vasthangende rem
vasthangende rem
Mijn schijfrem rechtsvoor hangt muurvast.
Ik denk doordat de remblokjes aan de dunne kant zijn geworden, waardoor de cups te ver naar buiten zijn geduwd en door roest of zo vast zijn komen te zitten. Redelijke verklaring?
Maar nu, hoe krijg ik ze weer los om te zien wat er gebeuren moet?
Platte schroevendraaier tussen blok en schijf?
Groet Leon
Ik denk doordat de remblokjes aan de dunne kant zijn geworden, waardoor de cups te ver naar buiten zijn geduwd en door roest of zo vast zijn komen te zitten. Redelijke verklaring?
Maar nu, hoe krijg ik ze weer los om te zien wat er gebeuren moet?
Platte schroevendraaier tussen blok en schijf?
Groet Leon
-
- Posts: 1548
- Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm
Re: vasthangende rem
geen idee hoe erg die vastzit-toestand bij jou is, maar als ik bij vervangen van de remblokken de zuiger naar binnen moet hebben gebruik ik altijd een lijmtang (zoals timmermannen die gebruiken) en een blokje hout tegen de ring van de zuiger (piston).
Re: vasthangende rem
Is inderdaad de manier, maar ik moet het geheel eerst van de remschijf los zien te krijgen.
-
- Posts: 1548
- Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm
Re: vasthangende rem
ah, de blokken zelf zitten vast. maar ook dan kan je wellicht met de lijmtang er wat beweging in krijgen? na eerst hier en daar een tikje met de hamer?
Re: vasthangende rem
of de klauw erafhalen, en dan de rem intrappen zodat de zuiger eruit plopt.
de boel moet toch uit elkaar nietwaar?
de boel moet toch uit elkaar nietwaar?
Re: vasthangende rem
De klauw net van de schijf afgedrukt met een breekijzertje.
Nu maar eens kijken wat ik verder moet...
Oh ja, tijdens het rijden merkte ik dat ik redelijk hard het rempedaal in moest trappen (toen de rem dus al vast zat).
Is dit een normaal bijkomend iets?
Nu maar eens kijken wat ik verder moet...
Oh ja, tijdens het rijden merkte ik dat ik redelijk hard het rempedaal in moest trappen (toen de rem dus al vast zat).
Is dit een normaal bijkomend iets?
Re: vasthangende rem
dat lijkt me logisch, want de zuiger zit waarschijnlijk vastgerot in de boring, dus dan moet je hard trappen om hem vooruit te krijgen.
gewoon uit elkaar nemen,schoonmaken met water en zeep, geen oplosmiddel want remolie lost alleen op met water, drogen ,en als de afdichtingen nog goed zijn met nieuwe olie weer monteren en ontluchten, en meteen alle remvloeistof vervangen!
om wat voor wagen gaat het hier?
gewoon uit elkaar nemen,schoonmaken met water en zeep, geen oplosmiddel want remolie lost alleen op met water, drogen ,en als de afdichtingen nog goed zijn met nieuwe olie weer monteren en ontluchten, en meteen alle remvloeistof vervangen!
om wat voor wagen gaat het hier?
Re: vasthangende rem
JA, sorry Gert, idd handig misschien om even te vermelden. Het gaat om een Olds Toronado 1973.
Afdichting lijkt op het eerste oog nog goed te zijn. Ik zal de boel helemaal uit elkaar halen. Nieuwe olie lijkt me ook een goed idee, want ik heb geen idee hoe oud deze is.
Afdichting lijkt op het eerste oog nog goed te zijn. Ik zal de boel helemaal uit elkaar halen. Nieuwe olie lijkt me ook een goed idee, want ik heb geen idee hoe oud deze is.
Re: vasthangende rem
ik weet niet hoe de klauw van zo'n Olds eruitziet, maar de meeste kunnen gerepareerd worden.
als je de remvloeistof vervangt, kijk dan goed uit met ontluchten, want meestal trap je een oudere hoofdremcilinder daarmee kapot,
dat komt omdat tijdens ontluchten de zuiger dieper komt dan normaal, en daardoor beschadigd, en daarna dus lekt.
je kunt het beste ontluchten met een geschikt ontlucht apparaat, of op een of andere manier een beetje persluchtdruk op het reservoit zetten, en dan overal de nippels opendraaien.
succes.
als je de remvloeistof vervangt, kijk dan goed uit met ontluchten, want meestal trap je een oudere hoofdremcilinder daarmee kapot,
dat komt omdat tijdens ontluchten de zuiger dieper komt dan normaal, en daardoor beschadigd, en daarna dus lekt.
je kunt het beste ontluchten met een geschikt ontlucht apparaat, of op een of andere manier een beetje persluchtdruk op het reservoit zetten, en dan overal de nippels opendraaien.
succes.
Re: vasthangende rem
Ik denk dat de remklauw gewoon GM is eigenlijk.
Rechtsachter is ook een wielcilinder (trommelrem) lek, dus remsysteem is wel aan een beurtje toe dunkt me.
Bedankt voor de tips!
Rechtsachter is ook een wielcilinder (trommelrem) lek, dus remsysteem is wel aan een beurtje toe dunkt me.
Bedankt voor de tips!
Re: vasthangende rem
Gert, wat bedoel je precies met het dikgedrukte?gert wrote:dat lijkt me logisch, want de zuiger zit waarschijnlijk vastgerot in de boring, dus dan moet je hard trappen om hem vooruit te krijgen.
gewoon uit elkaar nemen,schoonmaken met water en zeep, geen oplosmiddel want remolie lost alleen op met water, drogen ,en als de afdichtingen nog goed zijn met nieuwe olie weer monteren en ontluchten, en meteen alle remvloeistof vervangen!
om wat voor wagen gaat het hier?
Ik heb net even de remklauw van de leiding losgemaakt. In de bankschroef is de zuiger weer makkelijk naar binnen te drukken.
Dus op zich denk ik dat het wel mee valt. Zodra de carnaval hier voorbij is even bij de buur met de compressor de zuiger er uit blazen en dan weer verder kijken.
De remvloeistof is trouwens roestbruin van kleur, is dit normaal?
Welke remvloeistof moet ik gebruiken voor verversen...?
Leon
Re: vasthangende rem
ik bedoel: nieuwe remvloeistof.
remvloeistof is kleurloos, bruin is roest, rem vloeistof is hygroscopisch dwz. het trekt vocht aan, dus altijd een geopende fles hermetisch afsluiten.
ik denk dat voor jou DOT3 prima is.
remvloeistof is kleurloos, bruin is roest, rem vloeistof is hygroscopisch dwz. het trekt vocht aan, dus altijd een geopende fles hermetisch afsluiten.
ik denk dat voor jou DOT3 prima is.
Re: vasthangende rem
Het lijkt erop dat het toch in de remleiding ergens verstopt zit, want:
- ik heb de remklauw terug op de leiding aangesloten, maar de zuiger kwam niet naar buiten bij intrappen rempedaal. Daarna de ontluchtingsnippel open gedraaid, ook geen effect, ook geen olie door de nippel.
- Vervolgens de klauw weer afgekoppeld van de remleiding en vrouwlief laten remmen. er komt geen olie uit de leiding....
Dan kan ik er nu toch vanuit gaan dat de remleiding verstopt is, of....?
- ik heb de remklauw terug op de leiding aangesloten, maar de zuiger kwam niet naar buiten bij intrappen rempedaal. Daarna de ontluchtingsnippel open gedraaid, ook geen effect, ook geen olie door de nippel.
- Vervolgens de klauw weer afgekoppeld van de remleiding en vrouwlief laten remmen. er komt geen olie uit de leiding....
Dan kan ik er nu toch vanuit gaan dat de remleiding verstopt is, of....?
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: vasthangende rem
Remslangen vervangen.
-
- Posts: 3012
- Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am
Re: vasthangende rem
Een schone, ingevette zuiger kun je met de hand makkelijk terugduwen in de klauw... Er is iets niet goed als je de bankschroef hiervoor nodig hebt....LeonW wrote: In de bankschroef is de zuiger weer makkelijk naar binnen te drukken.
Dus op zich denk ik dat het wel mee valt.