pcv vraagje

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

pcv vraagje

Post by E.rik »

Na verwoede pogingen om de achterste krukaskering dicht te krijgen wil ik wat anders proberen.
Weet dat het niet de oplossing is maar misschien dat het wat helpt.

In het ene kleppendeksel zit een breather en in de andere een slang op het vacuum met zn balletje. Afzuiging dus. Kan het kwaad om die breather te vervangen voor een pcv valve? Om de carterdruk wat te verlagen. Of is dat dubbelop ?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: pcv vraagje

Post by Pavement Pounder »

Slecht plan, omdat als je gas geeft je minder vacuum hebt en bij volgas je 0 vacuum hebt wat de carterdruk weer verhoogt.
Als je een vacuumpomp monteerd zou je olielek probleem verkleind kunnen worden, maar is niet de manier om het feitelijke probleem op te lossen.
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: pcv vraagje

Post by E.rik »

Ok duidelijk.

Off topic.
Nieuwe keringen erin gezet, dacht dat de ouwe veters er nog in zaten maar die waren al een keer vervangen. alsnog op de juiste manier nieuwe felpro's gemonteerd met de bijgeleverde kit. Toch Zo lek als een mandje. Later de boel weer los gehad, toen krukaslagers en speling opgemeten. Dacht dat die misschien slecht waren, gelukkig in goede staat. De boel weer gemonteerd, alleen nu met een iets dunnere plakkit, en zowel 2 dagen kurkdroog gebleven.
Na wat sportief rijden weer lek. Geen drupje maar de achterkant van de auto nat. Dus lekkage. Ik denk dat het hem zit in de juiste kit, dat die er nu onder vollast tussen uit geblazen wordt?

Morgen ga ik ff naar de moparshop in dld. Ze hebben daar hi performance keringen. Ook van felpro maar iets ander materiaal. Neem voor de zekerheid wel een setje mee. Maar hoop eigenlijk dat die op de plank kunnen blijven liggen thuis.

Keringen ( halve maantjes ) zitten 100% goed gemonteerd.
20w50 olie erin
71' er 383 op lpg.

Gouden tips?
Last edited by E.rik on Wed Jul 23, 2014 11:13 pm, edited 1 time in total.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: pcv vraagje

Post by BigBlockMopar »

De keerring is meestal het probleem niet.
Het keerringhuis dient links en rechts met een streepje kit afgesmeerd te worden, en daarnaast kan er ook een dot kit aan de 2 oliepan boutjes gedaan worden die in dit huis gaan net onder de krukas. Vaak zijn de boutgaten 'open' aan de binnenkant van het huis waardoor daar olie door kan sijpelen.
Ik heb zelf eigenlijk nooit last van lekkende krukaskeeringen in de blokken van m'n hokken. :)

Wat ook een veel voorkomend probleem is, is dat de oliedruk sender boven op het blok gewoon lek is.
Dan zeikt ook de olie langs de motor naar beneden en komt dan op dezelfde plek uit.
Ook lekke klepdekselpakkingen kunnen ditzelfde euvel veroorzaken.
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: pcv vraagje

Post by E.rik »

Dat van die kit op de boutjes is niet gebeurd, goeie tip. (Misschien wel een vies K&N filter waard :D)

Welke kit is het beste daarvoor? Die standaard meegeleverde is in mijn ogen veel te dik . Na montage met dunnere plak was hij dan ook een tijdje dicht t.o.v meteen weer lek bij die dikke
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: pcv vraagje

Post by Ranch73 »

20W50 is dat voorgeschreven ??
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: pcv vraagje

Post by kikkegek »

Ranch73: geweldige avatar...van wie zijn die hahahaha

Ontopic? Waarom in godsnaam zulke dikke olie?
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: pcv vraagje

Post by E.rik »

kikkegek wrote:Ranch73: geweldige avatar...van wie zijn die hahahaha

Ontopic? Waarom in godsnaam zulke dikke olie?
Nou zo bijzonder is dat niet volgens mij, dacht dat half Nederland met een Amerikaan daar op reed.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: pcv vraagje

Post by Pavement Pounder »

alleen als de motor versleten is en enorm olie verbruikt.
15W40 is dik zat, injectie motoren 10W30
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: pcv vraagje

Post by E.rik »

Pavement Pounder wrote:alleen als de motor versleten is en enorm olie verbruikt.
15W40 is dik zat, injectie motoren 10W30
Heb het niet zomaar in m'n blok geknikkerd. Na wat zoeken en lezen op onder andere het mopar forum komt 20w50 eigenlijk als beste keus. Zijn er vele die met deze olie rijden. En niet met zwaar afgetrapte motoren in de auto's
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: pcv vraagje

Post by Bromgabber »

E.rik wrote:Nou zo bijzonder is dat niet volgens mij, dacht dat half Nederland met een Amerikaan daar op reed.
Klopt, grootste deel is matzwart versleten en die mensen doen motorisch wat andere hen vertellen ;)
Kan zijn dat 20w50 voorgeschreven word, maar de kans is heel klein dat dat voorgeschreven word voor het klimaat in Nederland.
E.rik
Posts: 92
Joined: Thu Jun 28, 2012 7:39 pm

Re: pcv vraagje

Post by E.rik »

Interessant, ben nu wel benieuwd naar de 20w50 rijders hier, de olie/lpg man Sjak en andere mopar mannen rijden/ reden en adviseren veelal 20w50.

is wel offtopic dit en de zoveelste olie discussie 8) maar t antwoord is al gegeven op de originele vraag in dit topic.
Jeeper
Posts: 88
Joined: Mon Sep 23, 2013 10:13 am

Re: pcv vraagje

Post by Jeeper »

10w40 halfsyntheet in AMC V8 5.9 Jeep alhier.......denk ook dat het per motor verschilt
wat je nodig hebt....slijtage/oliedruk enz..
Post Reply