Geen vonk Cadillac; update, wel vonk maar niet lopen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Geen vonk Cadillac; update, wel vonk maar niet lopen

Post by Lite-On »

Chief big ol'Cadillac wrote:Die weerstand, is dat zo'n wit keramisch blokje? ligt erbij... maar waar moet dat tussen?
Tussen de geschakelde 12V en de bobine
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: Geen vonk Cadillac; update, wel vonk maar niet lopen

Post by Chief big ol'Cadillac »

Kreeg een andere bobine die speciaal voor electronische ontsteking is, daar die ik er zelf opgezet had dat niet is maar geen verschil. Doet het ook niet. Heb het idee dat de mixer op de carb dicht zit maar op benzine met de mixer er helemaal vanaf doet ie het ook niet...
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Geen vonk Cadillac; update, wel vonk maar niet lopen

Post by thunderbuick »

Kortom:
Zelfs met benz. of remmenreiniger in de carb. slaat ie niet aan.
Hij vonkt wel maar slaat niet aan.
Als er geen vreemde dingen aan de hand zijn met compressie/distributie dan moet het de ontsteking wel zijn volgens mij.
Is ie tijdens het rijden uitgeslagen?
Heeft ie wel een sterke vonk of is het zo'n zwak geel vonkje?
Jammer dat je helemaal in Duckstad woont en ik hier......
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: Geen vonk Cadillac; update, wel vonk maar niet lopen

Post by Chief big ol'Cadillac »

Zwak vonkje...

Ik was thuis vertrokken, niks aparts hoe die reed, na een km of 3 moest ik iemand ophalen en met het uitzetten van de motor deed ie zoiets als een beetje nadieselen, wat ie nog nooit eerder gedaan heeft...
Daarna wilde hij niet meer starten.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Geen vonk Cadillac; update, wel vonk maar niet lopen

Post by thunderbuick »

Ik zou alle bougies er eens een voor een uithalen en schoonmaken en afstellen.
Na-dieselen kan heel goed door koolaanslag in de cilinders/op de bougies komen waardoor die een ongecontroleerde ontsteking krijgt.
Of blijft de vervroeger van je ontsteking hangen?
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: Geen vonk Cadillac; update, wel vonk maar niet lopen

Post by Chief big ol'Cadillac »

Ik meen gelezen te hebben dat de vervroeger electronisch is, door de MSD ontsteking... er zit iig niet zo'n vaccuumpotje aan...
Bougies zitten er ongeveer 2000 mijl in, loopt alleen op gas, maar ik zal ze er es uithalen en schoonmaken
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Geen vonk Cadillac; update, wel vonk maar niet lopen

Post by thunderbuick »

Ok, ik dacht dat potje te hebben gezien op pagina twee, op de foto links van de verdelerkap.

Image
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: Geen vonk Cadillac; update, wel vonk maar niet lopen

Post by Chief big ol'Cadillac »

Ja, volgens mij ook..... :oops:
Robertcaddy
Posts: 63
Joined: Fri Oct 01, 2010 8:20 pm

Re: Geen vonk Cadillac; update, wel vonk maar niet lopen

Post by Robertcaddy »

Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien is het al een keer gezegd maar wat ik zelf een keer heb gehad is een defecte bobine ik had wel een zwakke vonk maar kreeg hem met geen mogelijkheid aan het lopen. af en toe leek hij aan te slaan maar blijven lopen deet hij niet.
hopelijk kun je er wat mee. succes.
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: Geen vonk Cadillac; update, wel vonk maar niet lopen

Post by Chief big ol'Cadillac »

Nee, helaas kan ik er niks mee. Bobine is meerdere keren vervangen, doorgemeten etc; er zit nu een nieuwe op. Hij wil totaal niet aanslaan, helemaal niks, ook niet een beetje. (deed hij dat maar, gaf weer wat hoop....)
Lite-On
Posts: 522
Joined: Fri Apr 24, 2009 10:41 pm

Re: Geen vonk Cadillac; update, wel vonk maar niet lopen

Post by Lite-On »

Ik ben zelf niet zo thuis in die MSD ontstekingsdingen..... maar welk type heb je precies?
Wellicht dat de trigger aan het spoken is?

Als ie zelf met remreiniger niet aanslaat, dan heeft je brandstof er niets mee te maken.
Als ie vervolgens ook geen backfire heeft (hoe de ontsteking ook staat), dan is in mijn ogen maar een ding over en dat is de onsteking zelf.

Wellicht toch proberen een andere onsteking te bemachtigen en te proberen.... dan weet je iig of je huidige wel/niet een kansloos brol is :D
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: Geen vonk Cadillac; update, wel vonk maar niet lopen

Post by Chief big ol'Cadillac »

thunderbuick wrote:Ik zou alle bougies er eens een voor een uithalen en schoonmaken en afstellen.
Na-dieselen kan heel goed door koolaanslag in de cilinders/op de bougies komen waardoor die een ongecontroleerde ontsteking krijgt.
Of blijft de vervroeger van je ontsteking hangen?
Bougies zien er redelijk netjes uit, geen koolaanslag, beetje oranje (roestige) kleur. Compressie gemeten, alles rond de 13 bar.
De vervroeger zit vast; als ik aan het slangetje 'lurk', gebeurt er niks... wat wil dat zeggen?

Dat nadieselen heeft ie nooit eerder gedaan.. (in de 6 jaar dat ik ermee rondrij)

Cyl 1 bovenin gezet, rotor wijst dan precies naar cyl 1 dus dat klopt. Met een ontstekingslamp geprobeerd om te kijken of het op tijd stond maar kan het zijn dat die dikke MSD bougiekabels geen stroompjes doorlaten wat de ontstekingslamp moet kunnen meten? Bougies eruit gehaald en weer in de bougiekabels gestoken en zo op de startmotor rond laten draaien en alles heeft een nette vonk... beetje blauw...
De testbougies die k eerder gebruikte waren van een renaultje, die ik nu gebruikt heb waren de eigen boesjies

Tijdens het rond laten draaien op de startmotor een velletje papier op de carb gelegd en dat werd naar binnen gezogen dus dat is ook goed, toch?
accu hangt nu aan de lader, morgen verder....
Art56
Posts: 768
Joined: Wed May 05, 2004 11:15 pm

Re: Geen vonk Cadillac; update, wel vonk maar niet lopen

Post by Art56 »

Misschien dat ie na-dieselde omdat ie behalve lpg, ook benzine kreeg.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Geen vonk Cadillac; update, wel vonk maar niet lopen

Post by thunderbuick »

De vervroeger zit vast; als ik aan het slangetje 'lurk', gebeurt er niks... wat wil dat zeggen?
Dat die vervroeger vast kan zitten op een punt waarbij hij een aantal graden voorontsteking geeft.
Dan zou die dus niet op het juiste moment ontsteken.
Nog eens over het na-dieselen: een verkeerd ontstekings moment zorgt voor na-dieselen.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Geen vonk Cadillac; update, wel vonk maar niet lopen

Post by MotiV8 »

Chief big ol'Cadillac wrote:De vervroeger zit vast; als ik aan het slangetje 'lurk', gebeurt er niks... wat wil dat zeggen?....
Dat wil zeggen dat jij geen 15 Inhg aan vacuüm lurkt en vooralsnog meer niet.
Verder is dat "potje" ongetwijfeld bewust door Wander niet aangesloten, dat zit hij bij mij ook niet aangezien ik ook op LPG rijdt. ( ook op enkele van mijn benzine slurpers is deze niet meer aangesloten...dyno tested !!)
Doe eens wat google research dan weet je wat het is en doet.

Ik vind het ook bijzonder knap dat jij een bougie op correcte werking kan controleren op de kleur ??
Gaat bij mij nooit op... stop ik er nieuwe in en voila en de vonken springen weer om de oren....
Doe nu eens wat moeite en kijk eens bij de manuals bij MSD op de site. Word je een hoop wijzer van..
Veel wijzer dan veel aanwijzingen in de verkeerde richting die hier in deze topic vermeld staan. Stonden overigens ook enkele goede tips tussen...

Overigens hebben jou Superconductor 8.5mm bougiekabels nagenoeg geen weerstand, ook dat had je op de site van MSD kunnen lezen....
En overigens ook even kunnen meten met je multimeter.

Valt mij verder op in deze topic dat diegene die wel het antwoord hebben op jou queste niet reageren.........Ik weet zeker dat ze elke dag gewoon het verhaal lezen over jou zoektocht. Doe ik overigens ook.... Ik vond dat merkteken op je vliegwiel erg vermakelijk..... wel knap dat je daar bij kon met je ontstekingslamp zo tussen je koppelingshuis van je versnellingsbak door... Ik vind zelf de krukaspoelie voorop het blok altijd wat makkelijker..

Beste tip die ik kan geven in deze queste, neem gewoon even contact op met Wander, die lost het in een handomdraai op voor je.

Enfin, dit is het AAP forum dus ik ga alvast wat popcorn bakken. Ik verwacht dat hier nog wel wat paginatjes bij komen...
Post Reply