revisie 4l80e

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
421safari
Posts: 179
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:29 am

revisie 4l80e

Post by 421safari »

aangezien hij niet helemaal meer deed wat hij moet doen zijn we em aan het reviseren.

Symptomen waren:
- veel slip bij voorwaarts (met bijbehorende hitte opbouw)
- reverse compleet weg.

Inmiddels is hij onder de auto (2003 Yukon XL 2500) weg en deels uit elkaar. Behalve veel aluminium slijpsel nog geen echt kapotte onderdelen tegen gekomen (maar de gear assemblies moeten ook nog).

Het huis zijn we echter niet zeker van:

Image

Image

De fotos zijn niet super, maar het gaat om de tanden aan de binnenkant, zien die er wel helemaal jofel uit? cq hoe horen die eruit te zien?

Het lijkt erop alsof de tanden afgesleten/uitgeslagen zouden kunnen zijn. Zien er niet zo:

Code: Select all

  ____
 /    \
/      \
maar eerder zo uit:

Code: Select all

    ____
   /    \
 _/      \_
/          \
Hoort/klopt dat?


Verdere tips wat te doen nu hij toch uit elkaar zijn ook zeer welkom. Wat al op agenda staat:

- converterwissel (jonge gebruikte hier van forum)
- transgo hd2 shiftkit
- evt. maar nog niet in detail naar gekeken, betere (6 ipv 5) clutchpacks

anything else?

Het hoeft geen beest te zijn, zit gewoon staand 6.0 voor en zal wel met enige regelmaat iets moeten kunnen trekken. maar niet dagelijks en meestal niet belachelijk zwaar. Voor de rest vooral ook snelweg kilometers. Maar wel graag eerstvolgende revisie pas over minimaal 10 jaar ;)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: revisie 4l80e

Post by sjak_brak »

Leestip::

Image
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: revisie 4l80e

Post by watahyahknow »

andere tip niet naar docter trannie gaan
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: revisie 4l80e

Post by David - 71 camaro »

@ leestip Sjak....verkeerd boek. Heb je niks aan met een 4L80e. Doe deze maar....:

Image

Vwb de behuizing, klinkt niet als reden voor jouw problemen. Slijtage aan de lugs in de kast is een veel voorkomend euvel bij verschillende kasten.

Deze gebruik ik weleens (links) bij een 350/700. voorkomt uitvreten van de kast.

Image

De plek op je foto, is een bekende upgrade bij een 400. Heb net één in elkaar waar ik deze veerring heb vervangen voor een dikkere. Dit geeft meer oppervlakte voor de drukgroep v/d tweede versnelling en spaart de kast. Moet toegeven, dat ik niet helder heb wat de dikte van is bij een 4l80 en dus of die ook ge-upgreded kan worden.

Origineel is lichter, upgrade donkerder en dikker:

Image
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: revisie 4l80e

Post by David - 71 camaro »

Oh ja....en vooral deze komt goed van pas bij een totale revisie:

Image
Image

Zou zeker niet de overdrive groep uitelkaar halen zonde de juiste gereedschap, is anders een krim om het (onbeschadigd) in elkaar te krijgen....
watahyahknow
Posts: 4331
Joined: Tue Jan 30, 2007 12:33 am

Re: revisie 4l80e

Post by watahyahknow »

[youtube]watch?v=uxU6_EPSn4U&list=PLvDjoI06s0iKTZk-6TwL45nn24qPyBrOD[/youtube]

hij stapt over een hoop belangrijk spul heen gedurende de montage maar misschien heb je er wat aan
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: revisie 4l80e

Post by David - 71 camaro »

Haha....als alle stukken waarop zijn vetnek te zien is, vervangen werden door tech, zou je ms wat aan hebben.... :lol:
421safari
Posts: 179
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:29 am

Re: revisie 4l80e

Post by 421safari »

We hebben (een pdf van) de GM Manual, rebuild manual is onderweg. Tools zou erg leuk zijn, maar niet perse makkelijk op korte termijn voor een leuk prijsje te krijgen volgens mij. Meende wel dat een aantal cruciale dingen wel los te koop zouden moeten zijn.

Hoe heet dat ding op die foto links? (dan kan ik er wat makkelijker op zoeken)

En hoe groot probleem is het, als de lugs van de kast wat uitgesleten zijn? Deze auto moet eigenlijk op redelijk korte termijn wel weer rijden. Als er prima nog een aantal jaren mee te rijden is, dan is het ook een optie om die fix uit te stellen en met een aantal jaren een grondiger revisie te doen als het ff wat beter uitkomt.. (liever nu goed, maar ja) Bovendien is de kans groot dat als het een normaal fenomeen is, elk vervangend huis diezelfde slijtage ook zou hebben.

Vwb die veerring, ik geloof dat deze bij een 4l80e ook vervangen kan worden door een sterkere. Dus dat staat idd ook op het programma.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: revisie 4l80e

Post by Pavement Pounder »

Oude topic, ik weet het, maar hoe is het afgelopen ?
Ik ben ook aan de beurt en probeer de ATSG manual uit mijn hoofd te leren.
Ondertussen monteer ik een andere bak en ga mijn oude reviseren en upgraden.
Post Reply