Afstel vraag

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
dennisv1930
Posts: 142
Joined: Thu Jul 22, 2010 2:24 pm

Afstel vraag

Post by dennisv1930 »

M'n blok (302 ford) loopt netjes maar als ik het pedaal ineens vol intrap valt hij dood of bijna dood, als ik het pedaal geleidelijk intrap gaat hij er vol vandoor.
Ik heb m'n koppen laten vlakken en alles weer in elkaar gezet met de ontsteking weer op ongeveer dezelfde plek,voorheen deed alles het prima.
Aangezien ik niet zoveel weet van afstellen dus mijn vraag : moet de onsteking vroeger of later of moet de carb afgesteld worden ?
Mean Lean
Posts: 259
Joined: Mon Apr 12, 2004 9:38 pm

Re: Afstel vraag

Post by Mean Lean »

Dennis

Te weinig brandstof, grotere shooters monteren of een boortje er doorheen, Holley neem ik aan? Of opbrengst acceleratiepomp veranderen/vergroten.

succes

Leen
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Afstel vraag

Post by Pavement Pounder »

Onsteking op ongeveer de zelfde plek ?
dennisv1930
Posts: 142
Joined: Thu Jul 22, 2010 2:24 pm

Re: Afstel vraag

Post by dennisv1930 »

Pavement Pounder wrote:Onsteking op ongeveer de zelfde plek ?
Ik had een markering gemaakt waar de ontsteking stond met cil 1 in tdc voordat ik hem eruit haalde dus die moet zo goed als hetzelfde staan (timing kan dus iets
schelen )
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Afstel vraag

Post by Pavement Pounder »

Ga hem dan eerst maar eens goed op tijd zetten en probeer dan nog eens.
dennisv1930
Posts: 142
Joined: Thu Jul 22, 2010 2:24 pm

Re: Afstel vraag

Post by dennisv1930 »

Ik denk ook dat het een timing probleem is maar ik probeer ook te begrijpen wat er mis is en wat ik aan het doen ben.

Kan het vlakken van de koppen effect hebben op de timing ( minimaal verschil in hoogte pushrods, ver
brandingskamer ed.)

Ik kan wel gaan klooien met de ontsteking maar ik weet graag wat ik aan het doen ben in plaats van in het wilde weg wat aanklooien (wat soms best wil helpen ;) )
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Afstel vraag

Post by Corp »

Als je de ontsteking hebt gesteld en 't is er nog steeds dan is het de accleratiepomp!! Of de pompslag vergroten en als dat niet kan een grotere shooter erin zodat 't pumpshot sneller in zijn volledigheid naar binnen wordt gekwakt.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Afstel vraag

Post by kikkegek »

als je de koppen hebt gevlakt, heb je nu als het goed is hogere compressie.

hogere compressie vraagt om minder vervroeging in je ontsteking. Dus als je ontsteking op dezelfde plek staat, staat die waarschijnlijk te vroeg.

hebbie hem veel laten vlakken?
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: Afstel vraag

Post by challenger72 »

en meestal moet je de lengte van de stoterstangen dan ook aanpassen
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Afstel vraag

Post by thunderbuick »

kikkegek wrote:als je de koppen hebt gevlakt, heb je nu als het goed is hogere compressie.

hogere compressie vraagt om minder vervroeging in je ontsteking.
De ontsteking vroeger zetten dacht ik.
Meer compressie kan er ook voor zorgen dat de bougies etc. die eventueel matig waren of redelijk wijd stonden nu onvoldoende hun werk doen.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Afstel vraag

Post by kikkegek »

thunderbuick wrote: De ontsteking vroeger zetten dacht ik.
Meer compressie kan er ook voor zorgen dat de bougies etc. die eventueel matig waren of redelijk wijd stonden nu onvoldoende hun werk doen.
nee, minder vroeg. Hoe hoger je compressie, hoe makkelijker te ontsteken. Te hoge compressie leid zelfs tot zelfonbranding (diesels bijvoorbeeld).

check maar ff met google, genoeg over te vinden:

https://www.google.nl/search?q=high+com ... 66&bih=653
Post Reply