Probleem met stuurinrichting

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Probleem met stuurinrichting

Post by Eightball »

Maatje van mij heeft een Econoline uit 1992. Sinds vorige week wil het stuur niet meer rechtsom.
Stuurhuis en pomp zijn beide van de week vervangen maar het probleem blijft,
Krikken we de auto op wil het stuur wel draaien maar niet zo licht als het hoort.
Er is nergens iets verbogen bij de stuurstangen
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

groeten Dennis
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Probleem met stuurinrichting

Post by boyanka »

verkeerde stuurstangen?
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: Probleem met stuurinrichting

Post by Eightball »

Nee, hier is niks aan veranderd. :(
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Probleem met stuurinrichting

Post by gert »

1 voor 1 onderdelen loshalen, begin met je stuurwielstang-koppeling op het stuurhuis, mischien zit daar een probleem, zo niet, maak hem weer vast en dan de pitmanarm enz. dan kom je je probleem vanzelf tegen.

het lijkt erop dat er iets verkeerd gemonteerd is na vervanging van pomp en stuurhuis.
chevyron
Posts: 150
Joined: Wed Sep 01, 2010 7:22 pm

Re: Probleem met stuurinrichting

Post by chevyron »

Als je stuurhuis en pomp heb vervangen en het probleem blijft , zit ik te denken
aan je stuurkolom zelf .
dus loskoppelen van je stuurhuis en dan draaien , zo systematisch probleem zoeken(afvinken wat het niet is)

ron
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: Probleem met stuurinrichting

Post by Eightball »

Het probleem is juist dat de storing precies hetzelfde is als voor het vervangen van de pomp en stuurhuis. Het stuur wil niet rechtsom met de wielen op grond! Opgekrikt draait alles wel. Het is net of de pomp rechtsom niet werkt. Hoe wordt deze aangestuurd? Weet iemand dit? Groeten Dennis
Last edited by Eightball on Mon May 28, 2012 11:06 pm, edited 1 time in total.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Probleem met stuurinrichting

Post by sansemiano »

Eightball wrote:Het probleem is juist dat de storing precies hetzelfde is als voor het vervangen van de pomp en stuurhuis. Het stuur wil niet rechtsom met de wielen op grond! Opgekrikt draaid alles wel. Het is net of de pomp rechtsom niet werkt. Hoe wordt deze aangestuurd? Weet iemand dit? Groeten Dennis
het lijkt me, dat het stuurhuis/stuurpomp bij een draaing naar rechts alleen onbelast goed werkt. en belast niet. kan daaruit door een stuurhuis-expert niet afgeleid worden wat het probleem is?
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Probleem met stuurinrichting

Post by gert »

hoe draait de boel met de wielen van de grond, en stilstaande pomp?

ik verdenk de fusekogels of een stuurkogel.......
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: Probleem met stuurinrichting

Post by Eightball »

Dat hebben we nog niet geprobeerd. Het gekke is dat alles onbelast wel draait.

groeten Dennis
CadmanF
Posts: 184
Joined: Sun Jul 18, 2004 7:30 pm

Re: Probleem met stuurinrichting

Post by CadmanF »

Het probleem gaat om mijn Van.., dat hebben we nog niet geprobeerd... Maar het rare is gewoon dat hij onbelast met de wieltjes van de grond perfect stuurt zonder rare bijgeluiden en/of tikken of rateltjes ofzo... Maar op het moment je hem weer op ze wielen zet en dan probeert te draaien het dan allemaal niet meer werkt... Rechtsom helemaal niks, alleen beweging in te krijgen als je met twee handen aan het stuur en heel veel kracht zetten dan doen hij heel langzaam wat.., linksom lijkt hij de eerst kwart/halve slag bekrachtiging te hebben en daarna stopt dat en ook dan met beide handen aan het stuur beweegt hij een heel klein beetje...

Nou viel wel op dat de laatste tijd het sturen wat zwaarder ging dan 2 jaar terug.., toen kon ik bij stilstand gewoon met 1 vinger mijn stuur helemaal van links naar rechts bewegen zonder problemen...

Ik snap er echt niks van.., heb ook geen schade gereden of tegen een stoeprand ofzo gezeten...

Waar is trouwens de stelschroef voor die op het stuurhuis zit boven op de foto..? Is dat voor de maximale slag die het stuur kan maken..?

Image
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Probleem met stuurinrichting

Post by Ranch73 »

Nee daarmee stel je de speling af,(in uiterste stand afstellen,niet in midden,maar is een nieuwe toch?)zou ik voorlopig even met rust laten,als de wielen omhoog hangen zal de weerstand op de fusee afnemen,kontroleer zoals eerder aangegeven de speling/staat van de kogels
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Probleem met stuurinrichting

Post by gert »

inderdaad, controleer je hele stuurinrichting, alle draaipunten, dat doe je het beste door de pitmanarm los te nemen van het stuurhuis, en dan de wielen te draaien.
lukt dat niet, demonteer dan de stuurstangen van de spindles, en controleer de hulp-pitmanarm, tot je alles gehad hebt.

het ligt echt niet aan je nieuwe stuurhuis, waar heb je dat vandaan trouwens? is het nieuw of refurbished?
CadmanF
Posts: 184
Joined: Sun Jul 18, 2004 7:30 pm

Re: Probleem met stuurinrichting

Post by CadmanF »

Hmm ok, aangezien deze een hele andere stand heeft dan mijn originele..;-) En dit is een gebruikte via MP... Maar de kans lijkt me heel klein dat mijn originele en deze andere gebruikte beide hetzelfde probleem hebben... Maar bv de kogels, zouden die echt een hydraulisch systeem kunnen tegen houden waardoor je niet meer kan sturen..? Dan zou je tijdens het onbelast sturen toch ook wat moeten merken..?
gert
Posts: 3760
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Probleem met stuurinrichting

Post by gert »

tijdens onbelast sturen(wielen van de grond) zijn alle draaipunten onbelast.
ik ben het met je eens dat het vergezocht is, maar je moet in dit gevalsystematisch dingen gaan uitsluiten.
als dit stuurhuis er anders uitziet heb je edenk ik een verkeerde, is ook de pitmanarm vervangen? lengte verschil mischien?

als je ditzelfde probleem voorheen ook had moet je zoeken in de auto zelf, naven, enz. hoe en wanneer is het ontstaan?
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: Probleem met stuurinrichting

Post by Wheel »

Komt je pitmanarm in belaste stand niet ergens tegen aan zoals uitlaat of zo??
Post Reply