Kachelmotor past niet op AC delete cover

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
o0richard0o
Posts: 188
Joined: Wed Mar 07, 2012 7:08 pm

Kachelmotor past niet op AC delete cover

Post by o0richard0o »

Vandaag hebben we AC delete cover passend gemaakt voor onse firebird.
Gaten geboord voor de slangen van de kachelradiateur:
Image
Image
Echter was de oude kap hoger dan deze,we balen hiervan wand de motor was net vervangen voordat we de auto gingen restaureren.
Is het mogelijk deze propellor te vervangen voor een kortere? Zelf inkorten lijkt me mogelijk,maar ik ben bang dat niet stevig genoeg gaat worden
Image
Of heeft iemand een ander type liggen voor deze covers?.

Verders blijven deze sensoren dus over:
Image
Mijn is verteld dat deze voor de Airco zijn,dus de stekkers die we over houden van de kabelboom,kunnen we verwijderen of los ergens tussen binden..
Maar is dit verhaal echt zo,wand als ze in een ander geval wel van de kachel zijn,zal ik ze moeten gaan monteren op de AC delete cover..

Alvast bedankt.
chevelletje70
Posts: 439
Joined: Mon Apr 11, 2011 6:11 pm

Re: Kachelmotor past niet op AC delete cover

Post by chevelletje70 »

Volgens mij heb je een andere blowermoter en fan nodig die zijn een stuk korter kwa hoogte.

http://www.classicindustries.com/firebi ... r&p=1&sb=0

Bij classic industries hebben ze 2 types 1 voor airco en 1 zonder
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Kachelmotor past niet op AC delete cover

Post by sjak_brak »

o0richard0o wrote: Mijn is verteld dat deze voor de Airco zijn,dus de stekkers die we over houden van de kabelboom,kunnen we verwijderen of los ergens tussen binden..
Maar is dit verhaal echt zo,wand als ze in een ander geval wel van de kachel zijn,zal ik ze moeten gaan monteren op de AC delete cover..
Niet afgaan op verhalen, maar kijk op het electrisch schema in je shopmanual. Op zich klinkt het wel aannemelijk, dat het AC-gerelateerde sensoren zijn.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Kachelmotor past niet op AC delete cover

Post by Renev »

Wat voor delete cover heb je gebruikt????
De motoren zijn inderdaad verschillend in hoogte maar de cover van American Graffiti is er speciaal voor gemaakt om een A/C blower motor te gebruiken.

De onderste "sensor" op de foto (rood) is je kachel weerstand (de bovenste als het huis gemonteerd zit) die heb je nodig voor de snelheden van je kachel motor dus die moet je er sowieso weer inzetten.
De andere kan je gewoon weglaten.
o0richard0o
Posts: 188
Joined: Wed Mar 07, 2012 7:08 pm

Re: Kachelmotor past niet op AC delete cover

Post by o0richard0o »

Bedankt allemaal voor de hulp!
De ac delete cover heb ik via Roel (krimpen aan de ijsel)op dit forum gekocht. (komt van zijn firebird af)
Orgineel firebird.. vandaar dat alles dus haast niet pastte.(aangezien onse firebird heater+ac orgineel had)

Ik had nog rond gebeld na een aantal winkels maar die vertelde me dat je die propellors niet los/korter kon kopen.
Volgends classic industries dus wel zo te zien.
Ik zal vrijdag langst mikes amp gaan,met de hoop dat mike deze types heeft liggen.

Voor de rest kan ik dus beter beide sensoren inbouwen aangezien ze beide voor de kachel zijn
kleine moeite en het past er nog net bij.

Als er iemand Roel goed kent,of zelf nog een juiste type heeft liggen,graag een pm sturen wand ik zou hem graag over willen nemen
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Kachelmotor past niet op AC delete cover

Post by Corp »

hamsterrad verwisselen heeft geen nut want de motor zelf is ook anders. Het weerstandsbrugje heb je nodig en de high speed blower relais ook, anders heb je geen hoogste stand. Is wel zo dat die alleen op AC wagens zat maar werkt gewoon zonder AC en dat blaast een stuk harder met de volle 12V. Vergeet de kleine slang ook niet

De vorm van de motor is anders, de aansluiting van de slang zit op een andere plek..let niet op de stekkers, de motor met de weatherpack is van een 3e generatie, de andere ook maar zo goed als identiek aan wat jij hebt.

Image

Image

hamsterwiel verschil

Image

kun je niet omwisselen

Image

Dit is de reden dat je dus beter zo'n aftermarket ac delete cover had kunnen kopen, had je die ellende niet gehad. En de blower met 't grote wiel verplaatst veel veel meer lucht. Daarnaast, als het goed is dekt het deksel dat je nu hebt het gat in het schutbord niet gelemaal af, hoe heb je dat opgelost?
o0richard0o
Posts: 188
Joined: Wed Mar 07, 2012 7:08 pm

Re: Kachelmotor past niet op AC delete cover

Post by o0richard0o »

Bedankt voor de duidelijke omschrijving en de fotos.
Als ik had geweten dat de aftermarket covers bestonden,had ik zeker weten die gekocht.
In dit geval dekte hij het gat niet af inderdaad,hierdoor heb ik de kap 2cm per kant breder gelast,waardoor het gat word afgedekt.

In dit geval zou het makkelijker zijn om aan zo'n cover te kunnen komen,maar die lijken me erg zeldzaam hier in Nederland?.

Ik zou zo te zien op de foto's ook een 3e generatie heaterkachel kunnen aanschaffen,met de hoop dat deze past..
Mijn orginele is van motor tot einde ven 10cm(ik zoek 7cm)+/-.

Ik ga zoiezo beide sensoren overzetten,gezien jullie tips.
Een 2ehands aftermarket cover of heater kopen word nu nog de vraag.
mocht iemand van jullie iets hebben liggen dan hoor ik het graag.

Mvg en alvast bedankt
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Kachelmotor past niet op AC delete cover

Post by Corp »

die motoren zitten op veel autos alleen zijn non AC altijd zeldzaam en die van een 3e gen duur, net als een 2e gen. Bijna alle GM autos hadden dezelfde of haast identieke blower motoren.
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Re: Kachelmotor past niet op AC delete cover

Post by JurgenS »

Kan je je motor niet verder eruit laten komen door er een ring tussen te steken mocht je geen kortere hebben?
Pontiacfanatic
Posts: 263
Joined: Fri Sep 11, 2009 1:34 pm

Re: Kachelmotor past niet op AC delete cover

Post by Pontiacfanatic »

Jullie hebben nog de ac kachelunit.
Ik heb zowel de kachelunit als de ac delete vervangen.
Ik heb je een pm gestuurd, maar ehhhh ik had het jullie nog gevraag over die blower.
o0richard0o
Posts: 188
Joined: Wed Mar 07, 2012 7:08 pm

Re: Kachelmotor past niet op AC delete cover

Post by o0richard0o »

Ik wilde eerst een ring draaien van nylon,maar gezien dat Roel de passende blower heeft,is dit de makkelijkste oplossing.
Dan lijkt het erop dat het probleem is opgelost.

Bedankt allemaal voor de hulp,vanmiddag ga ik de sensoren erop maken,en dan post ik nog een foto van het eind resultaat later deze week
Post Reply