Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
niels23
Posts: 538
Joined: Sat Jun 23, 2007 10:28 am

Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.

Post by niels23 »

Al jaren gebruik ik in m'n 350cui small block, Valvoline 10-W40 Maxlife half-synth. met reinigend additiv.
Nu wil ik graag m'n olie verversen en mij werd geadviseerd, om over te stappen naar 15-W40 mineraal olie.

Nu is mijn vraag of het verstandig is, om over te stappen van
10-W40 half-synth. naar 15-W40 Mineraal?

Het gaat om een Chevrolet. van 1981 en 't 350cui small block is standaard.
Crash
Posts: 672
Joined: Mon May 07, 2012 2:48 pm

Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.

Post by Crash »

Als je nooit problemen hebt gehad of overmatig lawaai en geen olieverbruik lekker niets doen
niels23
Posts: 538
Joined: Sat Jun 23, 2007 10:28 am

Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.

Post by niels23 »

Crash wrote:Als je nooit problemen hebt gehad of overmatig lawaai en geen olieverbruik lekker niets doen

Ik hoor wel is een soort ligt tikkend geluid, (misschien komt het geluid bij de kleppen vandaan ....)
Het verbruik valt reuze mee, heb alleen momenteel last van een olie lekkage ....
57Belair
Posts: 287
Joined: Fri Aug 19, 2011 7:42 pm

Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.

Post by 57Belair »

Je wou toch een ander blokkie ?
niels23
Posts: 538
Joined: Sat Jun 23, 2007 10:28 am

Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.

Post by niels23 »

57Belair wrote:Je wou toch een ander blokkie ?
Haha, ja maar dat hoeft niet direct :oops:
57Belair
Posts: 287
Joined: Fri Aug 19, 2011 7:42 pm

Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.

Post by 57Belair »

Volgens mij kun je wel up graden maar niet down graden.
Anders bel je Egbert even, die kan je het vast vertellen.
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.

Post by Touchwood »

Wie adviseert om minerale olie te gaan gebruiken? En waarom?
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.

Post by mercury-capri »

Touchwood wrote:Wie adviseert om minerale olie te gaan gebruiken? En waarom?
Dat hoor ik bij veel (usa) garages om bij "oude" blokken "full miniral" te gebruiken, vanwege bepaalde eigenschappen die goed zijn voor deze blokken

vanaf 15w40 tot dikker
wodan
Posts: 193
Joined: Thu Jan 26, 2006 7:40 pm

Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.

Post by wodan »

Beter blijven gebruiken wat je nu gebruikt (half syntheet) en olie verdikker bijvoegen en kijken of het geluid mindert. Zo ja, blijven gebruiken, zo niet, niet meer gebruiken.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.

Post by MotiV8 »

Van semi syntheet naar vol mineral is geen downgraden.

De garage heft gelijk. Veel dikker is die mineral zelfs niet, het gaat om de eigenschappen die de mineral wel heeft.
Maar voor de meeste hier op het AAP forum is olie, gewoon olie....... en die zullen zich nooit verder verdiepen in de materie.
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.

Post by Touchwood »

Welke eigenschappen heeft die minerale olie dan, dat die zo goed zijn voor "oude" blokken?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.

Post by sjak_brak »

Zit weinig verschil in viscositeit tussen die 2 types.

Op zich is synthetische olie beter bestand tegen hogere temperaturen en biedt wat betere bescherming tijdens (kortstondig) drukverlies, dus als basis is een syntheet beter dan een minerale olie.

"half"-syntheet hoeft maar paar % synthetische olie te bevatten om zo te heten, dus die heeft de voordelen misschien maar in beperkte mate, maar is vaak wel stukken duurder.

Van belang zijn verder de toevoegingen die bij de olie zitten.

Als je blok inwendig redelijk zuiver is, dan kan je gewoon je huidige olie blijven gebruiken lijkt me, eventueel met ZDDP-toevoeging.

Als het een grote aangekoekte bende is, dan kan je beter olie gebruiken zonder reinigende additieven, als je revisie langer wilt uitstellen :D
niels23
Posts: 538
Joined: Sat Jun 23, 2007 10:28 am

Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.

Post by niels23 »

mercury-capri wrote:
Dat hoor ik bij veel (usa) garages om bij "oude" blokken "full miniral" te gebruiken, vanwege bepaalde eigenschappen die goed zijn voor deze blokken

vanaf 15w40 tot dikker
idd, ik hoor het ook van (usa) garage's
niels23
Posts: 538
Joined: Sat Jun 23, 2007 10:28 am

Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.

Post by niels23 »

sjak_brak wrote:Zit weinig verschil in viscositeit tussen die 2 types.

Op zich is synthetische olie beter bestand tegen hogere temperaturen en biedt wat betere bescherming tijdens (kortstondig) drukverlies, dus als basis is een syntheet beter dan een minerale olie.

"half"-syntheet hoeft maar paar % synthetische olie te bevatten om zo te heten, dus die heeft de voordelen misschien maar in beperkte mate, maar is vaak wel stukken duurder.

Van belang zijn verder de toevoegingen die bij de olie zitten.

Als je blok inwendig redelijk zuiver is, dan kan je gewoon je huidige olie blijven gebruiken lijkt me, eventueel met ZDDP-toevoeging.

Als het een grote aangekoekte bende is, dan kan je beter olie gebruiken zonder reinigende additieven, als je revisie langer wilt uitstellen :D

Bedankt voor je uitleg :)
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.

Post by Ranch73 »

niels23 wrote:Ik hoor wel is een soort ligt tikkend geluid, (misschien komt het geluid bij de kleppen vandaan ....)
Zou zomaar een uitlaat (bij)geluid kunnen zijn hetzij uitwendig/inwendig.
Post Reply