89 Firebird 5.0V8 TBI toerenteller going crazy...

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
leblanc
Posts: 136
Joined: Fri Dec 09, 2005 12:44 pm

89 Firebird 5.0V8 TBI toerenteller going crazy...

Post by leblanc »

Vandaag tijdens het rijden begon mijn toerenteller een eigen leventje. Eerst enkel wat snelle beweginkjes op en neer.
Gaande weg werd het steeds meer en uiteindelijk thuis schiet te toerenteller als een bezeten met snelle bewegingen van 800 naar verschillende waardes en weer terug. Constant door.
Hij reed perfect....
Aan de motor zelf merk je ook dat ie onregelmatiger loopt, maar hij maakt niet de toeren wat de toerenteller is zijn madness aanwijst.
Je kan wel merken dat de motor zoekende is naar zijn "draai".
Recent vernieuwd (en waar ie super op liep) ontsteking compleet, bougiekabels, bougies, bobine.

Wat staat direct in verbinding met de toerenteller en maakt dat ie heen en weer beweegt alsof ie gek is geworden. Het is inherent aan het minder goed lopen van de motor.

Als ik de motor uit zet en weer aan, loopt ie heel even perfect weer. Timing gecheckt en staat ook goed. Rararararara
fbird92
Posts: 704
Joined: Sun Dec 24, 2006 3:01 pm

Re: 89 Firebird 5.0V8 TBI toerenteller going crazy...

Post by fbird92 »

mijn eerste gedachten is, loop de bedrading eens na, lijkt erop dat er of een contact niet goed vast zit of dat er ergens sluiting in de bedrading zit.
leblanc
Posts: 136
Joined: Fri Dec 09, 2005 12:44 pm

Re: 89 Firebird 5.0V8 TBI toerenteller going crazy...

Post by leblanc »

Jip dat dacht ik ook, maar ik kan de logica niet verklaren wat voor invloed dat op de ontsteking heeft, aangezien de motor ook onrustiger loopt.

Lijkt erop dat het alleen bij een warme motor heeft maar daar kom ik nog even op terug of dat zo is
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: 89 Firebird 5.0V8 TBI toerenteller going crazy...

Post by peerke »

misschien dat er bij de ontsteking iets los zit.
ik denk dat de toerenteller zijn signalen ook via de ontsteking(bobine?)krijgt,vandaar misschien die continue veranderende toerentallen
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 89 Firebird 5.0V8 TBI toerenteller going crazy...

Post by Corp »

toerenteller is aangesloten op - van bobine
impala62
Posts: 532
Joined: Fri Mar 11, 2005 5:36 pm

Re: 89 Firebird 5.0V8 TBI toerenteller going crazy...

Post by impala62 »

koppel de toerenteller eens los en kijk dan hoe de motor loopt.
Dit om uit te sluiten dat een defekte toerenteller het lopen van de motor verziekt.
brinky
Posts: 101
Joined: Sat Sep 24, 2011 4:30 pm

Re: 89 Firebird 5.0V8 TBI toerenteller going crazy...

Post by brinky »

Heb dit een keer gehad met de stockcar uit ons team. Toeren teller zat op de bobine en schommelde ook steeds en Moter liep niet mooi. Toerenteller zelf was stuk en als gevolg ook de bobine an gort. Eerst de teller los koppelen dus. Groeten en succes
leblanc
Posts: 136
Joined: Fri Dec 09, 2005 12:44 pm

Re: 89 Firebird 5.0V8 TBI toerenteller going crazy...

Post by leblanc »

Thanks all.


Ik ga de adviezen uitlopen en hoop t daarmee te verhelpen! :) :)
Post Reply