Het gaat over een vrachtwagen, legertruck.
(archieffoto)
Het volgende. Bij het wegrijden gaat alles prima, koppeling in, versnelling in etc. Maar bij verder opschakelen wil het niet. Koppeling ontkoppeld goed maar je kan met geen mogelijkheid de volgende versnelling in. Schakelen zonder de koppeling te gebruiken lukt wel en gaat eigenlijk prima zonder krakende geluiden of zonder "het poetsen van de tandjes", als je het maar snel doet...
Koppeling is gewoon mechanisch, stangenwerk, heeft vrije slag, slipt niet of zo, voelt goed aan, alleen.... ? wat kan dat zijn?
vraagje over schakelen
Re: vraagje over schakelen
Heb je al geprobeerd te dubbel clutchen. Vaak hebben die wagens een constant meshbak en dan moet je dubbel clutchen.. Koppeling in, vrijschakelen, koppeling op, koppeling in en tegelijk doorschakelen. evt toerental aanpassen..
anders even een oude rijinstructeur uit het leger zoeken die 314 of 328 heeft gereden..
anders even een oude rijinstructeur uit het leger zoeken die 314 of 328 heeft gereden..
-
- Posts: 7635
- Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am
Re: vraagje over schakelen
We hebben een kleine 60 (leger)voertuigen en dubbel clutchen is ons een bekend fenomeen. Dat hebben we onder controle...
Re: vraagje over schakelen
ff een hele dinsdagochtend opmerking...als je koppeling intrapt, komt er dan niet ergens iets klem te zitten voor je schakelstang?
en met en/of zonder draaiende motor als je stilstaat doorschakelen lukt wel?
PS geen verstand van vrachtwagens :-)
en met en/of zonder draaiende motor als je stilstaat doorschakelen lukt wel?
PS geen verstand van vrachtwagens :-)
-
- Posts: 7635
- Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am
Re: vraagje over schakelen
Het technische principe van zo'n legertruck is vergelijkbaar als van een gewonere (dan wel lompe) auto en niet zoals een hedendaagse vrachtwagen.rulez wrote:
PS geen verstand van vrachtwagens :-)
Over dat stilstaan is een goeie opmerking; we gaan het proberen.
Re: vraagje over schakelen
sorry wist ik niet.. just tryin to help..Chief big ol'Cadillac wrote:We hebben een kleine 60 (leger)voertuigen en dubbel clutchen is ons een bekend fenomeen. Dat hebben we onder controle...
-
- Posts: 7635
- Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am
Re: vraagje over schakelen
Ouwe DAFfen is dubbel clutchen, Amerikaanse legertrucks zijn vrijwel allemaal gesynchroniseerd, zelfs onze GMC uit 1943. Reo's zijn allemaal synchr.... de Russische Tank ook... (VT-34)
Re: vraagje over schakelen
8) spoelolie in de bak kieperen en dan later de juiste olie erin. De synchrome messen zijn namelijk gaan plakken
-
- Posts: 7635
- Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am
Re: vraagje over schakelen
Ah, dank u. gaan we gelijk doen. kan goed zijn, wagen stond al erg lang stil...