schakelbak ombouwen naar automaat (Impala '71)
schakelbak ombouwen naar automaat (Impala '71)
Zitten er hier toevallig ervaringsdeskundigen op het gebied van het ombouwen van een schakelbak naar een automaat?
Mijn Chevrolet Impala uit 1971 is nu handgeschakeld (aan 't stuur; 3 versnellingen) maar omdat het schakelen niet echt soepel gaat, overweeg ik om er een automaat van te laten maken. Het ombouwen gaat geen probleem opleveren, maar ik ben zo benieuwd of ik daarna nog ergens rekening mee moet houden. Kan op internet niets zinnigs hierover vinden. Weet iemand hier of er addertjes onder het gras te verwachten zijn?
Mijn Chevrolet Impala uit 1971 is nu handgeschakeld (aan 't stuur; 3 versnellingen) maar omdat het schakelen niet echt soepel gaat, overweeg ik om er een automaat van te laten maken. Het ombouwen gaat geen probleem opleveren, maar ik ben zo benieuwd of ik daarna nog ergens rekening mee moet houden. Kan op internet niets zinnigs hierover vinden. Weet iemand hier of er addertjes onder het gras te verwachten zijn?
Re: schakelbak ombouwen naar automaat (Impala '71)
Ik zou eerst maar eens kijken waarom die stroef gaat bij het schakelen,is makkelijker als ombouwen.
Denk aan pedalen,radiateur en de kosten die het meebrengt,terwijl een beetje vet te verwaarlozen is 8)
Maar alles kan natuurlijk.
Gr.Joop
Denk aan pedalen,radiateur en de kosten die het meebrengt,terwijl een beetje vet te verwaarlozen is 8)
Maar alles kan natuurlijk.
Gr.Joop
Re: schakelbak ombouwen naar automaat (Impala '71)
Beetje afhankelijk van welke automaat zijn er ook lengte verschillen van de bak zelf. Dus in vele gevallen aanpassen van crossmember en driveshaft.
Re: schakelbak ombouwen naar automaat (Impala '71)
is niet zo heel moeilijk, je hebt nodig:
oliekoeler, (kan zijn dat die al in je radiator zit)
koelleidingen,
flexplate,
schakelhandel,
automaatbak,
aandrijfas, (ivm de lengte)
een brug en tijd
oliekoeler, (kan zijn dat die al in je radiator zit)
koelleidingen,
flexplate,
schakelhandel,
automaatbak,
aandrijfas, (ivm de lengte)
een brug en tijd
Re: schakelbak ombouwen naar automaat (Impala '71)
Even voor de duidelijkheid: het ombouwen zelf is dus geen probleem (en de lengte blijkt hetzelfde te zijn; de automaatbak die er in zou kunnen, ligt al klaar). Maar ik ben zo benieuwd of het een bekend gegeven is dat daarna alsnog een probleem kan ontstaan. Mijn andere Chevy's zijn af-fabriek al automaten, en ik hoop maar dat een ombouw net zo soepel rijdt. Kan alleen geen ervaringsverhalen vinden op het net over dit onderwerp. Had gehoopt (en blijf hopen, want de dag is nog maar half om sinds mijn post) dat hier een paar ervaringsdeskundigen zijn.
Re: schakelbak ombouwen naar automaat (Impala '71)
ik kocht eens een 71 er impala die van handbak was gewisseld naar automaat, alleen de stuurversnelling was nog van een handbak. gevolg was dat je 3 kwartier zat te roeren voordat je een voor of achteruit had gevonden, niet echt makkelijk. En daarbij kwam ook dat het de daily van me meissie was. Toen heb ik de stuurkolom eruit gehaald en die was anders dan van een automaat ( wat weet ik niet exact meer. ) heb toen van 2 weer een gemaakt en toen was t perfect.
Danny
Danny
Re: schakelbak ombouwen naar automaat (Impala '71)
Gaat niet lukken, je zal een automaat bak moeten zoeken. Je kan wel van een automaat een directe schakel maken zonder te koppelen.ChevyJoop wrote:Zitten er hier toevallig ervaringsdeskundigen op het gebied van het ombouwen van een schakelbak naar een automaat?
Mijn Chevrolet Impala uit 1971 is nu handgeschakeld (aan 't stuur; 3 versnellingen) maar omdat het schakelen niet echt soepel gaat, overweeg ik om er een automaat van te laten maken. Het ombouwen gaat geen probleem opleveren, maar ik ben zo benieuwd of ik daarna nog ergens rekening mee moet houden. Kan op internet niets zinnigs hierover vinden. Weet iemand hier of er addertjes onder het gras te verwachten zijn?
Re: schakelbak ombouwen naar automaat (Impala '71)
Die opmerking moet je even toelichten, want dit begrijp ik niet...boyanka wrote:
Gaat niet lukken, je zal een automaat bak moeten zoeken.
Re: schakelbak ombouwen naar automaat (Impala '71)
Waarschijnlijk dat je de huidige bak wilde ombouwen naar een automaat. Zo lijkt het een beetje in je eerste vraag..
Re: schakelbak ombouwen naar automaat (Impala '71)
Oh, dan heb ik het niet duidelijk verwoord. Ik bedoel dat de huidige bak eruit gaat en de automaatbak er voor in de plaats komt. (Kennelijk voelde ik die onduidelijkheid toch al een beetje aan, want in mijn tweede post leek het me inderdaad wel verstandig even op te merken dat er al een automaatbak is die er in zou kunnen zodra ik de knoop doorgehakt heb.)
Re: schakelbak ombouwen naar automaat (Impala '71)
Hoi Joop ik heb nog weleen schakelbak 3 versneling met pook naast de bak dat is iets sneller gedaan die kan je zo an je vliegwiel huis steken
Re: schakelbak ombouwen naar automaat (Impala '71)
franky wrote:is niet zo heel moeilijk, je hebt nodig:
oliekoeler, (kan zijn dat die al in je radiator zit)
koelleidingen,
flexplate,
schakelhandel,
automaatbak,
aandrijfas, (ivm de lengte)
een brug en tijd
een yank met een schakelbak is altijd ellende, mijn ervaring is dat de versnellingen altijd in de knoop liggen (in voor en achteruit tegelijk), dit komt vooral door de stangen als daar een beetje slijtage in zit heb je een probleem.
Re: schakelbak ombouwen naar automaat (Impala '71)
als je rustig schakelt gaat het wel, rammen door de versnellingen is onherroepelijk vast
wij hebben een 68er omgebouwd, ging allemaal prima (ditjes en datjes, kmteller kabel, radiateur, dat gezever, maar volgens mij paste de baktraverse en aandrijfas zonder aanpassing)
we hebben wel ergens een goeie stuurkolom vandaan gehaald, dat was toch makkelijker.
waar ik me wel een beetje zorgen over maak, zeker bij dagelijks gebruik is kruipen als je rondom trommels hebt. ik weet niet of de temperatuurhuishouding van je remmen dan lekker gaat.
M@ik
wij hebben een 68er omgebouwd, ging allemaal prima (ditjes en datjes, kmteller kabel, radiateur, dat gezever, maar volgens mij paste de baktraverse en aandrijfas zonder aanpassing)
we hebben wel ergens een goeie stuurkolom vandaan gehaald, dat was toch makkelijker.
waar ik me wel een beetje zorgen over maak, zeker bij dagelijks gebruik is kruipen als je rondom trommels hebt. ik weet niet of de temperatuurhuishouding van je remmen dan lekker gaat.
M@ik
Re: schakelbak ombouwen naar automaat (Impala '71)
Even een update voor wie 't interesseert: automaatbak zit er in en het rijdt geweldig. Dat ik dat niet jaren eerder heb laten doen...
Re: schakelbak ombouwen naar automaat (Impala '71)
wijsheid komt met de jaren
(die van ons mag nu ook vaker mee)
(die van ons mag nu ook vaker mee)