zekeringenkast, kabelboom etc. from scratch

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
68Impala
Posts: 295
Joined: Tue Oct 21, 2008 1:29 pm

zekeringenkast, kabelboom etc. from scratch

Post by 68Impala »

He Lui!

de pimpala staat bijna in de lak dus het grote bouwen zit eraan te komen.
omdat mijn oude kabelboom en fuse box beheurlijk gaar zijn geworden, gaat ik deze vernieuwen, liefst met wat mooie spulletjes.

zo zit ik bijvoorbeeld te denken aan de highway serie van aaw, en dan eigenlijk alleen die fuse box,

Image

of die van painless wiring;

Image


de kabelboom ga ik zelf in elkaar klussen, eerst ruwweg op een mock-up van hout om de lengtes een beetje kloppend te krijgen, daarna op de auto in elkaar krimpen. er zijn ook hele mooie sockets en firewall connectors te krijgen, kost allemaal wel goed geld, maarja.. zou het graag in 1 x goed doen..

zijn er aap-en onder ons die al eens zo'n klusje onder handen hebben gehad? ervaringen? tips en tricks?

Thnx, groeten, Eric.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: zekeringenkast, kabelboom etc. from scratch

Post by Corp »

heb zelf ee 77er corvette ee keer vanaf niks gedaan met originele zekeringskast, is heel erg veel werk en hoe ga je dat doen met de draadkleuren?? Zelf een diagram maken voor storingen in de toekomst? Ik snap niet waarom je je de moeite niet bespaard en een goede passende aftermarket kabeboom koopt
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: zekeringenkast, kabelboom etc. from scratch

Post by gert »

een kabelboom maken is geen kunst, maar al die kleuren en dubbele kleuren en connectors en stekkertjes is een probleem!

is je bestaande bedrading niet mee te gebruiken geheel of gedeeltelijk?
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: zekeringenkast, kabelboom etc. from scratch

Post by Detroitsteel »

Have fun :cry:
Donkey
Posts: 64
Joined: Sun Jan 01, 2012 4:07 pm

Re: zekeringenkast, kabelboom etc. from scratch

Post by Donkey »

ez-wiring erg mooi alle draden zijn van begin tot einde gemerkt
http://www.prinstruckshop.nl/PTS_NL/shop.html
succes !
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: zekeringenkast, kabelboom etc. from scratch

Post by Streetrod »

Heb ook ervaring met ez wiring is heel goed te doen, en draden zijn lang genoeg.....
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: zekeringenkast, kabelboom etc. from scratch

Post by sjak_brak »

Die van EZ is idd mooi en makkelijk, heb je het met dagje de boel werkend en veilig.

Stuk voor stuk met ieder kabeltje is inderdaad zinloos klootviolen, je kan je tijd echt wel nuttiger besteden.

Als je echt per se zelf ieder stekkerjte wilt krimpen, dan kan je overwegen om grotere afstanden te overbruggen met meeraderige kabel, en dan dmv van (bijvoorbeeld) mooie connectors van MSD of Deutsch doorverbinden. Dan blijft het nog een beetje overzichtelijk :)

Ik heb nog een 20-circuits EZ-set liggen waar ik niet acuut iets mee ga doen. Mocht je dr belang mee hebben, geef dan ff seintje :)
chevelletje70
Posts: 439
Joined: Mon Apr 11, 2011 6:11 pm

Re: zekeringenkast, kabelboom etc. from scratch

Post by chevelletje70 »

Misschien is deze site iets voor je.
http://www.wiringharness.com/

Ga ook mijn dashboard kabelboom vervangen.

Kabelboom word als origineel geleverd met alle stekkers enz al gemonteerd.

En je kan dacht ik kiezen of je de fuseblock met glaszekeringen of de europese zekering wil. ( voor mijn 70 chevelle in ieder geval wel)


Misschien heb je hier iets aan
68Impala
Posts: 295
Joined: Tue Oct 21, 2008 1:29 pm

Re: zekeringenkast, kabelboom etc. from scratch

Post by 68Impala »

Corp wrote:heb zelf ee 77er corvette ee keer vanaf niks gedaan met originele zekeringskast, is heel erg veel werk en hoe ga je dat doen met de draadkleuren?? Zelf een diagram maken voor storingen in de toekomst? Ik snap niet waarom je je de moeite niet bespaard en een goede passende aftermarket kabeboom koopt

Ik heb het originele diagram, voor de originele kleuren, waar ik nog wat aanpassingen bij maak voor power windows en nog wat andere grapjes die ik wil uithalen.
verder vind ik een paar honderd euro voor een kabelboom toch wel prijzig, daar verdien ik het niet makkelijk genoeg voor zeg maar. daarom kijk ik alleen naar een fusebox, dan kan ik op basis van wat die kan wel een mooie kabelboom in elkaar knopen.

waar ik vooral benieuwd naar ben is kwaliteit, vind het niet erg om wat geld uit te geven, als ik er dan maar fatsoenlijk spul voor terug krijg waar je blij van wordt, vandaar ook dit topic, heeft weinig zin om er zelf achter te komen dat spul van die en die klote is terwijl er al genoeg anderen zijn die dat ook hebben ervaren...
68Impala
Posts: 295
Joined: Tue Oct 21, 2008 1:29 pm

Re: zekeringenkast, kabelboom etc. from scratch

Post by 68Impala »

gert wrote:een kabelboom maken is geen kunst, maar al die kleuren en dubbele kleuren en connectors en stekkertjes is een probleem!

is je bestaande bedrading niet mee te gebruiken geheel of gedeeltelijk?

gekleurde draad in alle variaties kan ik wel aankomen, stekkers zijn ook niet echt een probleem, tijd heb ik ook genoeg 8)

oude bedrading is van 68, dus gebroken kernen, uitgedroogde isolatie, eerder gerepareerd door 'deskundig' personeel etc. daar wil ik niet aan, eerst alles netjes maken om er vervolgens weer ouwe draad in te leggen en overal massaproblemen krijgen. ik mag graag zelf ook een btje pielen 8) 8) maar dat hebben er meer hier denk ik, anders begin je er niet aan :D
68Impala
Posts: 295
Joined: Tue Oct 21, 2008 1:29 pm

Re: zekeringenkast, kabelboom etc. from scratch

Post by 68Impala »

Detroitsteel wrote:Have fun :cry:

THNX!! :cheers:
Streetrod
Posts: 3122
Joined: Sat Mar 19, 2005 8:24 pm

Re: zekeringenkast, kabelboom etc. from scratch

Post by Streetrod »

Dus jij denkt goedkoper uit te zijn door het zelf te doen :eek: ga maar eens alles tellen, draden verschillende kleuren en diktes, zekering blok, en dan alle stekkers. Dan ben je echt wel een paar honderd verder voor goed spul. Dan nog de tijd en dan maar hopen dat er niet te veel op 1 zekering zit of draad net te dun of nog meer gekkegheid waar BRAND door kan komen........

ez wiring staat netjes op ieder draadje waar het heen moet ook je elektriche ramen, cv, airco enz enz.
Martin71RS
Posts: 2306
Joined: Wed Feb 04, 2004 2:37 pm

Re: zekeringenkast, kabelboom etc. from scratch

Post by Martin71RS »

ook EZ wire gebruikt...tevreden over...en dan moet je nog zat uitzoeken/solderen enz.

zelf maken heb ik ooit bij een motor gedaan.....geloof me dat je beter af ben met een EZ wire kit (of painless / American Auto Wire, duurder maar misschien zelfs direct fit beschikbaar voor jouw wagen?)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: zekeringenkast, kabelboom etc. from scratch

Post by Pavement Pounder »

Bijna alle draadboom boeren zijn langs geweest behalve: http://www.ronfrancis.com
68Impala
Posts: 295
Joined: Tue Oct 21, 2008 1:29 pm

Re: zekeringenkast, kabelboom etc. from scratch

Post by 68Impala »

Pavement Pounder wrote:Bijna alle draadboom boeren zijn langs geweest behalve: http://www.ronfrancis.com
die kende ik nog niet! thnx!
Post Reply