compressor

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
camaron
Posts: 77
Joined: Sun Aug 07, 2005 11:42 am

compressor

Post by camaron »

Ik ben op zoek naar een compressor 220 v deze wil ik gebruiken voor mijn straalkast .
Waar moet ik op letten als ik een compressor wil aanschraffen.

grt camaron
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: compressor

Post by Renev »

Hoi Ron,

Let er op dat je een compressor met een flinke opbrengst en tank nodig hebt want een straalkast gebruikt veel lucht.
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: compressor

Post by franky »

het vermogen van de motor anders klappen je zekeringen eruit
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: compressor

Post by Collector »

NIET kijken naar je hoogste druk (8 tot 10 bar doen ze allemaal), NIET kijken naar je grootte van je opslagtank (is alleen maar volume wat je moet vullen).
WEL kijken naar het aanzuigvolume van je compressor dat is nl de belangrijkste.
En niet denken dat je met een 220 volt compressor een straalkast continu van lucht kan voorzien, want dat gaat je echt niet lukken, en dit komt van een pneumatisch monteur uit het railvervoer.
camaron
Posts: 77
Joined: Sun Aug 07, 2005 11:42 am

Re: compressor

Post by camaron »

hahah bedankt voor de tip
Dus je raad me aan naar een 380 aansluiting.maar een goed alternatief op 220 is dat er wel?

GRT
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: compressor

Post by Nick_nl »

Je moet eerst eens kijken hoeveel lucht je straalkast nodig heeft.
Zo'n klein hand ding heeft meestal al 300l/min nodig. Dit is met een 230v compressor lastig bij te houden. Je zou 2 compressoren parallel kunnen zetten op een gemeenschappelijk net. Maar dan moet je weer 2 losse groepen hebben.

Een andere optie is zo'n oud diesel ding kopen, deze geven vaak erg veel lucht.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: compressor

Post by Collector »

camaron wrote:hahah bedankt voor de tip
Dus je raad me aan naar een 380 aansluiting.maar een goed alternatief op 220 is dat er wel?

GRT
Op 220 mis je gewoon de kracht om een dikke motor aan te sturen die op zijn beurt een 2 cilinder moet laten draaien met een behoorlijk aanzuigvolume.

En stralen vraagt een heleboel volume aan lucht, dus geen druk maar volume.

Tegenwoordig hebben spuiterijen HVLP spuiten (High Volume Low Pressure) dus heel veel lucht erdoorheen jagen met weinig druk, resultaat mooiere verneveling, beter spuitpatroon en als je de spuit goed afstelt gebruik je minder verf.

Ik denk dat je met een volcontinu compressor op 380 wel kan stralen maar dat is een beetje dure uitgave voor wat onderdeeltjes en voor een partikulier niet echt rendabel.

Wat ik zelf gedaan heb is een 200 litervat met deksel op zijn kant gelegd, ruitje in gemaakt, en daar straal ik onderdeeltjes in, met een 220 volt 2 cilinder compressor met een aanzuigvolume van 440 liter per minuut, dat houd in dat ik tijdens het stralen af en toe moet wachten tot de compressor weer is bijgetrokken. Met spuiten (conventioneel pistool) houd de compressor me prima bij.

Nou zeggen de slimmerikken dan zet je er een ketel bij, dan heb je dubbel zoveel voorraad, helaas dat werkt niet, aangezien je het volume wat erin moet groter maakt maak je ook de wachttijd van je compressor om het te vullen groter, je compressor moet dus langer draaien en dus word de wachttijd groter en dat is met stralen net niet wat je wilt.
camaron
Posts: 77
Joined: Sun Aug 07, 2005 11:42 am

Re: compressor

Post by camaron »

Image
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: compressor

Post by kn@pestaart »

Collector wrote:Op 220 mis je gewoon de kracht om een dikke motor aan te sturen die op zijn beurt een 2 cilinder moet laten draaien met een behoorlijk aanzuigvolume.

En stralen vraagt een heleboel volume aan lucht, dus geen druk maar volume.

<<knipperdeknipknip>>

Nou zeggen de slimmerikken dan zet je er een ketel bij, dan heb je dubbel zoveel voorraad, helaas dat werkt niet, aangezien je het volume wat erin moet groter maakt maak je ook de wachttijd van je compressor om het te vullen groter, je compressor moet dus langer draaien en dus word de wachttijd groter en dat is met stralen net niet wat je wilt.
+1
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: compressor

Post by stef »

uitgande van de vuistregel dat 100l/min gelijk staat aan 1pk oftewel 750W, kan je maximaal 4pk hebben. (3Kw, wel traag afzekeren)
Dus da's 400l/min, wat voor stralen best goed te doen is.
Een buffertank is ook belangrijk, ondanks bovenstaand beweerd wordt van niet. De pomp kan deze namelijk op de hogere druk vullen terwijl jij even stopt om je werkstukje om te draaien, of je pistool effe anders vast te pakken, etc. Dat zijn dus je kleine winstpuntjes.
De afgebeelde straalkast heb ik zelf ook, en dat gaat met een 3KW compressor net aan. Dan draait ie wel continue....
Wanneer dat geen bezwaar is, zou het kunnen.
(eventueel wil ik hem overigens ook wel verkopen; ik heb hem al 3 jaar niet meer gebruikt... Straalkast op het werk...)
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: compressor

Post by Lennard »

ik heb gewoon 2 van die kleine hobby dingen staan om te stralen met een T stuk er tussen
werkt prima voor licht geroeste dingen enzo alleen wel lang wachten met maar 2x 25 l opslag en 200 l/min :lol:

Groeten Lennard
mar&lie
Posts: 323
Joined: Tue Jun 14, 2005 6:31 pm

Re: compressor

Post by mar&lie »

ik heb nog een atlas copco XA120DD dieseltje te koop, +/-12m³/h
4cyl deutz kan je verschillende ketels op :D :D

je hebt veeeeeeel volume nodig om fatsoenlijk te kunnen stralen
en enigste manier om dat met een acceptabel opgenomen electrisch vermogen te kunnen is een schroefcompressor.
heb hier een Balma zuiger compressor staan 350l inhoud en 650l/min
kan je zelfs nog niet echt continu mee stralen.
camaron
Posts: 77
Joined: Sun Aug 07, 2005 11:42 am

Re: compressor

Post by camaron »

Ik heb er Image1 gevonden op 380 v - 200 liter inhoud en werk druk van 300ltr.Heb al wat gestraald en gaat perfect.
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: compressor

Post by RobDodge »

Het kost een paar centen, maar je hebt wel wat! Dankzij m'n werk gever :D
(past een auto in)



Geen perslucht, maar een werpwiel.
Post Reply