extra lpg tank monteren

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

extra lpg tank monteren

Post by paulv »

ik heb een 2010 dodge ram 1500 met een 100 liter lpg ringtank.
aangezien ik nu elke 350 km moet tanken wil ik er graag een lpg tank erbij monteren.

Er kan een klein tankje bij van ongeveer een liter of 50 die dwars parralel aan de aandrijfas komt te liggen.
kan deze gewoon met een t-stuk aan de vulslang gemonteerd worden?
trekt de installatie de tanks gelijkmatig leeg?? het liefst heb ik geen extra tankmeter/vulopening en wil ook niet schakelen tussen tanks..

iemand ervaring?

groeten paul
milsbeek
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: extra lpg tank monteren

Post by BigBlockMopar »

T-stuk in de vulslang werkt prima.
Ook in de afname-leiding werkt een T-stuk goed, alleen zal de tank op de 'warmste' plek in de auto het eerst leeg gaan.
Dus de tankmeter kan je gewoon op de tank monteren die het laatst leeg gaat.
Er bestaan trouwens ook T-stukjes met ingebouwde terugslag-kleppen.

Heb zelf ook 2 tanken gewoon met T-stukken aan elkaar zitten in m'n daily hok.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: extra lpg tank monteren

Post by Robin_Chevelle »

ik heb een beetje dezelfde vraag ivm het bijplaatsen van een 2de tank.
Nu hoorde ik verhalen dat tanks kunnen gaan overhevelen via de leiding en dat je daardoor niet genoeg gasdruk naar de verdamper krijgt. Klopt dat of is dat een fabel? en/of iemand ervaring met T-stukjes met terugslag kleppen?
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: extra lpg tank monteren

Post by Homer »

2 tanks monteren is op geen enkele manier een probleem, overhevelen wel/niet vullen met een T stuk ,maakt allemaal niets uit.

Alleen even opletten dat je geen LPI hebt van Vialle, deze heeft nl een brandstofpomp in de tank, en dan werkt het verhaal niet.
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: extra lpg tank monteren

Post by alie-r »

Robin_Chevelle wrote:ik heb een beetje dezelfde vraag ivm het bijplaatsen van een 2de tank.
Nu hoorde ik verhalen dat tanks kunnen gaan overhevelen via de leiding en dat je daardoor niet genoeg gasdruk naar de verdamper krijgt. Klopt dat of is dat een fabel? en/of iemand ervaring met T-stukjes met terugslag kleppen?

heb 3 tanks onder m'n pickup.
gaat perfect.
zolang er nog vloeibaar gas in de tank zit heb je minimaal 12 bar druk, en dat is ruim voldoende
gas word pas vloeibaar als het met 12bar of meer word samengeperst.
overhevelen geen last van.


andre
gert
Posts: 3763
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: extra lpg tank monteren

Post by gert »

bij mij ook geen problemen.
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: extra lpg tank monteren

Post by HarleyRob »

@Paul: zoek even op dit forum naar de topics die ik daarover geschreven heb. Ik heb twee 70L tanks onder de Sub liggen, met één vulnippel aan de achterzijde, een electronische klepschakelaar voor tank 1, tank 2 of gesloten, en één gasmeter. Werkt perfect!
Post Reply