Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by Jeroen_Sp »

Maar dan staat je fan dus continu te jagen als de airco aan staat? Ook op de snelweg etc.
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by sansemiano »

zal wel gebruikelijk zijn. zogauw ik in mijn camaro de airco aanzet slaat de e-fan ook aan.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by kikkegek »

Jeroen_Sp wrote:Maar dan staat je fan dus continu te jagen als de airco aan staat? Ook op de snelweg etc.
ja, als je hem zo simpel aansluit wel...je kan ervoor kiezen om ook daar een thermostaat met bijvoorbeeld aanlegvoeler te monteren, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Mijn fan wordt via de fan-regeling (Flex-a-lite 31165) aangestuurd...ook voor de airco.

wel heb ik een manual override voor AAN, maar ook voor UIT. Daarmee kan je hem natuurlijk simpel zelf aan en uit zetten.

ale je fan draait op de snelweg (als die dan al uit ze eigen niet draait vanwege de rijwind), dan zal die in ieder geval niet zoveel energie gebruiken vanwege de rijwind die hem ook al laat draaien. Dus al dat je zorg is, dan zou ik die laten varen.
thenewpappa
Posts: 662
Joined: Tue Aug 01, 2006 11:20 am

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by thenewpappa »

Ik kan niet spreken uit ervaring over een elektrische fan op mn 70 El Camino met big block (die ook nog weleens bekend staan om redelijke hoge temperatuurtjes). Mijnes kwam eigenlijk altijd boven de 210F uit. Snelweg rijden richting de 220F en een poosje stationair stilstaan soms richting de 230F op warme dagen. Mij brak het zweet daardoor weleens uit.

Ik heb de fan clutch vervangen door een nieuwe Heavy Duty van Hayden (Hayden HD2747 bij Autozone of Napa). De thermostaat heb ik vervangen door een Duralast 160F. De fan die ik heb is de originele 7-blads versie. De 5 blads die ook in die tijd is geleverd zou in de combinatie met de nieuwe clutch en thermostaat niet gewenst resultaat geven.
Resultaat voor mij is in elk geval reductie van 25-30F, oftewel vrijwel altijd onder de 200F.

Deze setup zal voor jouw toepassing niet relevant zijn maar wellicht brengt het je op ideeen. Succes.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by kikkegek »

ff een niet geheel onbelangrijke tip, waar ik persoonlijk last van heb gehad.

Bij chevrolet staan de meters in de cockpit erom bekend, dat de weerstand die gebruikt wordt om hem te ijken, na verloop vna tijd verloopt en verandert van waarde door onder andere oxidatie..

Ik dacht heel lang dat mijn motorblok niet warm werd, omdat die niet hoger leek te komen dan 150F (slechts 66C).
- daarom heb ik toen thermostaat vervangen van 180 voor 195F. Geen verbetering
- electrische fan gemonteerd, wel hogere temperatuur voor het stoplicht 180-200), maar op de snelweg leek die weer max 150f te blijven...

heb nog deze vraag gepost op verschillende fora:
Image

blijkt nu dus dat dit linkerstreepje ongeveer 180F is (wat ik al dacht)...ik ben daar achter gekomen door met een infraroodmeter gewoon het blok op de thermostaathuis te meten en te vergelijken met de aflezing op mijn metertje binnen.

long story short: check dus of je metertje ook de echte watertemperatuur opgeeft.
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by Shev Ed »

Goeie tip, ik zou dat inderdaad ook eens moeten checken, hoewel ik er eigenlijk niet echt aan twijfel.

Blok wordt gewoon belachelijk heet (terwijl de radiator al zware overkill is :D ) , en het metertje kruipt tot net iets onder het max.

Niet na een half uur in de file te hebben gestaan, maar al na een kwartier.

Met me oude (puller) fannetje duurde het een minuut of 40 voordat hij pas 'gevaarlijk' :D werd.

Die zag je mooi langzaam opkruipen, met de pusher fan gaat het aanzienlijk sneller.

Zou dat misschien komen omdat je de warmte van 600graden van de headers door de radiator duwt ? :D

Ik snap dan ook niet waarom ze deze fan erop hebben gezet, het zou 'beter' zijn.
Nou, mooi niet dus, wat een troep, zo'n push ding.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by kikkegek »

Shev Ed wrote:Goeie tip, ik zou dat inderdaad ook eens moeten checken, hoewel ik er eigenlijk niet echt aan twijfel.

Blok wordt gewoon belachelijk heet (terwijl de radiator al zware overkill is :D ) , en het metertje kruipt tot net iets onder het max.

Niet na een half uur in de file te hebben gestaan, maar al na een kwartier.

Met me oude (puller) fannetje duurde het een minuut of 40 voordat hij pas 'gevaarlijk' :D werd.

Die zag je mooi langzaam opkruipen, met de pusher fan gaat het aanzienlijk sneller.

Zou dat misschien komen omdat je de warmte van 600graden van de headers door de radiator duwt ? :D

Ik snap dan ook niet waarom ze deze fan erop hebben gezet, het zou 'beter' zijn.
Nou, mooi niet dus, wat een troep, zo'n push ding.
huh? jouw fan pushed vanuit je motorruimte naar buiten? das nie handig, vooral niet als je stilstaat, je fan gaat draaien en dan als je optrekt tegen de rijwind in moet koelen? als je dan ook nog een fanclutch hebt, dan krijg je nog meer weerstand voor je motorblok....

normaliter is puller naar binnen trekken achter je radiator
en pusher naar binnen duwen van voor je radiator
maar altijd van buiten naar binnen...de richting van je rijwind!
Peter Pontiac
Posts: 1948
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:17 am

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by Peter Pontiac »

Jeroen_Sp wrote:Maar dan staat je fan dus continu te jagen als de airco aan staat? Ook op de snelweg etc.
Zo werkt het inderdaad bij veel moderne motoren, ( tweede ) el fan slaat in als de ac ingeschakeld wordt om de motor niet te heet te laten worden door de extra belasting van de airco.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by rene74monte »

Shev Ed wrote:Ik heb geen pontihok maar een plyhok, ook geen elektische fan maar een mechanische.

Nu is het zo dat die fan laatst om is gebouwd van een puller naar pusher, en ik kan maar 1 ding zeggen : Helemaal klote !

Als ik zin en tijd komt er weer een puller op want dit is helemaal klote, nog slechter als eerst, terwijl er eerst een gietijzeren fan ( :D ) opzat met 4 bladen, en ongeveer een gat tussen de rad. en fan van 10cm ( :P )

Nu zit er iets van een cm tussen en zit er een flex-fan op met 6 bladen, echter is dat dus een pusher, en het is slechter als dat het eerst was !!!!

Zet denk lekker het orginele fannetje er weer op :)

uhm , als je een vaste fan ombouwd van pull naar push dan moet hij dus tegen de rijwind in blazen??
niet zo raar dat je blok dan warm wordt :lol:
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by Pavement Pounder »

Er wordt mij ook vaak gevraagt wat ik aan koeling doe.
Chevy big blocks worden heet dat is een feit.
Mijn 496 met 9,5-1 cr en superchager wordt en wil maar niet heter worden dan 93* C. ondanks een uurtje continu dragracen en enkele malen file rijden (stil staan).
Ik heb er wel een alu high flow waterpomp op zitten en alu. koppen en een 185* F thermostaat en een 2 rijen alu radiator met 2 X 2800 cfm 16" fans zonder shroud.
De dynamo stoot 14,3 volt uit stationair met de fans aan.

Image

Image

Op de snelweg op een koude avond word ie 85* C
Ik was begonnen met een 175* F thermostaat maar daar werd de motor tussen de 70 en 75* C en dus te koud.
Youngtimer
Posts: 111
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:53 pm

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by Youngtimer »

uhm , als je een vaste fan ombouwd van pull naar push dan moet hij dus tegen de rijwind in blazen??
niet zo raar dat je blok dan warm wordt :lol:
Fan moet je dan wel aan de andere kant van de radiator plaatsen, dan blaast hij met de rijwind mee
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by rene74monte »

hoe doe je dat dan? zet je dan je hele blok naar de andere kant?
:D
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by Jeroen_Sp »

Ik heb besloten alles te laten zitten zoals het origineel is. Maar lees nu ook en hoop over de thermostaat.
Ik rij nu met een 195F. Motor loopt in de kou op tot 190 graden. Op piek in de hitte 198F.

Wat zouden voor of nadelen zijn er een thermostaat van 180F of zelfs 160F in te zetten? 195F is origineel voor mijn motor. Hoe hoger de temp hoe optimaler de verbranding toch?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by Corp »

helemaal neits want de minimum temperatuur van een draaiende motor wordt geregeld door de thermostaat. Is je koelssysteem groot genoeg om hem verder af te koelen dan blijft hij daar op staan. Is het koelsysteem daar niet toe in staat dan zal de tempratuur net zo lang stijgen totdat er een equillibrium is tussen de temperatuursval over het koelsysteem (warmteverlies) en de warmteinput van de motor. Is het helemaal slecht gesteld dan gaat 't ding uiteindelijk wel koken.

Een thermostaat regelt dus alleen de ondergrens van een warme motor, als de thermostaat al open staat en het koelsysteem kan 't niet aan dan stijgt de temperatuur mooi verder, wat voor een thermostaat je ook gebruikt.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by kikkegek »

voor lpg zie ik vaak het advies om de bougies een graadje kouder te kiezen en je thermostaat ook een graadje kouder. maar dan moet net als corp zegt je koeling wel geschikt zijn.

ik heb nu een 180F thermostaat gemonteerd en nu blijft die van mij op de 180F hangen ipv de 195F die ik eerst had. Mijn reden daarvoor is de volgende:
180F is de thermostaat die open gaat
vanaf ongeveer 190F gaat ook mijn elektrische fan draaien op 60%
bij 200F staat de fan op 100%

mijn fan komt dus alleen in als het buiten warmer dan 20C is en ik voor het stoplicht sta of file rijdt...verder niet.

ik zou hooguit als ik jou was de thermostaat eens testen. opwarmen in bakkie water met thermometer en kijken wanneer de open en dicht gaat. Dan kan je die uitsluiten als oorzaak van je koelprobleem. Mijn oude thermostaat ging wel open en dicht toen ik hem kookte, maar ik zie dat mijn nieuwe thermostaat toch beter de temperatuur regelt. Ik kan heel duidelijk mijn temperatuur meter omhoog en laag zien wippen als die open en dicht gaat als die smorgens van een koude start opwarmt.

thmermostaat opent vanaf 55 seconden en is volledig open bij 2 minuten (let niet op mijn verslaglegging, hahaha)



linkje naar filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=_bh4RWyfxbU
geen idee waarom je hier geen preview van de video krijgt?
Post Reply