Banden met/zonder E keur

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Dutch
Posts: 150
Joined: Sun Mar 24, 2013 7:32 pm

Re: Banden met/zonder E keur

Post by Dutch »

mocht je voor de Kumho's willen gaan... ik werk bij de NL importeur van dit merk banden.
kan je misshien een leuke prijs maken.
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: Banden met/zonder E keur

Post by gerrutcamaro »

dat over kumho's is van twee jaar terug :P
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: Banden met/zonder E keur

Post by capricelimburg »

Image
bundie
Posts: 488
Joined: Tue Mar 17, 2009 2:23 am

Re: Banden met/zonder E keur

Post by bundie »

Dutch wrote:mocht je voor de Kumho's willen gaan... ik werk bij de NL importeur van dit merk banden.
kan je misshien een leuke prijs maken.

misschien interessant..... 275/35/18 4x :D
Dutch
Posts: 150
Joined: Sun Mar 24, 2013 7:32 pm

Re: Banden met/zonder E keur

Post by Dutch »

KUMHO 275/35R18 95 Y ECSTA LE SPORT KU39
kan ik aanbieden voor €520.- incl. btw, excl. montage.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Banden met/zonder E keur

Post by Renev »

@ Gerrut http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 202012.pdf

Vandaag RDW gebeld en de douane.

RDW zegt: geen probleem zolang je auto maar van voor '98 is.

Douane zegt: geen probleem je mag ze gerust invoeren, het is je eigen verantwoording of je er mee gaat rijden.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Banden met/zonder E keur

Post by Bromgabber »

Dutch wrote:KUMHO 275/35R18 95 Y ECSTA LE SPORT KU39
kan ik aanbieden voor €520.- incl. btw, excl. montage.
En 2x 235/60-18 of 65? :D
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: Banden met/zonder E keur

Post by gerrutcamaro »

Renev wrote:@ Gerrut http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 202012.pdf

Vandaag RDW gebeld en de douane.

RDW zegt: geen probleem zolang je auto maar van voor '98 is.

Douane zegt: geen probleem je mag ze gerust invoeren, het is je eigen verantwoording of je er mee gaat rijden.
dan telt dus de mening van je verzekeraar?
pv-camaro
Posts: 336
Joined: Sun Jul 24, 2005 8:03 pm

Re: Banden met/zonder E keur

Post by pv-camaro »

Ik heb dit topic gestart een 2 jaar terug, omdat ik dus tegen hetzelfde probleem aanliep als Rene, ik moet de bandenmaat 245/50/ZR16 hebben

dit is een stukje van de mail die ik van het RDW kreeg, voor de duidelijkheid mijn Camaro is uit 2001
volgens dit mailtje mag het, ik heb het laatst bij de APK keuring gevraagd, en daar boeit het helemaal niet.

Als je het aan elke willekeurige bandenboer vraagt, zal die natuurlijk zeggen dat dit niet mag, simpelweg zijn eigen markt beschermen.

Image
Dutch
Posts: 150
Joined: Sun Mar 24, 2013 7:32 pm

Re: Banden met/zonder E keur

Post by Dutch »

En 2x 235/60-18 of 65? :D

235/60R18 KUMHO 798 103H TL

€480.- incl btw , excl montage.

of:
235/60R18 KUMHO KL21 103H TL

ook €480.- incl. excl. montage
bundie
Posts: 488
Joined: Tue Mar 17, 2009 2:23 am

Re: Banden met/zonder E keur

Post by bundie »

Dutch wrote:KUMHO 275/35R18 95 Y ECSTA LE SPORT KU39
kan ik aanbieden voor €520.- incl. btw, excl. montage.

Das toch weer 20 goedkoper als autobandenmarkt.nl :D
Dutch
Posts: 150
Joined: Sun Mar 24, 2013 7:32 pm

Re: Banden met/zonder E keur

Post by Dutch »

en die zijn echt schreeuwend goedkoop... ongelooflijk waar zij soms banden voor aan kunnen bieden.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Banden met/zonder E keur

Post by Renev »

pv-camaro wrote:Ik heb dit topic gestart een 2 jaar terug, omdat ik dus tegen hetzelfde probleem aanliep als Rene, ik moet de bandenmaat 245/50/ZR16 hebben
Hoi Patrick,

Ja dat klopt wij hebben het er al eens eerder over gehad, ik heb overigens dezelfde maat nodig voor mijn IROC :)
Ik kreeg dus hetzelfde antwoord van het RDW en de Douane en in die link (hierboven) hebben ze het wel over het bouwjaar `98 continu.
Wat ik hieruit opmaak is dat het in jouw geval niet zou mogen omdat jouw auto te jong is. (mij zul je niet horen 8) )
Wat voor banden heb je er nu trouwens op???
bundie
Posts: 488
Joined: Tue Mar 17, 2009 2:23 am

Re: Banden met/zonder E keur

Post by bundie »

Dutch wrote:en die zijn echt schreeuwend goedkoop... ongelooflijk waar zij soms banden voor aan kunnen bieden.
Ik ga je een PM sturen....moet namelijk in augustus nieuwe hebben haha :D
pv-camaro
Posts: 336
Joined: Sun Jul 24, 2005 8:03 pm

Re: Banden met/zonder E keur

Post by pv-camaro »

Renev wrote:
Hoi Patrick,

Ja dat klopt wij hebben het er al eens eerder over gehad, ik heb overigens dezelfde maat nodig voor mijn IROC :)
Ik kreeg dus hetzelfde antwoord van het RDW en de Douane en in die link (hierboven) hebben ze het wel over het bouwjaar `98 continu.
Wat ik hieruit opmaak is dat het in jouw geval niet zou mogen omdat jouw auto te jong is. (mij zul je niet horen 8) )
Wat voor banden heb je er nu trouwens op???
Ik heb ongeveer 7 jaar geleden de Cooper Zeon 2XS 245/50/ZR16 erop laten leggen, die waren toen nog officieel in NL te koop (Profile Tyre center).
Zoals je weet maak ik heel weinig KM met mijn auto, ik schat dat met deze banden nu een 7.000km gereden heb :oops: , dus er is amper profiel af.
Echter banden verouderen ook (productie datum ruim 8 jaar), en een max leeftijd dat ze eraf moeten is 8 tot 10 jaar.
Nu heb ik ze bij de laatste APK keuring extra laten beoordelen (ik stond ernaast), en tot nu toe is er nog niets aan de banden te zien, van ouderdom verschijnselen (uitdroging, scheurtjes, beschadigingen enz.).
Maar ze moeten er, eigenlijk aan het eind van het seizoen/ begin 2015 toch wel af.

Hier in NL is eigenlijk niets meer verkrijgbaar op de Kumho's na (Ecsta_SPT_KU31), wat overigens geen slechte band is, en wat drop merken, maar die wil ik niet.
Maar ook in de USA wordt de keus steeds beperkter (6 stuks), Goodyear heeft deze maat geschrapt (Eagle), en Michelin inmiddels ook.
Blijft over 2 types van BF Goodrich, en de Bridgestone Firehawk Wide Oval Indy 500, waarvan de Bridgestone mijn voorkeur heeft.

Andere mogelijkheid zou zijn dat ik naar 17x9" velgen overstap (de velgen van de SS-Camaro), en daar ligt de maat 275/40/ZR17 op, maar ook daar is de keus in NL zeer beperkt (ik meen dat alleen Vredestein er een heeft).
18"x9" velgen zou dan nog een betere keus zijn, dan heb je in NL keus genoeg, maar de velgen moeten dan weer uit de USA moeten komen, en dan zit er op de velgen weer geen E-keur, dus wat is dan heel het nut van dit verhaal 8)
En het liefste blijf ik met mijn orginele velgen rondrijden, die zijn nog gewoon nieuw (geen stoeprand schade of iets dergelijks), en vindt ik ook het beste bij de auto passen.

Waar je overigens heel erg op moet letten (als je net zo weinig km maakt als ik) dat je een band krijgt met een recente productie datum (DOT code), ben benieuwd wat "Dutchie" aan banden aanbied, of die banden ook een recente datum hebben.

Heb overigens vorig jaar ook al een mailtje gestuurd naar Partcenter Holland (die horen bij Pietersen Rotterdam, de grootste Dealer van NL in USA auto's), en die halen massaal "Amerikaanse" banden hier naar toe (maar ze zijn niet goedkoop), dus die doen er helemaal niet moeilijk over.


Lang verhaal, maar voor mij worden het de Kumho Ecsta (mits recente datum) of anders de Bridgestone Wide Oval (uit Amerika).
Post Reply