Probleem met stuurinrichting
Probleem met stuurinrichting
Maatje van mij heeft een Econoline uit 1992. Sinds vorige week wil het stuur niet meer rechtsom.
Stuurhuis en pomp zijn beide van de week vervangen maar het probleem blijft,
Krikken we de auto op wil het stuur wel draaien maar niet zo licht als het hoort.
Er is nergens iets verbogen bij de stuurstangen
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
groeten Dennis
Stuurhuis en pomp zijn beide van de week vervangen maar het probleem blijft,
Krikken we de auto op wil het stuur wel draaien maar niet zo licht als het hoort.
Er is nergens iets verbogen bij de stuurstangen
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
groeten Dennis
Re: Probleem met stuurinrichting
verkeerde stuurstangen?
Re: Probleem met stuurinrichting
Nee, hier is niks aan veranderd.
Re: Probleem met stuurinrichting
1 voor 1 onderdelen loshalen, begin met je stuurwielstang-koppeling op het stuurhuis, mischien zit daar een probleem, zo niet, maak hem weer vast en dan de pitmanarm enz. dan kom je je probleem vanzelf tegen.
het lijkt erop dat er iets verkeerd gemonteerd is na vervanging van pomp en stuurhuis.
het lijkt erop dat er iets verkeerd gemonteerd is na vervanging van pomp en stuurhuis.
Re: Probleem met stuurinrichting
Als je stuurhuis en pomp heb vervangen en het probleem blijft , zit ik te denken
aan je stuurkolom zelf .
dus loskoppelen van je stuurhuis en dan draaien , zo systematisch probleem zoeken(afvinken wat het niet is)
ron
aan je stuurkolom zelf .
dus loskoppelen van je stuurhuis en dan draaien , zo systematisch probleem zoeken(afvinken wat het niet is)
ron
Re: Probleem met stuurinrichting
Het probleem is juist dat de storing precies hetzelfde is als voor het vervangen van de pomp en stuurhuis. Het stuur wil niet rechtsom met de wielen op grond! Opgekrikt draait alles wel. Het is net of de pomp rechtsom niet werkt. Hoe wordt deze aangestuurd? Weet iemand dit? Groeten Dennis
Last edited by Eightball on Mon May 28, 2012 11:06 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 1548
- Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm
Re: Probleem met stuurinrichting
het lijkt me, dat het stuurhuis/stuurpomp bij een draaing naar rechts alleen onbelast goed werkt. en belast niet. kan daaruit door een stuurhuis-expert niet afgeleid worden wat het probleem is?Eightball wrote:Het probleem is juist dat de storing precies hetzelfde is als voor het vervangen van de pomp en stuurhuis. Het stuur wil niet rechtsom met de wielen op grond! Opgekrikt draaid alles wel. Het is net of de pomp rechtsom niet werkt. Hoe wordt deze aangestuurd? Weet iemand dit? Groeten Dennis
Re: Probleem met stuurinrichting
hoe draait de boel met de wielen van de grond, en stilstaande pomp?
ik verdenk de fusekogels of een stuurkogel.......
ik verdenk de fusekogels of een stuurkogel.......
Re: Probleem met stuurinrichting
Dat hebben we nog niet geprobeerd. Het gekke is dat alles onbelast wel draait.
groeten Dennis
groeten Dennis
Re: Probleem met stuurinrichting
Het probleem gaat om mijn Van.., dat hebben we nog niet geprobeerd... Maar het rare is gewoon dat hij onbelast met de wieltjes van de grond perfect stuurt zonder rare bijgeluiden en/of tikken of rateltjes ofzo... Maar op het moment je hem weer op ze wielen zet en dan probeert te draaien het dan allemaal niet meer werkt... Rechtsom helemaal niks, alleen beweging in te krijgen als je met twee handen aan het stuur en heel veel kracht zetten dan doen hij heel langzaam wat.., linksom lijkt hij de eerst kwart/halve slag bekrachtiging te hebben en daarna stopt dat en ook dan met beide handen aan het stuur beweegt hij een heel klein beetje...
Nou viel wel op dat de laatste tijd het sturen wat zwaarder ging dan 2 jaar terug.., toen kon ik bij stilstand gewoon met 1 vinger mijn stuur helemaal van links naar rechts bewegen zonder problemen...
Ik snap er echt niks van.., heb ook geen schade gereden of tegen een stoeprand ofzo gezeten...
Waar is trouwens de stelschroef voor die op het stuurhuis zit boven op de foto..? Is dat voor de maximale slag die het stuur kan maken..?
Nou viel wel op dat de laatste tijd het sturen wat zwaarder ging dan 2 jaar terug.., toen kon ik bij stilstand gewoon met 1 vinger mijn stuur helemaal van links naar rechts bewegen zonder problemen...
Ik snap er echt niks van.., heb ook geen schade gereden of tegen een stoeprand ofzo gezeten...
Waar is trouwens de stelschroef voor die op het stuurhuis zit boven op de foto..? Is dat voor de maximale slag die het stuur kan maken..?
Re: Probleem met stuurinrichting
Nee daarmee stel je de speling af,(in uiterste stand afstellen,niet in midden,maar is een nieuwe toch?)zou ik voorlopig even met rust laten,als de wielen omhoog hangen zal de weerstand op de fusee afnemen,kontroleer zoals eerder aangegeven de speling/staat van de kogels
Re: Probleem met stuurinrichting
inderdaad, controleer je hele stuurinrichting, alle draaipunten, dat doe je het beste door de pitmanarm los te nemen van het stuurhuis, en dan de wielen te draaien.
lukt dat niet, demonteer dan de stuurstangen van de spindles, en controleer de hulp-pitmanarm, tot je alles gehad hebt.
het ligt echt niet aan je nieuwe stuurhuis, waar heb je dat vandaan trouwens? is het nieuw of refurbished?
lukt dat niet, demonteer dan de stuurstangen van de spindles, en controleer de hulp-pitmanarm, tot je alles gehad hebt.
het ligt echt niet aan je nieuwe stuurhuis, waar heb je dat vandaan trouwens? is het nieuw of refurbished?
Re: Probleem met stuurinrichting
Hmm ok, aangezien deze een hele andere stand heeft dan mijn originele..;-) En dit is een gebruikte via MP... Maar de kans lijkt me heel klein dat mijn originele en deze andere gebruikte beide hetzelfde probleem hebben... Maar bv de kogels, zouden die echt een hydraulisch systeem kunnen tegen houden waardoor je niet meer kan sturen..? Dan zou je tijdens het onbelast sturen toch ook wat moeten merken..?
Re: Probleem met stuurinrichting
tijdens onbelast sturen(wielen van de grond) zijn alle draaipunten onbelast.
ik ben het met je eens dat het vergezocht is, maar je moet in dit gevalsystematisch dingen gaan uitsluiten.
als dit stuurhuis er anders uitziet heb je edenk ik een verkeerde, is ook de pitmanarm vervangen? lengte verschil mischien?
als je ditzelfde probleem voorheen ook had moet je zoeken in de auto zelf, naven, enz. hoe en wanneer is het ontstaan?
ik ben het met je eens dat het vergezocht is, maar je moet in dit gevalsystematisch dingen gaan uitsluiten.
als dit stuurhuis er anders uitziet heb je edenk ik een verkeerde, is ook de pitmanarm vervangen? lengte verschil mischien?
als je ditzelfde probleem voorheen ook had moet je zoeken in de auto zelf, naven, enz. hoe en wanneer is het ontstaan?
Re: Probleem met stuurinrichting
Komt je pitmanarm in belaste stand niet ergens tegen aan zoals uitlaat of zo??