effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet!NU ECHT WEL !!

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

effe hulp vragen..GEVONDEN ! Toch niet!NU ECHT WEL !!

Post by americanhorsepower73 »

Betreft een 350 chevy , Camaro, 4barrel , 4 speed.
Als ik na een tijd stilstaan start , even laat warm lopen en rijd ............alles perfect.
Na wat pauze's ...........stilleggen .... uurtje later weer rijden ...........paar uur stilgelegd ............weer wat rijden.........
langzaam maar zeker begint de motor ......... hoe moet ik het zeggen .... "naar lucht/benzine te happen" ?
In het begin reageert de motor zeer allert......... dan wat minder bij de eerste versnelling ............dan stilaan meer en meer ook bij de 2e versnelling en op de duur gebeurt het optrekken ( na effe slikken als ik het gaspedaal op de vloer duw ) in schokken..........

Dus kort gezegd , in het begin van de dag alles ok naar het einde alsmaar slechter.

Ik had wel reeds de puntjes in de ontstekingskap proper gemaakt , de rotor ook.
Ook het membraam voor de vervroeging van de ontsteking was defect en is vervangen.
Maar het "schokken" was ook al voor de vervanging van dit membraam.

Het rare is , laat ik hem een paar dagen (het was nu weken ) aan de kant staan ............en ik start .........weer diezelfde evolutie....in het begin alles top......op het einde van de dag ( na totaal 60 km ofzo) schokt ie weer van niets naar veel ..........

Kan iemand me een beetje op weg helpen wat ik nog moet/kan nakijken ?
Klinkt dit als een ontstekingsprobleem , benzineprobleem,vacuumprobleem,luchtprobleem, combinatie van ??????
Last edited by americanhorsepower73 on Sun Nov 11, 2012 6:34 pm, edited 4 times in total.
Art
Posts: 109
Joined: Thu Jun 10, 2010 9:51 am

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by Art »

gokje: tank ontluchting verstopt waardoor de tank vacuum trekt...

Succes,
Art
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by americanhorsepower73 »

Bedankt Art voor het meedenken ............ wat jij "gokt" is misschien nog niet zo verkeerd..........de symptomen zijn er alleszins.
Ongeloofelijk dat iemand na 1 minuut hulp vragen al reactie krijgt .......... vind ik echt top !!

Woensdag komt een vriend/mekanieker ( een degelijke kerel die al 20 j in 't vak zit ) en dan gaan we alle mogelijkheden even overlopen.
Dus iedereen die het lijstje wil aanvullen ......graag , ik zou het waarderen ........ hoe meer verschillende "to do's " hoe meer kans op slagen.

Voor alle duidelijkheid .......... ik heb de wagen één jaar ongeveer , reed van in het begin echt heel goed ........ ik ben met mijn tengels tot nogtoe bewust van de afstelling van de carburator gebleven............die was goed van in het begin .........dus die is normaalgezien nog steeds goed , niet ????

Of moet , nu de vervroeging op de onsteking weer werkt , de carburator weer anders afgesteld worden?
Is een Q-jet rochester 4 barrel.

Het lijstje : * tankontluchting versopt ?
*
Eightball
Posts: 445
Joined: Mon Nov 03, 2008 8:41 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by Eightball »

Check je bobine!!!!
Mark Sulman
Posts: 463
Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by Mark Sulman »

De ontsteking nog even een keer controleren met een lamp, aangezien de vacuum vervroeging is vervangen.
Als je hem hebt afgesteld na het vervangen, heb je het dan ook gedaan met het vacuum slangetje los? Dus zonder vervroeging?

P.S. zou wel als eerste beginnen met de tank ontluchting, dit klinkt in eerste instantie het meest voor de hand liggend en is het makkelijkst te proberen.
Succes!
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by americanhorsepower73 »

Heb de wagen perfect rijdend gekocht .......... dus het lijkt me dat ie idd juist was afgestled mét een defect vervroegingsmembraampompje.
Ik ga ervan uit dat het pompje reeds lange tijd kapot was .... als ik eraan zuig >>> niets , helemaal lek.
Maar ik kan niet anders dan er rekining mee te houden dat dat pompje nog maar net defect is gegaan........
Zo ook was de heatercontrolvalve plots lek ( bij aankoop nog goed , na 500 miles ofzo >> lek ( zie ander topic )

We waren idd van plan om met de lamp de ontsteking nog effe te controleren na vervanging van het pompje ............ gaan we sowieso nog doen los van mijn huidige probleem.

Ik zal idd eerst met de meest voordehandliggende /simpele dingen beginnen, hopelijk is het de mooie voorzet van Art gewoon binnenkoppen !

Zou bij een defecte bobine het probleem niet van start tot einde moeten optreden ?
Of kan die ook na verloop van tijd moeizamer gaan werken?

Lijstje word al langer :-)

Ontluchting benzinetank,bobine,onsteking met lamp checken,...............
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by americanhorsepower73 »

Als je hem hebt afgesteld na het vervangen, heb je het dan ook gedaan met het vacuum slangetje los? Dus zonder vervroeging?

Ik heb enkel het pompje "vervangen" .....heb helemaal niets afgesteld na vervangen, wel met het inbus sleuteltje het pompje helemaal tegen de klok in opengedraaid en dan gemonteerd. Is afstellen hier noodzakelijk ?
Maar nogmaals: het schokken was al een probleem voor het vervangen van het pompje.
Art56
Posts: 768
Joined: Wed May 05, 2004 11:15 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by Art56 »

controleer eens het voltage op de bobine bij koude, en warme motor.
de weerstandsdraad zou van 12 volt 9 volt moeten maken. als de boel warm wordt gaat de weerstand omhoog en
en voltage omlaag. motor blijft wel lopen maar slecht.dit verklaart de symptomen en heb ik vaak gezien.

dit zou ik meten voordat je iets gaat vervangen.
voor de zekerheid: gewoon met een simpele multimeter de + van de bobine meten. (met het contact aan...)
Last edited by Art56 on Tue Aug 21, 2012 1:21 pm, edited 1 time in total.
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by americanhorsepower73 »

Lijkt me idd ook zinvol .......ga ik zeker effe meten .
Morgen vrije dag met de kids ........woe meet-weet-dag :-)

Bedankt voor de tip !

Ontluchting benzinetank,bobine weerstand checken ,onsteking met lamp checken,...............
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by alie-r »

americanhorsepower73 wrote: wel met het inbus sleuteltje het pompje helemaal tegen de klok in opengedraaid en dan gemonteerd. Is afstellen hier noodzakelijk
als je de imbus verdraaid heb zul je deze weer moeten afstellen.door deze te verstellen geef je meer of minder vervroeging.
dit kun je controleren dmv een vacuumpomp, vacuummeter en verstelbare timinglamp met toerenteller.
als je het membraam helemaal ""open"" draaid geeft deze wel 20 graden vervroeging.is een beetje veel.

dit zal niet jouw probleem oplossen, maar kan wel schade in de toekomst voorkomen zoals lekke koppakking door veel te veel vervroeging.lpg hoor je haast niet pingelen en zeker niet in deellast wanneer de vacuumvervroeging juist werkt.


andre
impala62
Posts: 532
Joined: Fri Mar 11, 2005 5:36 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by impala62 »

kijk ook of de klep in de uitlaat vrij kan bewegen en nog het veertje heeft.(heat riser)
Als deze vast zit wordt een deel van de uitlaatgassen door het inlaatspruitstuk naar de andere kant geblazen.

Leuk voor als het koud is en alles goed werkt, maar als deze blijft hangen kan het de kuren geven die jij nu hebt.

Laat ook even weten als je het gevonden hebt.
Kunnen anderen weer hun voordeel mee doen.
(en vinden wij ook leuk :lol: )
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by americanhorsepower73 »

In de bijsluiter stond dat ik de inbus voledig counterclockwise moest draaien.
Dan installeren , slangetje erop en testrijden .
Als ik een "ping" hoor , moet ik per twee rondjes het inbusje weer indraaien.
Maar na de montage ging ik testrijden ........draaide echt heel mooi , perfecte reactie als ik gas geef ........geen "ping" ( weet ook niet goed wat ik me erbij moet voorstellen bij een "ping" , maar ging ervan uit dat ik het wel zou horen als het zo was ) .............. dus het inbusje gewoon helemaal uitgedraaid laten staan.

Maar ik zal de metingen toch laten uitvoeren.

De motor draait op benzine .......niet op lpg , misschien ook belangrijk in dit topic.

Zo , en nu een dagje Bobbejaanland met vrouw en kids .............hopelijk komen er nog wat alternatieven .........woensdag weer meer nieuws !
el eric
Posts: 475
Joined: Wed Sep 29, 2010 9:31 am

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by el eric »

ik vermoed ook je benzinetank ontluchting. Simpel te checken door een goedkope tankdop uit het tankstation te kopen en hier een gaatje in boren. Die erop zetten en eens een dag of wat zo rondrijden...
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by alie-r »

americanhorsepower73 wrote: Maar na de montage ging ik testrijden ........draaide echt heel mooi , perfecte reactie als ik gas geef ........geen "ping" ( weet ook niet goed wat ik me erbij moet voorstellen bij een "ping" , maar ging ervan uit dat ik het wel zou horen als het zo was ) .............. dus het inbusje gewoon helemaal uitgedraaid laten staan
vacuumvervroeging werkt pas als je het gas los laat.
bij het optrekken heb je je vaste voorontsteking en komt er afhankelijk van het toerental centrifugaalvervroeging bij.
als je het gas loslaat of in deellast rijd (cruise) komt er afhankelijk van het motorvacuum vacuumvervroeging bij.(hoe verder de gasklep gesloten hoe meer vacuum)
het pingelen(knokkerig geluid) hoor je het beste tijdens het optrekken, maar dan heb je nog geen vacuumvervroeging en in deellast valt het haast niet op maar kan veel schade aanrichten. het beste is meten


andre
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: toch maar effe hulp vragen.....

Post by Pavement Pounder »

Wat hun zeggen.
Je zegt een 350 met carb een ontsteking met puntjes en 4 traps automaat, welk bouwjaar dan ?
Zijn de puntjes ook afgesteld ?
Post Reply