Edelbrock torker340

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Ferry83
Posts: 30
Joined: Wed Jun 20, 2012 11:48 am

Edelbrock torker340

Post by Ferry83 »

Heb nu een edelbrock intake (torker 340) op een 318 zitten. De pakkingen zijn voor een 318. Heb ik nu een mismatch? Voor mijn gevoel mis ik een hoop koppel in de lage toerentallen, en in hoge toerentallen gaat hij wel, maar geloof dat deze setup niet deugt. Het is een B200 sportsman uit 71'.

Wat zou een goede intake zijn voor een 318 met Holley 4barrel en impco 300?
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Edelbrock torker340

Post by kikkegek »

een Torker intake is voor 2500-6500 als je op benzine rijdt. dus dat je onderin koppel mist als je op benzine rijdt moet wel kloppen. Daarentegen win je juist weer bovenin vermogen als het goed is, maar dat zeg je zelf ook al.

LPG reageert heel anders als benzine, dus op LPG zou je juist voordeel van dat open plenum moeten hebben, zodat die beter kan flowen.

dat hangt er echter ook vanaf hoe je hem afgesteld hebt. bi-fuel is altijd een compromis.

heb je wat meer info over je setup:

afstelling ontsteking
vacuum vervroeging op manifold of ported vacuum?
hoe staat je 300 afgesteld?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Edelbrock torker340

Post by sjak_brak »

Op een standaard 318 is die intake zeer waarschijnlijk een mismatch.
Ferry83
Posts: 30
Joined: Wed Jun 20, 2012 11:48 am

Re: Edelbrock torker340

Post by Ferry83 »

Heb een nieuwe puntenontsteking, en afgesteld op LPG. Nu ported vacuum, zou die op manifold moeten? Powerschroef op rijkste afstelling, op minder is het helemaal niks!

Lees inderdaad op meerdere forums dat die 340torker intake een drama is voor een standaard 318. Wat zou een goede optie zijn voor een standaard 318 zodat je goed koppel onderin heb om goed te kunnen cruisen?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Edelbrock torker340

Post by sjak_brak »

Als je een intake vervangt, dan sowieso een alu terugzetten. Een Edelbrock Performer is min of meer stock replacement, een Performer RPM is een mooie upgrade.

Wat betreft afstelling van de mixer: powerschroef is geen power-afstelling; dus die helemaal opendraaien geeft geen garantie voor beste resultaat. Heb je een 300-A 50&70 of een 1&20?

Over de ontsteking: wat en hoe heb je afgesteld? Wat is je voorontsteking, en wat is je maximale mechanische vervroeging en bij hoeveel toeren?
Ferry83
Posts: 30
Joined: Wed Jun 20, 2012 11:48 am

Re: Edelbrock torker340

Post by Ferry83 »

Ga je met een Performer RPM niet weer hetzelfde tegemoet als met die oude Torker340? http://www.edelbrock.com/automotive_new ... sler.shtml

Het is een 300A 01&20(een oudje), als ik de powerschroef op het midden zet heb ik aanzienlijk minder vermogen. Niet veel kaas van gegeten maar 11 graden voorontsteking, en standaard mechanische vervroeging. Een set veertjes en gewichtjes zouden misschien een hoop kunnen doen, maar dan toch liever een HEI.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Edelbrock torker340

Post by kikkegek »

Ferry83 wrote:Ga je met een Performer RPM niet weer hetzelfde tegemoet als met die oude Torker340? http://www.edelbrock.com/automotive_new ... sler.shtml

Het is een 300A 01&20(een oudje), als ik de powerschroef op het midden zet heb ik aanzienlijk minder vermogen. Niet veel kaas van gegeten maar 11 graden voorontsteking, en standaard mechanische vervroeging. Een set veertjes en gewichtjes zouden misschien een hoop kunnen doen, maar dan toch liever een HEI.
over je mixer het volgende:
The Impco 300A series 1 & series 20 (the most common) have a maximum air flow rate of 348 cubic feet / minute and are good for 217 horsepower. The 300A series 50 & series 70 are 432 cubic ft/min and 270 hp.
nou weet ik niet wat jouw 318 doet....maar deze mixer lijkt me aan de krappe kant...meestal zie je op een V8 een 50&70 mixer. MAar dat krappe zou je volgens mij juist in de hoge toeren moeten merken...kan op arm mengsel en backfires of pingelen...(denk ik, Sjak?)

heb je op benzine wel over de hele range flink koppel dan?

je zal zowieso zien, dat als je hem op manifold vacuum aansluit ipv ported, dat je motor krachtiger stationaire gaat lopen en je zelfs je toerental op je carb wat terug moet stellen. met manifold vacuum gaat die zowieso vlotter oppakken....en dat iskvolgens mij wat je zoekt.

ik heb alleen LPG, maar mijn huidge afstelling is:

initieel: 14 graden
mechanisch 12 graden (ik heb de centerplate omgedraaid)
vacuum: 10 graden op manifold

ik heb dus bij idle 14+10 = 24 graden voorontsteking

omdat idle een arm mengsel is, kan dat ook makkelijk.

Nou weet ik niet hoeveel jouw vacuumvervroeger toevoegd (ik had er eerst eentje die bijna 20 graden toevoegde), maar je hoort meteen of die lekker stationaire loopt of niet. Gewoon op manifold aansluiten dus en kijken hoe die rijdt.
Last edited by kikkegek on Thu Jan 03, 2013 2:09 pm, edited 1 time in total.
Speedy18
Posts: 573
Joined: Thu Mar 02, 2006 8:38 am

Re: Edelbrock torker340

Post by Speedy18 »

Ik zou voor de RPM Air Gap gaan...
Ferry83
Posts: 30
Joined: Wed Jun 20, 2012 11:48 am

Re: Edelbrock torker340

Post by Ferry83 »

Hij loopt soepel over het gehele toerenbereik, alleen onderin is het huilen. Alleen met de kickdown is het een wereld van verschil, en in zijn achteruit;)! In eerste instantie op benzine afgesteld, en had ik wel aanmerkelijk meer koppel onderin.

Denk ook dat de leeftijd van de mixer ermee te maken heeft. Weet niet wanneer IMPCO gestopt is met het plaatsen van teksten in het cursief op hun mixers, maar ik kan het op google niet meer vinden. Membraan zal ook zijn beste tijd hebben gehad.

Ik ga het op manifold proberen, maar liever zou ik hem ergens (mits de juiste onderdelen erop zitten) goed willen laten stellen, heb gewoon te weinig ervaring hierin.
Ferry83
Posts: 30
Joined: Wed Jun 20, 2012 11:48 am

Re: Edelbrock torker340

Post by Ferry83 »

Lees overigens wel op veel forums in de VS dat de oude edelbrock torker340 is uitgeroepen tot slechtste ooit (en dan met name op een stock 318)
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Edelbrock torker340

Post by kikkegek »

Ferry83 wrote:Lees overigens wel op veel forums in de VS dat de oude edelbrock torker340 is uitgeroepen tot slechtste ooit (en dan met name op een stock 318)
dat heeft vooral te maken met benzine. LPG is heel andere brandstof.

Image

een maatje groter en single plane intake manifold zou het dus prima moeten doen op je motor op LPG.

denk dat het meer ermee te maken hebt, da je motor op benzine is afgesteld en je oude mixer of verdamper hebt.

richtlijnen voor je ontsteking op LPG:
5 graden meer initieel
5 graden minder totale vervoeging (mechanisch)
volledige mechanische vervroeging bij 2500 rpm ipv 3000 rpm
niet meer dan 42 graden totaal (initieel+mech+vacuum)
vacuum aansluiten op manifold

als je dus standaard dit had:
initieel: 8
mechanisch 20 @ 3000rpm
vacuum 18 ofzo

dan had je dus totaal 8+20+18=46

dan wil je op LPG dus:
initeel 13
mechanisch 15 @ 2500 rpm
vacuum 42-13-15=14
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Edelbrock torker340

Post by sjak_brak »

@ Jochen: een Torker 340 is niet zomaar een "maatje groter" voor een stock 318, het is een single plane ontworpen voor een veel fellere motor dan een 318.

@ Ferry: ik zou eerst al het onderhoud op orde maken voordat je overweegt om een andere intake te monteren. Een 1&20 is ook wat aan de krappe kant voor een V8. Gebrek aan koppel kan (mede) hierdoor komen.

Daarnaast kan eea ook aan verkeerde afstelling liggen van ontsteking, mixer (te rijk geeft ook slecht resultaat onderin), vuil luchtfilter, achterstallig onderhoud aan ontsteking (bougies, module, punten, weerstand, bobine, kabels, kap, rotor), verlsten mixer, en misschien ook vacuumlek/valse lucht. Dus eerst deze dingen controleren/vervangen, en dan pas verder zoeken.

Ik weet niet waar je ergens zit, maar je zou evt bij mn schuur langs kunnen komen voor de afstelling/troubleshooting, nadat je het noodzakelijke onderhoud hebt uitgevoerd.
Ferry83
Posts: 30
Joined: Wed Jun 20, 2012 11:48 am

Re: Edelbrock torker340

Post by Ferry83 »

@Sjak Met dat onderhoud zit het wel goed. Zal wat foto's posten binnenkort. De gehele Van is zowat gestript geweest. Nieuwe motor, ontsteking, carb, slangen, verdamper...etc etc. Alleen wat ik nu met de mixer ga doen weet ik nog niet. Of een nieuwe 50&70 of een 425. Weet ook nog niet of we benzine eruit halen ivm vakanties naar buitenland.

Alleen die afstelling is voor mij nog een akabadabra..Weet overigens waar je zit, ben een nieuwe Impco E verdamper bij je wezen halen;)

Geloof ook niet dat er in de buurt van Dordrecht een specialist aanwezig is. Degene waarvan ik het dacht vertelde me dat de IMPCO 300A voldoende zou moeten zijn omdat die "300" voor het aantal pk stond.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Edelbrock torker340

Post by sjak_brak »

Ferry83 wrote: Alleen die afstelling is voor mij nog een akabadabra..
Zonder CO-meter (of lambdasonde) is afstelling bijna niet te doen, en is sowieso een gefrommel op een 300-A, zeker als je er geen ervaring mee hebt. Je bent welkom hoor :) Ik heb goede ontstekingslamp, CO kast etc.

Mbt benzine, je kan ook gewoon de tank laten zitten, en als je een keer een tocht door Zweden of Spanje wilt maken een electrisch pompje en een carb terugzetten. In de rest van Europa (behalve Liechtenstein :D ) is verkrijgbaarheid van LPG geen probleem. Een nieuwe 300-A is even duur als een 425, alleen zal je voor een 425 wellicht nog wat andere onderdelen erbij nodig hebben.

*EDIT* o en wat betreft nieuw, dat is geen garantie voor goed. En zelfs als het goed is, de ervaring leert, dat je vaak toch nog wat dingen moet natrekken (bv de montagebouten van de carb) :)
Ferry83
Posts: 30
Joined: Wed Jun 20, 2012 11:48 am

Re: Edelbrock torker340

Post by Ferry83 »

Dat heb ik gemerkt met die 300, als ik alleen maar naar de schroevendraaier kijk gaat ie al anders lopen! Mooi om te weten, voorlopig zit ik alleen maar te kutten heb ik 't idee.

Heb ook nog zitten spelen met de powerschroef, als ik hem op halfweg zet, hoor ik een enorme "siss" bij het accereleren, is dat normaal? Bij volledig open hoor ik niks. En als ik vacuum pak van de intake, pak ik dan de uitgang op de kleppenplaat ipv carb? Want ook dan merk ik niets tot weinig.
Post Reply