Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3
Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3
Er is hier vast wel iemand die ervaring heeft met het vervangen van fuseekogels.
Ik zie verschillende gereedschappen voorbij komen, maar m'n werkplaatshandboek zegt dat ik dit moet gebruiken:
Voordat ik op zoek ga naar zo'n gereedschapje (waar vind ik dat überhaupt?), zijn er nog andere methodes om die kogels te demonteren?
Dit filmpje ziet er wel handig uit:
Ik zie verschillende gereedschappen voorbij komen, maar m'n werkplaatshandboek zegt dat ik dit moet gebruiken:
Voordat ik op zoek ga naar zo'n gereedschapje (waar vind ik dat überhaupt?), zijn er nog andere methodes om die kogels te demonteren?
Dit filmpje ziet er wel handig uit:
Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3
Dat is alleen het losmaken van het tapse stuk dat muurvast zit in de fusee. Als je niet zo'n splitter hebt (geen pickle fork) dan kun je dat idd doen met een hamer, of met 2 hamers tegelijk. De onderste fuseemoer losmaken en er niet helemaal afdraaien, een klein stukje. Dan met de hamers tegelijk rammen en het komt los, als het de 1e keer niet lukt harder slaan. De moer die erop zit voorkomt dat 't hele spul uit elkaar knalt want de veerspanning staat erop (van tevoren auto op bokken onder de draagarmen zetten zodat de veer ingedrukt blijft door 't gewicht), ... echter dan ben je er nog lang niet. Je hebt nu een speciale pers nodig om de kogel eruit te krijgen (of hij moet gebout zitten, dan heb je mazzel), als je dat niet hebt moet de hele arm eraf om hem onder een pers te leggen.
Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3
Ja, dat bedoelde ik eigenlijk, dat tapse stuk er uit krijgen.
De kogels zelf zitten op de onderste draagarmen vastgebout en op de bovenste vastgebout en gepopnageld. Die popnagels moet ik uitboren volgens het boek.
Okay, overmorgen dan maar even proberen met een grotere hamer.
Zowiezo wou ik de moeren maar een klein stukje los halen en een krik onder de onderste draagarm zetten.
Ik zag ook dit filmpje, levensgevaarlijk wat hier gebeurd, want er kan vanalles wegschieten bij zo'n actie.
De kogels zelf zitten op de onderste draagarmen vastgebout en op de bovenste vastgebout en gepopnageld. Die popnagels moet ik uitboren volgens het boek.
Okay, overmorgen dan maar even proberen met een grotere hamer.
Zowiezo wou ik de moeren maar een klein stukje los halen en een krik onder de onderste draagarm zetten.
Ik zag ook dit filmpje, levensgevaarlijk wat hier gebeurd, want er kan vanalles wegschieten bij zo'n actie.
Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3
Bovenste heb ik 2 jaar geleden met een hamer los gekregen.
Ik moest toen de draagarmrubbers vervangen.
Gewoon de moer los draaien maar wel laten zitten, dan met een hamer goed op het fuse slaan. Na een paar fikse klappen sprint het los.
Wel echt die moer laten zitten, of je veer springt je om de oren.
Ik moest toen de draagarmrubbers vervangen.
Gewoon de moer los draaien maar wel laten zitten, dan met een hamer goed op het fuse slaan. Na een paar fikse klappen sprint het los.
Wel echt die moer laten zitten, of je veer springt je om de oren.
Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3
Ik heb afgelopen jaar bij mijn Buick een fuseevork gelukt, dat ging prima. Boven verwachting goed eigenlijk omdat ik had verwacht dat het niet zou willen.
Ik had dit jaar met onze daily veel meer moeite met de stuurkogel, daar heb ik het apparaat rechtsboven voor moeten gebruiken in combinatie met verhitten en mokers.
De monteur van wie ik dat ding had geleend zei ook dat als het hier niet mee lukte ik het wel kon vergeten. Dit was een Snap-on tool.
Ik had dit jaar met onze daily veel meer moeite met de stuurkogel, daar heb ik het apparaat rechtsboven voor moeten gebruiken in combinatie met verhitten en mokers.
De monteur van wie ik dat ding had geleend zei ook dat als het hier niet mee lukte ik het wel kon vergeten. Dit was een Snap-on tool.
Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3
Linksboven gebruik ik vaak(div.maten van),wel doe ik hiermee meer een voorspanning geven en als laatste een "tik"met een hamer ,in geval het echt vastzit ,anders draai je het gereedschap naar den kloten ondanks speciaal vet voor de schroefdraad
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3
Meestal gebruik ik gewoon de hamer, vaak gaat het wel met de hamer los.
Dat gereedschap heb ik ook gebruikt van kukko, opzich prima maar als het vast zit krijg je het er niet mee los en met de hamer vaak wel..
Dat gereedschap heb ik ook gebruikt van kukko, opzich prima maar als het vast zit krijg je het er niet mee los en met de hamer vaak wel..
Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3
Ik heb een vet stuk draadeind genomen wat er precies tussen past.
Fusees een paar slagen los, draadeind er tussen, en gewoon open draaien. Toen sprongen ze vanzelf los.
Naderhand ook met 2 hamers gedaan, gaat ook goed. Moeren stuk los draaien, hamer tegen 1 kant van de draagarm, en een flinke klap aan de andere kant. Hierdoor wordt het gat waar de pen doorheen zit even vervormd, en springt de fusee los.
Fusees een paar slagen los, draadeind er tussen, en gewoon open draaien. Toen sprongen ze vanzelf los.
Naderhand ook met 2 hamers gedaan, gaat ook goed. Moeren stuk los draaien, hamer tegen 1 kant van de draagarm, en een flinke klap aan de andere kant. Hierdoor wordt het gat waar de pen doorheen zit even vervormd, en springt de fusee los.
Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3
De twee bovenste zijn los. Dat ging makkelijk met een tik met een grote hamer.
De twee onderste krijg ik niet los.
Meer dan een paar keer flink lopen meppen met een grote hamer/vuist, ook onder druk gezet met een stuk draadeind met koppelstukken ertussen en weer een paar keer hard geslagen, ook in de kruipolie gezet, geen beweging in te krijgen.
En nu? De boel verhitten?
De twee onderste krijg ik niet los.
Meer dan een paar keer flink lopen meppen met een grote hamer/vuist, ook onder druk gezet met een stuk draadeind met koppelstukken ertussen en weer een paar keer hard geslagen, ook in de kruipolie gezet, geen beweging in te krijgen.
En nu? De boel verhitten?
Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3
dat is m?
Geen M20 of groter denk ik?
Geen M20 of groter denk ik?
Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3
Nee, 12mm slechts, groter hadden ze niet bij de bouwmarkt.
Maar er kwam nog flink wat druk op de staan bij het aandraaien voordat het draad ging buigen, daar komt ook nog de druk bij die de voorveer nog geeft.
Maar er kwam nog flink wat druk op de staan bij het aandraaien voordat het draad ging buigen, daar komt ook nog de druk bij die de voorveer nog geeft.
Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3
Klopt; Maar ik heb ook behoorlijk aan die moeren gehangen.... Het zit gewoon echt heul erg vast
Als je een potkrikje cq schaarkrikje ofzo hebt, kan je die er misschien tussen wurmen?
Als je een potkrikje cq schaarkrikje ofzo hebt, kan je die er misschien tussen wurmen?
Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3
Kijk!
Zo zie je maar: Homemade tools forever!! 8)
Zo zie je maar: Homemade tools forever!! 8)