'96 Chevy Van: Koude start niet aanspringen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
lowrida
Posts: 1551
Joined: Sun Sep 20, 2009 11:02 pm

'96 Chevy Van: Koude start niet aanspringen

Post by lowrida »

Maat van me heeft een Chevy Express 1500 Van uit 1996 op benz/lpg. Auto start op benzine en schakelt na
verloop van tijd zelf over op lpg. Echter met een koude start wil deze 95 van de 100x niet aanspringen!
Als hij eenmaal gelopen heeft en je start hem daarna 10x dan zal hij meteen aanspringen. Maar heeft ie een
nacht gestaan is het een ramp. Startmotor draait goed rond, geen slechte accu! Maar wil gewoon niet
aanspringen. Zet je er een auto voor met startkabels erop dan springt hij binnen een paar keer draaien aan!
Als ik remreiniger in de inlaatbuis spuit tijdens het starten dan springt hij ook vrijwel direct aan en blijft
dan ook gewoon lopen.

Ook vreemd is dat je korte start salvo's moet geven zonder gas te geven.. dus niet doorstarten als hij niet
aan wil springen want\dan is de kans groot dat hij niet meer wil lopen.

Het lijkt wel of hij met starten ff geen benzine krijgt, maar zodra hij aanspringt er geen vuiltje meer aan de
lucht is?? Benzinepomp hoor je een paar seconden zoemen als hij op contact gezet word.

Iemand een idee wat het kan zijn, of waar ik dat moet zoeken?

Of een bedrijf wat bekend is met de problemen van deze grafbusjes? :P
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: '96 Chevy Van: Koude start niet aanspringen

Post by Bromgabber »

Toevallig al uit laten lezen?
Misschien dat er een fout instaat die je een richting op stuurt :)
Of brand het MIL altijd ivm met bij geknoopt LPG?
Dan zijn niet alle fouten relevant of juist wel.
lowrida
Posts: 1551
Joined: Sun Sep 20, 2009 11:02 pm

Re: '96 Chevy Van: Koude start niet aanspringen

Post by lowrida »

Er brand geen lampje.. heb hem gisteravond uitgelezen en daar gaf hij 1 foutmelding waar ik
niet veel wijzer uit kon worden. (had het opgeschreven, maar briefje is pleite)
Iets met aandrijflijn, sensor gear..?? Leek me niet dat dat de boosdoener was van dit probleem?
70nova
Posts: 64
Joined: Thu Feb 05, 2004 7:32 pm

Re: '96 Chevy Van: Koude start niet aanspringen

Post by 70nova »

Slaat ie aan na een seconde of 7 ???
Zo ja, dan waarschijnlijk 1 of meer LPG injectoren slecht.

Greetingzzz
Willem-Jan
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: '96 Chevy Van: Koude start niet aanspringen

Post by sjak_brak »

Loopt dat ding wel op benzine, na de koude start?

Wat voor gassysteem zit erin? Mixer/verdamper of injectie?
lowrida
Posts: 1551
Joined: Sun Sep 20, 2009 11:02 pm

Re: '96 Chevy Van: Koude start niet aanspringen

Post by lowrida »

Als hij eenmaal loopt, loopt ie perfect op lpg en op benzine! Daarna is het starten niet echt een probleem meer.
Het probleem is de koude start en dat doet ie op benzine.. ik denk dat het probleem in het benzine systeem zit.
Als hij niet na 2 of 3 korte start salvo's aanspringt, dan kun je het schudden!

Wat ik kan zien Sjak, lijkt het een IMPCO systeem.. auto is injectie.
Het zit allemaal zo dichtgebouwd en je hebt bijna geen ruimte om je kop onder de kap te steken.

Wat me opvalt is dat als de auto op contact staat en je schakeld van lpg naar benzine hoor je niks klikken van
relaise o.i.d.
De lpg leds gaan ook pas branden zodra de auto loopt, niet als hij alleen op contact word gezet.
lowrida
Posts: 1551
Joined: Sun Sep 20, 2009 11:02 pm

Re: '96 Chevy Van: Koude start niet aanspringen

Post by lowrida »

Ow en sjak, de knop van het membraam inhouden had ook geen effect.. omdat ie op benzine start waarsch.
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: '96 Chevy Van: Koude start niet aanspringen

Post by watahyahknow »

je zou zeggen dat als de auto eenmaal op gas loopt de brandstofpomp word uitgeschakeld anders zou ik aan de magneetklep voor de benzineleiding denken

dat de auto na inspuiting van startervloeistof meteen start geeft toch wel een ernstig idee dat het in de brandstoftoevoer of misschien de verrijking zit
hij loopt als hij eenmaal draait wel netjes op benzine en gas

kan het zijn dat het startgedeelte van je contactslot slecht begint te worden en de stroom van je systeem afhaald ?

je zou eens kunnen proberen een remote starterbutton op je startmotor te zetten
Image
en de auto zo te starten met het contact aan
springt hij dan meteen aan weet je waar je het moet zoeken
lowrida
Posts: 1551
Joined: Sun Sep 20, 2009 11:02 pm

Re: '96 Chevy Van: Koude start niet aanspringen

Post by lowrida »

Hij belde me net weer op.. wou absoluut niet aanspringen. Auto ervoor gezet met startkabels erop,
na wat pruttelen gewoon aanspringen.

Zeg het maar??

Als het aan t contactslot zou liggen dan zou hij bij bovenstaande ook niet aanspringen. Gisteren met
startpilot sprong hij ook gewoon aan. Als er een slecht contact zou zijn lijkt het mij dat startkabels
of startpilot geen effect hebben...

Echt vaag probleem waar ik geen vinger op kan leggen! :(
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: '96 Chevy Van: Koude start niet aanspringen

Post by sjak_brak »

lowrida wrote:Als het aan t contactslot zou liggen dan zou hij bij bovenstaande ook niet aanspringen.
Toch wel, of aan de contctschakelaar. Want startstand (IGN2) is anders dan contactstand (IGN1)

Bij "normaal" starten gebruik je IGN2.

Met de remote starter zet je contact slot/schakelaar op IGN1 ipv IGN2.

Dus als probleem daar zit, dan is dat wel zo op te sporen.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: '96 Chevy Van: Koude start niet aanspringen

Post by BigBlockMopar »

Startmotor verrot waardoor ie teveel stroom vraagt en te weinig overblijft voor de gasinstallatie of ontsteking?

Anders een simpel slangetje naar binnen voeren waar je vanaf je stoel wat remmenreiniger in kan spuiten zodat je onbezorgd op reis kan met het hok. :P
lowrida
Posts: 1551
Joined: Sun Sep 20, 2009 11:02 pm

Re: '96 Chevy Van: Koude start niet aanspringen

Post by lowrida »

@Sjak.. wat ik bedoelde met bovenstaande was in mijn eigen post. Als ik start en hij wil niet aanspringen,
maar wel met remreiniger of startpilot, dan heeft dat niet met het contact te maken lijkt mij??
Maar wat ik vergeet te zeggen is dat hij vanmorgen weer niet wou op de remreniger... ($^#@!!)

Maar is het normaal dat de ledjes van de gasmeter pas gaan branden zodra de motor loopt. Niet op contact en ook
niet tijdens het starten. Pas zodra de motor aanspringt...
Ik kan me herinneren van mijn gashokken dat als je hem op contact zette dat ze al gelijk een voor een gingen branden!

@Herman.. We zoeken nog een handige monteur voor onderweg, nu dringender dan ooit!! haha :D
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: '96 Chevy Van: Koude start niet aanspringen

Post by peerke »

heb z,on probleem ooit eens gehad met een seat met injectie op benzine
met starten gooide hij de motor goed rond,maar soms was hij koud gewoon niet te starten.
starthulp erop en hij liep.
bleek de accu toch te zwak te zijn.
startmotor kreeg nog wel genoeg stroom om vlot rond te draaien,maar bleef te weinig stroom over voor ontsteking/injectie.
accu zat net niet aan de 12volt en bij starten zakte hij waarschijnlijk helemaal in.
meet nog eens hoeveel de accu is,of zet gewoon een gegarandeerd goede accu van een andere auto erin om te testen
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: '96 Chevy Van: Koude start niet aanspringen

Post by BigBlockMopar »

lowrida wrote:@Herman.. We zoeken nog een handige monteur voor onderweg, nu dringender dan ooit!! haha :D
Kom ff helpen een overdrive-transmissie in een '57 paars vleugelhok inbouwen, dan kan er tenminste in stijl naar Zweden gereden worden, ipv in zo'n Pipo de Clown & Mamaloe-paardenhok :P
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: '96 Chevy Van: Koude start niet aanspringen

Post by Pavement Pounder »

Wat de jongens hier zeggen klopt wel, dat als de startmotor te veel stroom trekt er dan te weinig over blijft voor de benzine pomp en injectoren.
Een beetje start pilot en een beetje meer stroom op de accu helpt dan meestal wel.
Je kan eens na laten meten hoeveel de starter trekt met een accuester zoals dit:

Image



Overgens is het ook zo dat met een verstopte brandstoffilter koud starten ook klote gaat, immers te weinig benzine doorvoer.
Post Reply