vasthangende rem

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

vasthangende rem

Post by LeonW »

Mijn schijfrem rechtsvoor hangt muurvast.
Ik denk doordat de remblokjes aan de dunne kant zijn geworden, waardoor de cups te ver naar buiten zijn geduwd en door roest of zo vast zijn komen te zitten. Redelijke verklaring?

Maar nu, hoe krijg ik ze weer los om te zien wat er gebeuren moet?
Platte schroevendraaier tussen blok en schijf?

Groet Leon
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: vasthangende rem

Post by sansemiano »

geen idee hoe erg die vastzit-toestand bij jou is, maar als ik bij vervangen van de remblokken de zuiger naar binnen moet hebben gebruik ik altijd een lijmtang (zoals timmermannen die gebruiken) en een blokje hout tegen de ring van de zuiger (piston).
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: vasthangende rem

Post by LeonW »

Is inderdaad de manier, maar ik moet het geheel eerst van de remschijf los zien te krijgen.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: vasthangende rem

Post by sansemiano »

ah, de blokken zelf zitten vast. maar ook dan kan je wellicht met de lijmtang er wat beweging in krijgen? na eerst hier en daar een tikje met de hamer?
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: vasthangende rem

Post by gert »

of de klauw erafhalen, en dan de rem intrappen zodat de zuiger eruit plopt.
de boel moet toch uit elkaar nietwaar?
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: vasthangende rem

Post by LeonW »

De klauw net van de schijf afgedrukt met een breekijzertje.
Nu maar eens kijken wat ik verder moet...

Oh ja, tijdens het rijden merkte ik dat ik redelijk hard het rempedaal in moest trappen (toen de rem dus al vast zat).
Is dit een normaal bijkomend iets?
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: vasthangende rem

Post by gert »

dat lijkt me logisch, want de zuiger zit waarschijnlijk vastgerot in de boring, dus dan moet je hard trappen om hem vooruit te krijgen.
gewoon uit elkaar nemen,schoonmaken met water en zeep, geen oplosmiddel want remolie lost alleen op met water, drogen ,en als de afdichtingen nog goed zijn met nieuwe olie weer monteren en ontluchten, en meteen alle remvloeistof vervangen!
om wat voor wagen gaat het hier?
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: vasthangende rem

Post by LeonW »

JA, sorry Gert, idd handig misschien om even te vermelden. Het gaat om een Olds Toronado 1973.

Afdichting lijkt op het eerste oog nog goed te zijn. Ik zal de boel helemaal uit elkaar halen. Nieuwe olie lijkt me ook een goed idee, want ik heb geen idee hoe oud deze is.
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: vasthangende rem

Post by gert »

ik weet niet hoe de klauw van zo'n Olds eruitziet, maar de meeste kunnen gerepareerd worden.
als je de remvloeistof vervangt, kijk dan goed uit met ontluchten, want meestal trap je een oudere hoofdremcilinder daarmee kapot,
dat komt omdat tijdens ontluchten de zuiger dieper komt dan normaal, en daardoor beschadigd, en daarna dus lekt.
je kunt het beste ontluchten met een geschikt ontlucht apparaat, of op een of andere manier een beetje persluchtdruk op het reservoit zetten, en dan overal de nippels opendraaien.

succes.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: vasthangende rem

Post by LeonW »

Ik denk dat de remklauw gewoon GM is eigenlijk.
Rechtsachter is ook een wielcilinder (trommelrem) lek, dus remsysteem is wel aan een beurtje toe dunkt me.

Bedankt voor de tips!
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: vasthangende rem

Post by LeonW »

gert wrote:dat lijkt me logisch, want de zuiger zit waarschijnlijk vastgerot in de boring, dus dan moet je hard trappen om hem vooruit te krijgen.
gewoon uit elkaar nemen,schoonmaken met water en zeep, geen oplosmiddel want remolie lost alleen op met water, drogen ,en als de afdichtingen nog goed zijn met nieuwe olie weer monteren en ontluchten, en meteen alle remvloeistof vervangen!
om wat voor wagen gaat het hier?
Gert, wat bedoel je precies met het dikgedrukte?

Ik heb net even de remklauw van de leiding losgemaakt. In de bankschroef is de zuiger weer makkelijk naar binnen te drukken.
Dus op zich denk ik dat het wel mee valt. Zodra de carnaval hier voorbij is even bij de buur met de compressor de zuiger er uit blazen en dan weer verder kijken.
De remvloeistof is trouwens roestbruin van kleur, is dit normaal?

Welke remvloeistof moet ik gebruiken voor verversen...?

Leon
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: vasthangende rem

Post by gert »

ik bedoel: nieuwe remvloeistof.

remvloeistof is kleurloos, bruin is roest, rem vloeistof is hygroscopisch dwz. het trekt vocht aan, dus altijd een geopende fles hermetisch afsluiten.

ik denk dat voor jou DOT3 prima is.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: vasthangende rem

Post by LeonW »

Het lijkt erop dat het toch in de remleiding ergens verstopt zit, want:

- ik heb de remklauw terug op de leiding aangesloten, maar de zuiger kwam niet naar buiten bij intrappen rempedaal. Daarna de ontluchtingsnippel open gedraaid, ook geen effect, ook geen olie door de nippel.

- Vervolgens de klauw weer afgekoppeld van de remleiding en vrouwlief laten remmen. er komt geen olie uit de leiding....

Dan kan ik er nu toch vanuit gaan dat de remleiding verstopt is, of....?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: vasthangende rem

Post by Pavement Pounder »

Remslangen vervangen.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: vasthangende rem

Post by kn@pestaart »

LeonW wrote: In de bankschroef is de zuiger weer makkelijk naar binnen te drukken.
Dus op zich denk ik dat het wel mee valt.
Een schone, ingevette zuiger kun je met de hand makkelijk terugduwen in de klauw... Er is iets niet goed als je de bankschroef hiervoor nodig hebt....
Post Reply