:42 am

Re: plaatwerk/verf vraag

Post by Joost.... »

Het zit m meer in de kwaliteit van het metaal dan de dikte, je merkt dat autos uit de 50s bv veel langer kaal kunnen staan dan modern spul. Toen was metaal nog zuiverder en minder vaak gerecycled.
the puritan
Posts: 249
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:42 pm

Re: plaatwerk/verf vraag

Post by the puritan »

Sommige harley's hebben ook plaatwerk waar je blank geslepen staal onder ziet zitten. Dat gaat toch vaak een beetje roesten daaronder. Maar een spuiter waar wij veel zaken mee doen gebruikt een speciale blanke lak die een ets werking heeft en hij zegt dat dat wel goed gaat. Maar gewone blanke lak word een drama.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: plaatwerk/verf vraag

Post by sjak_brak »

Dikte maakrt op zich wel uit, bij dikker staal duurt het langer voor het door is :D

Maar kwaliteit van het staal zit wel goed 8) Het is jaren 60/70, maar geen usa-blik of (erger) italiaanse of duitse troep :)
the puritan wrote:Maar een spuiter waar wij veel zaken mee doen gebruikt een speciale blanke lak die een ets werking heeft en hij zegt dat dat wel goed gaat.
Weet je toevallig het merk van dat spul?
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: plaatwerk/verf vraag

Post by gert »

je kan zon kale auto toch gewoon in de olie zetten?
als ie vies is was je hem weer met olie.......

wat heel goed op blank metaal gaat is RX5 of Shell chassis beschermer, maar dat is wel bruin...
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: plaatwerk/verf vraag

Post by sansemiano »

als je het eenvoudig, tijdelijk en goedkoop wilt houden: paar spuitbusjes WD40? 8)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: plaatwerk/verf vraag

Post by sjak_brak »

Als het makkelijk en goedkoop moet, dan laat ik de boel zoals het is :D Tijdelijke oplossingen betekenen over het algemeen alleen maar extra werk en hebben dus niet mijn voorkeur.
Post Reply