werking carburateur

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

werking carburateur

Post by LeonW »

Beste,

Ik heb geen idee hoe de quadrajet carb nu moet werken.

Toen ik het gas heb ingebouwd heb ik op advies de (eerste choke??) klep verwijderd.
Afgelopen week kwam ik er achter dat het stangetje waar de klep op geschroefd zat uit de behuizing was gevallen.
Hierdoor konden de achterste twee kleppen niet meer open, deze werden dan geblokkeerd door een mechanisme.

Maar wanneer werken deze achterste twee kleppen....?
Staan deze open bij warme motor, of gaan ze alleen open zodra er vermogen gevraagd wordt?
Deze kleppen gaan nogal erg stroef open en dicht, en dat zal ook wel niet de bedoeling zijn lijkt me.

Zoals blijkt weet ik niet de juiste benamingen, maar diegene met kennis van zaken weten wel waar ik het over heb, hoop ik!

Alvast bedankt!

Groet Leon
FreeBird
Posts: 1369
Joined: Tue Feb 01, 2005 9:37 pm

Re: werking carburateur

Post by FreeBird »

Ik snap je verhaal niet helemaal. Welke kleppen bedoel je precies?
Deze 2:
http://farm5.static.flickr.com/4145/509 ... ec05_b.jpg

Dat is de secondary air valve. Deze werkt op vacuum. Dit is voor je 2e trap, de secondaries.
Deze moet altijd vrij kunnen bewegen, hoort niet stroef te gaan. Heb beste is juist dat ze uiterst soepel moeten kunnen gaan. Ik heb bij de mijne de veerspanning wat minder strak gezet, zodat er minder vacuum nodig is en de secondaries er wat eerder in komen.

Ik weet dat men bij LPG gebruik nog wel eens de choke verwijderd. Ik heb dat bij de mijne niet gedaan en het werkt prima met mijn Impco 300 mixer. Maar mocht je de choke klep verwijderen dat lijkt het me het beste alles daarvan dan ook te verwijderen. Dus het asje van de choke plate en dat stangetje wat daaraan vast zit (loopt loodrecht naar beneden). Dat heeft geen nut meer. Maar nogmaals, ik snap niet hoe de boel elkaar kan blokkeren, zeker niet die secondary air valve/door....

Je bedoeld niet de gaskleppen zelf he? Die 2 kleine en de 2 grote? De achterste 2 grote zijn de secondaries. Met de choke erop is ook de secondary lockout rod in werking, en gaan de secondaries niet open.
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: werking carburateur

Post by LeonW »

Bedankt voor je reactie!

Ik bedoel dus blijkbaar de secondary air valve.
Deze gaan bij mij dus heel erg stroef. Ik heb ze nu "open" gezet, en in deze stand blijven ze staan ongeacht wat ik doe, zowel warm als koud. Hoe krijg ik deze weer gangbaar dan?

Thanks,
Leon
Post Reply