1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilometers)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by arthur »

sansemiano wrote: je hebt toch de eerste kilometers nog steeds heel veel extra inwendige wrijving als gevolg van dikke olie?

bs_1234 wacht de reakties af.

In theorie klopt het wel dat er IETS verschil in zit, maar dat is te verwaarlozen.

Maar je kennis omtrend motorolie is zowiezo niet optimaal te noemen :P
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by sansemiano »

arthur wrote:In theorie klopt het wel dat er IETS verschil in zit, maar dat is te verwaarlozen.

Maar je kennis omtrend motorolie is zowiezo niet optimaal te noemen :P
een sae 10w30 olie heeft bij 0C een viscositeit van ongeveer 800 centistokes. bij 20C ongeveer 200 en op werktemperatuur ongeveer 11 centistokes.

ik denk, dat dat een absoluut niet te verwaarlozen verschil oplevert.
bs_1234
Posts: 13
Joined: Sat Dec 24, 2011 5:33 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by bs_1234 »

het gaat om een grand lemans uit 79. weegt zo om en nabij 1600 kilo en is zo aerodynamisch als een baksteen.

heb (behalve de headers) een flowmaster rvs uitlaatsysteem, ouderwetse impco lpg installatie met zo'n draaischakelaar.
luchtfilter mag best een keer schoongemaakt worden gok ik zo, en degene die hem af heeft gesteld werkt meestal aan dragsters en race-blokken, dus neem aan dat dat wel goed zit.
verder zijn er geen dingen veranderd aan het blok. (o ja en mijn uitlaatspruitstuk lekt een beetje, 1 bout zit los. weet niet of dat nog invloed kan hebben)
hoeveel hij op benzine verbruikt zou ik niet weten. benzine is altijd oud en slaat dan te vaak af om er een tank op leeg te rijden. vervolgens is dan mijn geduld op en zet ik hem weer op lpg..

ik wissel tussen 80km wegen en echt in de stad, kom regelmatig een stoplicht tegen.. echt de snelweg op doe ik niet meer. heb dit een tijdje gedaan (was dan 100 km op snelweg) en toen kwam ik uit op 1 op 4.5.
bs_1234
Posts: 13
Joined: Sat Dec 24, 2011 5:33 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by bs_1234 »

het gaat om een grand lemans uit 79. weegt zo om en nabij 1600 kilo en is zo aerodynamisch als een baksteen.

heb (behalve de headers) een flowmaster rvs uitlaatsysteem, ouderwetse impco lpg installatie met zo'n draaischakelaar.
luchtfilter mag best een keer schoongemaakt worden gok ik zo, en degene die hem af heeft gesteld werkt meestal aan dragsters en race-blokken, dus neem aan dat dat wel goed zit.
verder zijn er geen dingen veranderd aan het blok. (o ja en mijn uitlaatspruitstuk lekt een beetje, 1 bout zit los. weet niet of dat nog invloed kan hebben)
hoeveel hij op benzine verbruikt zou ik niet weten. benzine is altijd oud en slaat dan te vaak af om er een tank op leeg te rijden. vervolgens is dan mijn geduld op en zet ik hem weer op lpg..

ik wissel tussen 80km wegen en echt in de stad, kom regelmatig een stoplicht tegen.. echt de snelweg op doe ik niet meer. heb dit een tijdje gedaan (was dan 100 km op snelweg) en toen kwam ik uit op 1 op 4.5.
bs_1234
Posts: 13
Joined: Sat Dec 24, 2011 5:33 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by bs_1234 »

[/quote]

je hebt toch de eerste kilometers nog steeds heel veel extra inwendige wrijving als gevolg van dikke olie?

bs_1234 wacht de reakties af.[/quote]

ik had niet in de gaten dat er al zoveel reacties waren, ik krijg de melding op een verkeerd email adres binnen, dus t reageren gaat wat traag.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by sansemiano »

bs_1234 wrote:het gaat om een grand lemans uit 79. weegt zo om en nabij 1600 kilo en is zo aerodynamisch als een baksteen.

heb (behalve de headers) een flowmaster rvs uitlaatsysteem, ouderwetse impco lpg installatie met zo'n draaischakelaar.
luchtfilter mag best een keer schoongemaakt worden gok ik zo, en degene die hem af heeft gesteld werkt meestal aan dragsters en race-blokken, dus neem aan dat dat wel goed zit.
verder zijn er geen dingen veranderd aan het blok. (o ja en mijn uitlaatspruitstuk lekt een beetje, 1 bout zit los. weet niet of dat nog invloed kan hebben)
hoeveel hij op benzine verbruikt zou ik niet weten. benzine is altijd oud en slaat dan te vaak af om er een tank op leeg te rijden. vervolgens is dan mijn geduld op en zet ik hem weer op lpg..

ik wissel tussen 80km wegen en echt in de stad, kom regelmatig een stoplicht tegen.. echt de snelweg op doe ik niet meer. heb dit een tijdje gedaan (was dan 100 km op snelweg) en toen kwam ik uit op 1 op 4.5.
en met die fraaie dame op het dak wordt de cw-waarde nog minder. ;-)

rij je relatief (procentsgewijs) veel met een motor, die niet op temperatuur is? dan kan een grote invloed hebben op je gemiddelde verbruik. scheur je als een gek weg bij elk stoplicht?

als dat niet zo is moeten de lpg-specialisten hier er maar wat meer over zeggen.
69GTO-jr
Posts: 445
Joined: Mon Mar 21, 2005 10:10 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by 69GTO-jr »

1:3,5 met een 301?

Mijn oude heer heeft een Pontiac 400 (pre '70) en rijdt 1:3/4 met een gewicht van 1800kg (convertible)
Art56
Posts: 768
Joined: Wed May 05, 2004 11:15 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by Art56 »

Hoi,

Ik denk dat er een heleboel mis is met zulk verbruik.

Van uitgelubberde distributie-kettingen (worden bijna nooit vervangen, terwijl ze vaak de oorzaak zijn van rommelig lopen ), vastgeroeste HEI vervroegers, ouwe ontstekingsdelen, thermostaat die niet werkt, fanclutch kapot, whatnot.

Het gewicht van je auto is niet hoog. Dat is m echt niet. En bij stads snelheden is de aerodynamica niet een heel grote factor.

Mijn eigen auto's en verbruik:

Chevy trucck 1962 met 350 : 1 op 5, in de stad en daarbuiten lpg
Chevy Belair wagon, 1 op 5 stad, 1 op 7 snelweg (350, 2400 kg!) lpg
Pontiac Parisienne Safari 85, met 305, gewicht 2100kg, 1 op 9,2 snelweg, 1 op 6 stad. (benzine) geen grapje!

Ik moet wel zeggen: heb nooit van een amerikaan met Impco gehoord die zuinig rijd.
Hoor al we 27 jaar gelul over LPG, rij al 27 jaar met omvl in een ouwe amerikaan, en kom zeer zelden lui tegen die lpg goed afstellen.
Meestal staat er een pipo naast de meetkast die roept "hou em effe op 3000 toeren" en draait wat aan de mengschroef. Vervolgens rij je dan 1 op 3 of...En voor een tientje is de afstelling weer veel te rijk...

In jou geval zou ik eerst eens de motor aan een diagnose apparaat hangen. Door iemand die niet alleen anderen nalult, het vinden van zo iemand is moeilijker dan een goeie auto vinden! Veel gasten`die hun geld verdienen met ouwe amerikanen zijn ooit begonnen uit hobby, en niet omdat ze zoveel van autotechniek weten.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by Lite-On »

Art56 wrote:Hoi,

Ik denk dat er een heleboel mis is met zulk verbruik.

Van uitgelubberde distributie-kettingen (worden bijna nooit vervangen, terwijl ze vaak de oorzaak zijn van rommelig lopen ), vastgeroeste HEI vervroegers, ouwe ontstekingsdelen, thermostaat die niet werkt, fanclutch kapot, whatnot.

Het gewicht van je auto is niet hoog. Dat is m echt niet. En bij stads snelheden is de aerodynamica niet een heel grote factor.

Mijn eigen auto's en verbruik:

Chevy trucck 1962 met 350 : 1 op 5, in de stad en daarbuiten lpg
Chevy Belair wagon, 1 op 5 stad, 1 op 7 snelweg (350, 2400 kg!) lpg
Pontiac Parisienne Safari 85, met 305, gewicht 2100kg, 1 op 9,2 snelweg, 1 op 6 stad. (benzine) geen grapje!

Ik moet wel zeggen: heb nooit van een amerikaan met Impco gehoord die zuinig rijd.
Hoor al we 27 jaar gelul over LPG, rij al 27 jaar met omvl in een ouwe amerikaan, en kom zeer zelden lui tegen die lpg goed afstellen.
Meestal staat er een pipo naast de meetkast die roept "hou em effe op 3000 toeren" en draait wat aan de mengschroef. Vervolgens rij je dan 1 op 3 of...En voor een tientje is de afstelling weer veel te rijk...

In jou geval zou ik eerst eens de motor aan een diagnose apparaat hangen. Door iemand die niet alleen anderen nalult, het vinden van zo iemand is moeilijker dan een goeie auto vinden! Veel gasten`die hun geld verdienen met ouwe amerikanen zijn ooit begonnen uit hobby, en niet omdat ze zoveel van autotechniek weten.
Nou ik rij met een Impco installatie, en ik rij behoorlijk zuinig....
Pontiac 389, orgineel uit 63 en alles bij elkaar zo'n 2300KG. Met een redelijk doortrappen en continu zo'n 130 op de snelweg haal ik makkelijk 1 op 6 op de snelweg. Als ik echt rustig ga rijden moet 1 op 7 makkelijk haalbaar zijn, maar waarom zou ik :lol:
Los van het afstellen zullen er vast en zeker meerdere factoren zijn wat het verbruik omhoog gooit.... rotte ontsteking, luchtfilter die helemaal dicht zit.
Ik moet er nog altijd een fatsoenlijke 425 mixer opgooien, dus wellicht dat m'n al super zuinige 389 nog zuiniger wordt :D
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by sjak_brak »

Met een 440-blok, rijgewicht 2.5+ ton, Impco-setup, agressieve rijstijl reed ik 1 op 4.5 met mn ex-Imperial. In de stad was dat eerder 1 op 5 omdat je daar geen vaart kan maken. Op lange afstanden was zuiniger mogelijk als iemand anders achter het stuur zat :D

Met de 71 cutlass van mn maat, vermoeid 350-blok, deden we iets van 1 op 6 op rit van 6000km door bergen, snelweg etc, ook met Impco 425.
bs_1234
Posts: 13
Joined: Sat Dec 24, 2011 5:33 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by bs_1234 »

zoals ik hier begrijp kan ik het beste even beginnen door langs een lpg-boer te gaan en hem aan zon uitstoot meter hangen?
daar evt. af te laten stellen
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by sjak_brak »

Nee.

Begin met nieuwe bougies, rotor/verdelerkap, bougiekabels, luchtfilter.

Controleer daarna of je nergens vacuumlek/valse lucht hebt.

Dan pas CO stellen.
bs_1234
Posts: 13
Joined: Sat Dec 24, 2011 5:33 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by bs_1234 »

sjak_brak wrote:Nee.

Begin met nieuwe bougies, rotor/verdelerkap, bougiekabels, luchtfilter.

Controleer daarna of je nergens vacuumlek/valse lucht hebt.

Dan pas CO stellen.

is al gebeurd, buiten de verdeler en luchtfilter. maar zal daar eens naar gaan kijken.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by Renev »

Heb je een mijlenteller of kilometerteller??????????????
57Belair
Posts: 287
Joined: Fri Aug 19, 2011 7:42 pm

Re: 1 op 3,5 met een 301 pontiac normaal? (wel stadskilomete

Post by 57Belair »

Renev wrote:Heb je een mijlenteller of kilometerteller??????????????

:o dat heb eens eerder gelezen
Post Reply