Werkplaats bouwen particulier

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Werkplaats bouwen particulier

Post by SRB12 »

Beste allen,

Een tijdje terug heb ik gevraagd voor tips voor het zoeken van een werkplaats. Nu is de situatie echter veranderd en ben ik in de gelukkige gelegenheid om zelf een werkplaats te bouwen bij een nieuw huis.
Zijn er nog dingen waar ik volgens jullie aan móet denken? Bijvoorbeeld de grootte? Wat is groot genoeg? Ik zat zelf te denken aan 4x8m voor een auto van 2x5. Uiteraard is geld niet oneindig, maar er is een significant budget. Moet ik verwarming overwegen? Andere dingen? Dikte betonvloer?

Alvast bedankt,

Groeten
Robbie
Posts: 2184
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:19 pm

Re: Werkplaats bouwen particulier

Post by Robbie »

Mijn garage is buiten 6 bij 6.
Staat een 4 koloms brug in, direct achter de sectionaaldeur.
Achteraf had ik liever iets meer lengte gehad, zodat alles makkelijker op de brug past, en dan iets minder breed misschien, zeg maar iets van 8 diep, 4,5 breed ofzo.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Werkplaats bouwen particulier

Post by Wolfman »

Als je de ruimte heb zou ik hem iets breder maken.
4 meter breed voor een auto van 2 meter heb je maar een meter aan de zijkanten over. Voldoende om in en uit te stappen maar weinig ruimte als je ernaast aan het sleutelen bent. Let ook op dat een stevig werkblad met bankschroef ook wat ruimte inneemt.
En zorg voor een stevige balk aan je plafond. Dan kan je daar een takel aan bevestigen. Altijd handig.
Helemaal handig is als je een brug kan plaatsen. Maar dan moet je werkplaats wel weer hoog genoeg zijn.

Stiekum een beetje jaloers hier..... zou ook wel een mooie werkplaats willen.... :x
Last edited by Wolfman on Thu Sep 26, 2013 1:50 pm, edited 1 time in total.
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Werkplaats bouwen particulier

Post by Wolfman »

Dubbel.... :oops:
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: Werkplaats bouwen particulier

Post by capricelimburg »

Heb een paar jaar geleden gebouwd, mijn garage is 3.5x8, diep genoeg om goed te kunnen sleutelen maar het staat toch vrij snel vol en het is niet breed genoeg om goed te kunnen werken aan deuren. Verder ben je zo 5-10m2 kwijt aan dingen als werkbank, kasten, planken, gereedschapskar, kraantje, motorbok etc. Heb ik er nog niet eens de fietsen en tuinrommel in staan. Ik heb de boel verwarmd en voorzien van warm/koud water en ventilatie, zeker een aanrader en zou niet zonder willen. Speciale extra dikke tegels laten leggen die geschikt zijn voor hoge puntbelastingen (bijv assteunen met fullsize amerikaan erop). Waren niet zo duur (geloof 20euro/m2) maar wel weinig keuze in kleur (grijs of grijs).

Denk aan extra licht, ik heb net voor de auto 3 TL bakken in T vorm hangen zodat je veel licht hebt en niet in de schaduw van de motorkap zit te werken.

Eventueel te overwegen is achterin een losse (inloop-) kast bouwen waar je de compressor in kunt zetten, scheelt een hoop in de herrie en bergruimte heb je altijd te weinig.
Riviera72
Posts: 59
Joined: Mon Jul 28, 2008 1:25 am

Re: Werkplaats bouwen particulier

Post by Riviera72 »

Ligt er ook een beetje aan hoe je zelf bent...
Als je van het type 'Hamsteraar' bent dan is een werkplaats nooit
groot genoeg.... :lol:
Zelf sleutelen we in een hok van 12m x 12m voorzien van een
entresolvloer van 6m x 12m en je kunt er amper fatsoenlijk lopen... :oops:

Maar indien je niet zo van het verzamelen bent, en de boel een beetje aan kant houdt,
dan heb je aan een werkplaats van 8m x 4m zeker genoeg.

Wel ben ik het met Wolfman en Capricelimburg eens, dat wanneer je de ruimte en het budget hebt, dan
zou ik ook wat breder gaan. Al is het maar om het feit dat je dan alle deuren van je auto open kunt
hebben en er dan ook nog omheen kunt lopen, zonder dat je jezelf langs de deuren moet wurmen.

Maar een werkplaats aan huis is voor mij ook nog een droom, nu moet ik iedere keer 20min rijden, en
dat is toch vaak een reden om niet te gaan... :(
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Werkplaats bouwen particulier

Post by RobDodge »

Mijn werkplaats is 4X14m op de kop een sectionaaldeur en 7m terug aan de zijkant een standaard kanteldeur.
Kan dus altijd uit de wind een deur open zetten. (heeft zo z'n voordelen)
Bevald prima maar ik hamser graag, dus regelmatig kom ik weer ruimte te kort :D
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Werkplaats bouwen particulier

Post by Ranch73 »

capricelimburg wrote:Eventueel te overwegen is achterin een losse (inloop-) kast bouwen waar je de compressor in kunt zetten, scheelt een hoop in de herrie en bergruimte heb je altijd te weinig.
Zo gaat de compressor naar z,n grootje bij intensief gebruik,koeling is erg belangrijk,maar verder absoluut een verwarming aanleggen,juist met de donkere dagen lekker sleutelen toch ? anders sta je te klappertanden,voor de rest :thumbs:
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Werkplaats bouwen particulier

Post by BigBlockMopar »

Niemand kan intensief lang werken in een hokje van 4x8 natuurlijk, dus valt allemaal wel mee :)
En hoe vaak en lang heeft een hobbyist nou een compressor continue nodig? Dat zal hooguit alleen met straalwerkzaamheden zijn.

Een beetje Yank is 2 x 5,5m.
Zet de deuren open, beetje loopruimte voor de motorkap en je zit al aan 4x7.
Dan moet je nog werkbankruimte en onderdelen stallen, die meestal langs de kanten komen te liggen, dus nog een meter extra in de breedte.
Als je ooit een motor wil uitbouwen of een bank op je gemak wil bekleden zelf, dan heb je voor/achter nog wel 3 meter extra nodig.

Een ruimte van 4x8 met een yank erin is simpelweg claustrofobisch.
Johan82
Posts: 3383
Joined: Sun Apr 10, 2005 4:09 pm

Re: Werkplaats bouwen particulier

Post by Johan82 »

Hoe groot mag je of kan je?
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Werkplaats bouwen particulier

Post by Ranch73 »

BigBlockMopar wrote:Niemand kan intensief lang werken in een hokje van 4x8 natuurlijk, dus valt allemaal wel mee :)
En hoe vaak en lang heeft een hobbyist nou een compressor continue nodig?.
Inbouwkast is iets kleiner dan 4x8 :P :P beetje luchttol/zaag verfspuit etc, zijn grote luchtverbruikers ,geen idee wat hij daar gaat doen qua werkzaamheden,ik zou het wel weten i.i.g. :)
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Werkplaats bouwen particulier

Post by SRB12 »

Ja dat weet ik nog niet precies. Alles staat nog open. Vergunningen moeten nog aangevraagd worden, woonhuis idem. Grond ligt nog braak. Kavel is ongeveer 350 vierkante meter. Werkplaats kan tegen huis aan, maar kan ook naar achteren geplaatst worden en dan zou die weer wat breder kunnen. Ik heb me verder nog niet verdiept hierin, dus veel meer weet ik niet. Er mag maar een beperkt deel van kavel bebouwd worden?
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Werkplaats bouwen particulier

Post by mercury1970 »

Hier 6x8 meter en dat zou ik minimaal doen; kunt je auto naar binnen rijden en 2 deuren open schoppen (als het een 2 deurs is 8) )
Verder staan er nog 2 motoren aan de zijkanten en een werkbank van 2x1 meter.
Ik ben wel een Hoarder dus het voelt kleiner ! :D
Ik heb er geen verwarming in en dat is wel jammer en ik zou zeker voordat je de vloer stort, een dikke piepschuimlaag onder de beton leggen; dan trekt de kou niet zo snel door de vloer omhoog.
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: Werkplaats bouwen particulier

Post by Lennard »

ik zit nu ( nog) thuis met een schuur van 5 bij 8.
Deze heeft alleen in het midden een steun balk voor het dak. Op zich wel prima maar als er 2 auto's in staan is het wel echt vol en sleutelen gaat dan wel wat minder
owja en er kan geen brug in ivm de draag constructie voor het dak

met 1 auto heel goed te doen alleen voor links of rechts er aan te werken moet je hem wel ff omdraaien

Image

Image

:D
toch jammer om uit huis te gaan

Groeten lennard
RickyV8
Posts: 1300
Joined: Mon Apr 05, 2010 9:25 pm

Re: Werkplaats bouwen particulier

Post by RickyV8 »

Gewoon zo groot mogelijk! Mijn schuur is 12x25 en vind hem nog te klein om een 4 kolommer in te zetten, ben bang dat het ding gruwelijk in de weg staat :lol:
Post Reply