Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by Lite-On »

Ik ben al een tijdje aan het dubben om m'n cooling om te gooien. Pontiac blokken uit de jaren 60 staan er nogal bekent om dat deze erg warm worden - als "oplossing" weet ik dat er diverse trucjes zijn met de waterpomp (of een waterpomp huis van een 1970+ hok te gebruiken). Ik wil m'n blok eigenlijk niet verkloten met allemaal redneck jobs, dus heb hier echter geen zin in, en zit eigenlijk te kijken om de huidige cooling gewoon wat te upgraden.

Standaard zat er op mijn auto gewoon zo'n standaard 4-blade kansloze fan, welke je eigenlijk alleen maar op lijn-6 blokjes zou willen zien. Daarnaast komen deze wagens vanaf de fabriek al zonder fan shroud :o
Vorig jaar heb ik er een 170F thermostaat in gezet, en dit jaar begin van de zomer een flex fan gekocht. De flexfan scheelde al een boel, en dan voornamelijk stationair bij de stoplichten of in de file.
Stationair blijf ik nu een temp aanhouden van 190-200F @ stoplichten, maar als ik van de snelweg af kom / op hete zomerse dagen cruise gaat de meter alsnog richting de 220F-230F op het moment ik even stop. Dat laatste erger ik me aan, voornamelijk omdat de auto dan vervolgens ook z'n overstort gaat gebruiken - daarnaast niet bevorderend voor de levensduur van het geheel.
Zolang ik rij is er niks aan de hand (170F, met uitschieters naar 190F op zomerse dagen) - het gaat voornamelijk op het moment dat ik bij de stoplichten sta of in de file kom. Beetje bij beetje kruipt de meter op, en ben bang dat bij langdurig file rijden de meter gewoon te hoog komt.

Zelf een fanshroud maken zou wellicht een oplossing zijn, maar dan moet ik het hele zooitje onder de kap gaan aanpassen.
Een andere optie is om de luidruchtige mechanische fan eraf te slopen, en 1 of 2 elektrische fans te monteren.

De vraag is echter.... stel ik ga voor elektrische fans. Hoeveel CFM is dan aanbevolen voor "optimale" cooling stationair. En moet ik voor een puller of pusher gaan - 1 of 2 fans?
Ik heb al een degelijkse sensor + relay kitje liggen, en deze kan met het standaard relais 25A verwerken.
Last edited by Lite-On on Tue Sep 04, 2012 6:23 pm, edited 1 time in total.
Shev Ed
Posts: 5352
Joined: Thu May 18, 2006 9:35 pm

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by Shev Ed »

Ik heb geen pontihok maar een plyhok, ook geen elektische fan maar een mechanische.

Nu is het zo dat die fan laatst om is gebouwd van een puller naar pusher, en ik kan maar 1 ding zeggen : Helemaal klote !

Als ik zin en tijd komt er weer een puller op want dit is helemaal klote, nog slechter als eerst, terwijl er eerst een gietijzeren fan ( :D ) opzat met 4 bladen, en ongeveer een gat tussen de rad. en fan van 10cm ( :P )

Nu zit er iets van een cm tussen en zit er een flex-fan op met 6 bladen, echter is dat dus een pusher, en het is slechter als dat het eerst was !!!!

Zet denk lekker het orginele fannetje er weer op :)
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by sansemiano »

Lite-On wrote:De vraag is echter.... stel ik ga voor elektrische fans. Hoeveel CFM is dan aanbevolen voor "optimale" cooling stationair. En moet ik voor een puller of pusher gaan - 1 of 2 fans?
Ik heb al een degelijkse sensor + relay kitje liggen, en deze met het standaard relais 25A verwerken.
mijn 1991 camaro heeft standaard 1 elektrische pull fan en dat werkt op zich goed. slaat alleen aan bij stationair draaien en bij erg heet weer bij langzaam rijden. een en ander afhankelijk van de buitentemperatuur. hoeveel cfm het ding is weet ik niet. de diameter is iets minder dan de hoogte van de radiator.
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by gerrutcamaro »

huh, enkele fan op je camaro?
sansemiano
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 16, 2010 4:46 pm

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by sansemiano »

yep, 1 fan. hoezo? :)
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by gerrutcamaro »

mijn '87 gta had er twee, verwachte dat de camaro dezelfde zou hebben
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by JurgenS »

In dit topic is het antwoord van David - 71 Camaro best wel bruikbaar.

Ik ga dit ook gebruiken, enkel nog beslissen wel fan ik ga gebruiken. Deze week een dubbele van Mercedes E500 AMG op ebay tegengekomen maar die bleek te groot maar er is keuze genoeg....
akaQ
Posts: 322
Joined: Wed Jun 17, 2009 8:13 pm

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by akaQ »

mijn 86 camaro heeft er ook maar 1, mechanisch ook nog
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by kikkegek »

ik ben ook van mechanische (kwam via de voorklep naar buiten) geswitched naar Flexfan en heb die weer ingeruild voor 1 e-fan zonder fanshroud.

nadeel van de flexfan is dat die maximaal koelt bij stationaire draaien...dus ook swinters als je motorblok nog helemaal niet warm is...daarom eraf dat ding...

1 of 2 e-fans....tja....zitten voor- en nadelen aan:

paar tips:
- puller fans zijn 15% effectieve dan pushers fans, omdat pushers aan de voorkant je radiator blokkeren. stond laatst op zo een performance website in een artikel.

- als je voor 1 fan kiest, kies dan voor een fan-regeling, omdat je anders iedere keer met in en uitschakelen je elektrische systeem (accu en alternator) een oplazer geeft...hoge aanloopstroom en 15-20A tijdens full blast...een fan regeling, ik heb de Flex-a-lite 31165, gebruikt PWM (pulse width modulation) en is daardoor veel minder belastend voor je elektrische systeem.

- 2 fans kan je de workload mooi verdelen en beide op een andere temperatuur na elkaar laten inkomen...bijvoorbeeld
- 170F thermostaat
- 180F eerste fan
- 190F tweede fan...
- een fanregelaar regelt dat voor je, zonder dat je twee thermostaten hoeft te installeren

- hoeveel cfm...op een normaal blok lees ik overal dat 2800-3000cfm prima is...dat is namelijk al veel meer dan je mechanische of flexfan er ooit overheen gaat zuigen:
http://www.a1electric.com/spal/faninfo.htm


en die fanshroud...ik heb hem nog niet, maar dat is volgens mij echt de moeite waard...je moet die elektrische fan toch monteren, waarom dan niet meteen met een aluminium fanshroud of (goedkoper) met een zelfgemaakte fanshroud:
http://www.cadvision.com/blanchas/54pon ... hroud.html

wat ik ervan gemerkt heb:
1. veel stiller dan die flexfan (behalve als die aan staat....dan klinkt die als een slechte feun onder je motorkap, hahaha)
2. pakt veel vlotter op als je gas geeft
3. verbruik daalde ca. 10% (was een van de weinige dingen die echt meteen merkaar/meetbaar waren)
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by Frans455 »

Shev Ed wrote: Zet denk lekker het orginele fannetje er weer op :)
Dat is vaak het meest betrouwbaar ... Tegen de betrouwbaarheid van een v-riempje kan weinig op.
Veel moderne auto's met de motor geplaatst in de lengterichting gebruiken nog steeds een mechanische fan met een clutch.

Zet je er een stevige elektrische fan op, moet je ook aan je dynamo/accu etc. denken ...

Je kan ook een (motor-)oliekoeler erbij plaatsen, deze haalt ook veel hitte van je blok weg.
Maar wellicht zijn er nog andere oorzaken te vinden waarom het blok zo warm wordt.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by sjak_brak »

Frans455 wrote:Tegen de betrouwbaarheid van een v-riempje kan weinig op.
Een OEM-electrische fan gaat aanzienlijk langer mee dan een v-snaar :)

Voordeel van mech.fan is eenvoud, nadeel is dat t vermogen en verbruik negatief beinvloedt.

Voordeel van electrische fan is dat ie alleen draait (en dus vermogen kost) als t nodig is. Nadeel kan ik eigenlijk niet bedenken, behalve dat t ombouwen moeite kost :D :oops:
Peter Pontiac
Posts: 1948
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:17 am

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by Peter Pontiac »

Timing cover plus waterpomp van een '69 en later pontiac blok monteren inkl een nieuwe waterpump divider plate. Originele divider plate rot door waardoor er nog nauwelijks koelvloeistofcirculatie is.
Op de waterpomp monteren we een 7 blads fan met een thermal fan clutch.

Resultaat samen met een 4 row radiator plus originele fanshroud een koelvloeistof temperatuur die bij mijn Pontiac afgelopen zaterdag waar ik gedurende 3 kwartier over het SNC terrein gecruised heb die niet boven de 150 F uitkomt. :thumbs: :thumbs:

El fan ziet er natuurlijk niet uit op een classic Pontiac en is ook helemaal niet nodig :P
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by sjak_brak »

Nu je het zegt Peter, waterpomp vervangen is meestal geen overbodige luxe bij oude beestjes.

De rest van de onderdelen, het is maar net waar je je munten aan wilt uitgeven en welke looks je nastreeft. Een (min of meer) origineel opgebouwd koelsysteem in goede staat moet een motor ook gewoon prima koelen.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by Jeroen_Sp »

sjak_brak wrote: Een (min of meer) origineel opgebouwd koelsysteem in goede staat moet een motor ook gewoon prima koelen.
Dat kan ik beamen, ik heb er bij mij een nieuwe radiateur in zitten en een nieuwe waterpomp. Natuurlijk het gehele systeem goed gespoeld en gevuld met verse koelvloeistof en een 195F thermostaat. Alles heeft nu nog status "origineel"

Alles werkt nu perfect. Met de warmte van laatst (34 graden buiten) de heuvel op is geen enkel probleem. Temp blijft 195-198 F. Komt ie iets hoger dan slaat de mechanische fan in door de visco koppeling. Vorig jaar de helling na luik omhoog en ook daar geen krimp. Dus een overhittende amerikaan is echt niet nodig.

Ik heb ook even zitten denken om een elektrische fan te plaatsen. Echter dat stofzuigergeluid wat je dan kan krijgen bij stationair als het ding aan slaat vind ik geen porum op mijn oude wagen. En ik zie even niet hoe het te regelen als de airco aan staat. Dan zou de fan ook continu aan moeten staan.....geen zin in.

Hiervoor had ik wat koelingsproblemen, bleek de waterpomp niet veel van over te zijn en de radiator vol te zitten met ketelsteen. Daar zit meestal het euvel!
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Elektrische fan(s) vs mechanische fan

Post by kikkegek »

je airco regel je gewoon door vanaf de plus die je airco inschakelt een draadje te trekken naar je relais dat je fan vrijgeeft. daar moet je dan wel ff een diode inzetten, anders gaat je airco aan als je fan aanspringt :-)
Post Reply