Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3

Post by Maurice »

Er is hier vast wel iemand die ervaring heeft met het vervangen van fuseekogels.
Ik zie verschillende gereedschappen voorbij komen, maar m'n werkplaatshandboek zegt dat ik dit moet gebruiken:
Image

Voordat ik op zoek ga naar zo'n gereedschapje (waar vind ik dat überhaupt?), zijn er nog andere methodes om die kogels te demonteren?

Dit filmpje ziet er wel handig uit:

Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3

Post by Corp »

Dat is alleen het losmaken van het tapse stuk dat muurvast zit in de fusee. Als je niet zo'n splitter hebt (geen pickle fork) dan kun je dat idd doen met een hamer, of met 2 hamers tegelijk. De onderste fuseemoer losmaken en er niet helemaal afdraaien, een klein stukje. Dan met de hamers tegelijk rammen en het komt los, als het de 1e keer niet lukt harder slaan. De moer die erop zit voorkomt dat 't hele spul uit elkaar knalt want de veerspanning staat erop (van tevoren auto op bokken onder de draagarmen zetten zodat de veer ingedrukt blijft door 't gewicht), ... echter dan ben je er nog lang niet. Je hebt nu een speciale pers nodig om de kogel eruit te krijgen (of hij moet gebout zitten, dan heb je mazzel), als je dat niet hebt moet de hele arm eraf om hem onder een pers te leggen.
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3

Post by Maurice »

Ja, dat bedoelde ik eigenlijk, dat tapse stuk er uit krijgen.
De kogels zelf zitten op de onderste draagarmen vastgebout en op de bovenste vastgebout en gepopnageld. Die popnagels moet ik uitboren volgens het boek.

Okay, overmorgen dan maar even proberen met een grotere hamer.

Zowiezo wou ik de moeren maar een klein stukje los halen en een krik onder de onderste draagarm zetten.
Ik zag ook dit filmpje, levensgevaarlijk wat hier gebeurd, want er kan vanalles wegschieten bij zo'n actie.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3

Post by Jeroen_Sp »

Bovenste heb ik 2 jaar geleden met een hamer los gekregen.
Ik moest toen de draagarmrubbers vervangen.

Gewoon de moer los draaien maar wel laten zitten, dan met een hamer goed op het fuse slaan. Na een paar fikse klappen sprint het los.
Wel echt die moer laten zitten, of je veer springt je om de oren.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3

Post by SRB12 »

Ik heb afgelopen jaar bij mijn Buick een fuseevork gelukt, dat ging prima. Boven verwachting goed eigenlijk omdat ik had verwacht dat het niet zou willen.

Ik had dit jaar met onze daily veel meer moeite met de stuurkogel, daar heb ik het apparaat rechtsboven voor moeten gebruiken in combinatie met verhitten en mokers.
Image

De monteur van wie ik dat ding had geleend zei ook dat als het hier niet mee lukte ik het wel kon vergeten. Dit was een Snap-on tool.
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3

Post by Ranch73 »

Linksboven gebruik ik vaak(div.maten van),wel doe ik hiermee meer een voorspanning geven en als laatste een "tik"met een hamer ,in geval het echt vastzit ,anders draai je het gereedschap naar den kloten ondanks speciaal vet voor de schroefdraad
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3

Post by Bromgabber »

Meestal gebruik ik gewoon de hamer, vaak gaat het wel met de hamer los.
Dat gereedschap heb ik ook gebruikt van kukko, opzich prima maar als het vast zit krijg je het er niet mee los en met de hamer vaak wel..
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3

Post by stef »

Ik heb een vet stuk draadeind genomen wat er precies tussen past.
Fusees een paar slagen los, draadeind er tussen, en gewoon open draaien. Toen sprongen ze vanzelf los.
Naderhand ook met 2 hamers gedaan, gaat ook goed. Moeren stuk los draaien, hamer tegen 1 kant van de draagarm, en een flinke klap aan de andere kant. Hierdoor wordt het gat waar de pen doorheen zit even vervormd, en springt de fusee los.
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3

Post by Maurice »

De twee bovenste zijn los. Dat ging makkelijk met een tik met een grote hamer.

De twee onderste krijg ik niet los.
Meer dan een paar keer flink lopen meppen met een grote hamer/vuist, ook onder druk gezet met een stuk draadeind met koppelstukken ertussen en weer een paar keer hard geslagen, ook in de kruipolie gezet, geen beweging in te krijgen.

En nu? De boel verhitten?

Image

Image
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3

Post by stef »

dat is m?
Geen M20 of groter denk ik?
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3

Post by Maurice »

Nee, 12mm slechts, groter hadden ze niet bij de bouwmarkt. :oops:
Maar er kwam nog flink wat druk op de staan bij het aandraaien voordat het draad ging buigen, daar komt ook nog de druk bij die de voorveer nog geeft.
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3

Post by stef »

Klopt; Maar ik heb ook behoorlijk aan die moeren gehangen.... Het zit gewoon echt heul erg vast :)
Als je een potkrikje cq schaarkrikje ofzo hebt, kan je die er misschien tussen wurmen?
Maurice
Posts: 1814
Joined: Tue Mar 15, 2005 8:26 am

Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3

Post by Maurice »

Gelukt! Met 16mm draad en twee koppelmoeren.

Image
stef
Posts: 2849
Joined: Sat Nov 06, 2004 5:11 pm

Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3

Post by stef »

Kijk!
Zo zie je maar: Homemade tools forever!! 8)
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Fuseekogels vervangen 1970 Lincoln Continental Mark 3

Post by Ranch73 »

Nice 8)
Post Reply