vraagje over schakelen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

vraagje over schakelen

Post by Chief big ol'Cadillac »

Het gaat over een vrachtwagen, legertruck.
Image
(archieffoto)

Het volgende. Bij het wegrijden gaat alles prima, koppeling in, versnelling in etc. Maar bij verder opschakelen wil het niet. Koppeling ontkoppeld goed maar je kan met geen mogelijkheid de volgende versnelling in. Schakelen zonder de koppeling te gebruiken lukt wel en gaat eigenlijk prima zonder krakende geluiden of zonder "het poetsen van de tandjes", als je het maar snel doet...

Koppeling is gewoon mechanisch, stangenwerk, heeft vrije slag, slipt niet of zo, voelt goed aan, alleen.... ? wat kan dat zijn?
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: vraagje over schakelen

Post by Wheel »

Heb je al geprobeerd te dubbel clutchen. Vaak hebben die wagens een constant meshbak en dan moet je dubbel clutchen.. Koppeling in, vrijschakelen, koppeling op, koppeling in en tegelijk doorschakelen. evt toerental aanpassen..

anders even een oude rijinstructeur uit het leger zoeken die 314 of 328 heeft gereden..
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: vraagje over schakelen

Post by Chief big ol'Cadillac »

We hebben een kleine 60 (leger)voertuigen en dubbel clutchen is ons een bekend fenomeen. Dat hebben we onder controle... :)
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: vraagje over schakelen

Post by rulez »

ff een hele dinsdagochtend opmerking...als je koppeling intrapt, komt er dan niet ergens iets klem te zitten voor je schakelstang?
en met en/of zonder draaiende motor als je stilstaat doorschakelen lukt wel?

PS geen verstand van vrachtwagens :-)
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: vraagje over schakelen

Post by Chief big ol'Cadillac »

rulez wrote:
PS geen verstand van vrachtwagens :-)
Het technische principe van zo'n legertruck is vergelijkbaar als van een gewonere (dan wel lompe) auto en niet zoals een hedendaagse vrachtwagen.

Over dat stilstaan is een goeie opmerking; we gaan het proberen.
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: vraagje over schakelen

Post by Wheel »

Chief big ol'Cadillac wrote:We hebben een kleine 60 (leger)voertuigen en dubbel clutchen is ons een bekend fenomeen. Dat hebben we onder controle... :)
sorry wist ik niet.. just tryin to help.. :(
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: vraagje over schakelen

Post by Chief big ol'Cadillac »

Ouwe DAFfen is dubbel clutchen, Amerikaanse legertrucks zijn vrijwel allemaal gesynchroniseerd, zelfs onze GMC uit 1943. Reo's zijn allemaal synchr.... de Russische Tank ook... (VT-34) :P
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: vraagje over schakelen

Post by boyanka »

8) spoelolie in de bak kieperen en dan later de juiste olie erin. De synchrome messen zijn namelijk gaan plakken
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: vraagje over schakelen

Post by Chief big ol'Cadillac »

Ah, dank u. gaan we gelijk doen. kan goed zijn, wagen stond al erg lang stil...
Post Reply